تأثیر عجیب و غریب لوگو بر برندینگ
تاثیر عجیب و غریب لوگو بر برندینگ، آن هم در بازار رقابتی و تجارت جهانی حال حاضر، به گونهای است که بدون داشتن لوگو نمیتوان برند خود را ساخته و آن را در ذهنها ماندگار کرد. در واقع، لوگو چهرهی برند شما در یک نگاه است و اگر به تاریخچه و طراحی لوگوی برندهای معروف جهان نگاهی بیندازید به اهمیت لوگو در برندسازی پی خواهید برد.
لوگو و برندسازی
لوگو نمادی است که برند را در معرض بهتر دیده و شناخته شدن قرار داده و آن را در ذهن مخاطبان جاودانه میکند. البته، لوگو و برندسازی معنا و مفهومی مشترک ندارند.
برندسازی فرایندی است که طی آن هویت یک برند طراحی شده و از طریق تبلیغات و بازاریابی، خدمات و محصولات کسب و کار به بازار معرفی میشود.
در فرآیند برندسازی نوعی ارتباط احساسی بین مشتری و کالا برقرار میشود که این احساس مخاطب به محصول، شرکت یا خدمات شما، نتیجهی برندسازی خواهد بود.
لوگو تصویر و نمادی از اهداف و ویژگیهای برند است که قصد دارد آن را به مخاطبان نشان دهد. این تصویر ممکن است شامل لغات، عبارات، تصاویر، نمادها و… باشد.
برای مثال اگر شما تلفنهای همراه برند آیفون را تصور کنید، اولین چیزی که به خاطر میآورید سیب گاز زدهی معروف آن است. یا با تجسم کفشهای ورزشی، ممکن است لوگو و نماد برند نایک در ذهن شما تداعی شود. به این فکر کنید که اگر این نمادها و لوگو وجود نداشتند، هرگز امکان نداشت مخاطبان به این سرعت با یک برند ارتباط برقرار کنند. در واقع لوگو یکی از ابزارهای لازم برای برندسازی است.
بررسی ارزش لوگو در فرآیند ساخت برند
وقتی شما کسب و کار جدیدی آغاز میکنید، اولین چیزی که به دنبالش خواهید بود، نام برند و علامت و نشانهای مثل «لوگو» است که به واسطهی آن شناخته شوید. با طراحی یک لوگوی مناسب که به هدف افزایش تاثیر بر مخاطبان ایجاد شده، گامی مهم در برندسازی و بازاریابی خواهید گذاشت.
لوگوی برندهای مختلف در اطراف همهی ما دیده میشوند. آنها را میتوان در تلویزیون، اینترنت، روی بستههای خوراکی، محصولات غذایی و… پیدا کرد. از آنجا که مخاطبان اینروزها با سرعتی بسیار بالا در حال پردازش اطلاعات مختلف و تصمیمگیری برای استفاده یا عدم استفاده از محصولات متنوع هستند، دیدن لوگوی خلاق یک شرکت میتواند به سرعت توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را برای خرید محصول ترغیب کند.
با طراحی لوگوی اختصاصی برای برند خود میتوانید بر احساسات مخاطبان تاثیر بگذارید، به آنها نشان دهید که چه محصول و خدماتی ارائه کرده و با سایر رقبای خود چه وجه تمایزی دارید. با رشد نام تجاری کسب و کارتان، لوگوی شما نیز برای طیف گستردهای از مردم شناخته میشود که این باعث جلب اعتماد آنها و جذب مشتری بیشتر خواهد شد.
از دیگر اهمیتهای لوگو در فرایند پرسونال برندینگ، این است که بین ارزشهای یک برند ارتباط برقرار میکند و سبب معرفی آن کسب و کار در سطح جهانی خواهد شد. همچنین مخاطبان با دیدن لوگوی برند بلافاصله با آن ارتباط برقرار کرده و به سمت محصول یا خدمات آن جذب میشوند.
اهمیت لوگو در پرسونال برندینگ
یکی از الزامات پرسونال برندینگ، داشتن لوگوی اختصاصی است که باید کاملا اصولی و منطبق با خدمات شما طراحی شود. این لوگو میتواند به عنوان یک امضای شخصی برای تمام محصولات و نمونه کارهایتان استفاده شود که این امر باعث عدم سوءاستفاده و کپی برداری خواهد شد.
آشکارسازی هویت برند شما با لوگو سازمانی
لوگو ابزاری اساسی برای آشکارسازی هویت یک برند است. یک لوگوی استاندارد میتواند مشتریان بالقوه را جذب کرده یا بالعکس، تاثیر منفی بر پرسونال برندینگ یا بازاریابی شرکت شما بگذارد. لوگوی سازمانی بازتاب تجارت شماست و در ساختن هویت بصری برندتان تاثیر به سزایی دارد.
با استفاده از لوگوی اختصاصی برند خود میتوانید پیام سازمان را بهتر به مخاطبین انتقال داده و اعتماد آنها را راحتتر جلب کنید. اعتبار کسب و کارتان را برای کارکنان شرکت و مشتریان افزایش داده و تجربهای متفاوت برای آنها رقم خواهید زد.
علاوه براین، شعار برند شما نیز میتواند یکی از عوامل مهم در نمایش هویت آن باشد. در صورتیکه برای کسب و کار خود شعاری انتخاب کرده و در راستای آن محصول یا خدمات ارائه میکنید، به آسانی میتوانید در میان مردم شناخته شده و هویت برند خود را نمایش دهید.
یکی از برندهایی که شعار تبلیغاتی معروفی دارد، برند نایک است که با عبارت “Just do it” در میان مردم و ورزشکارها از محبوبیت بالایی برخوردار است. افراد با دیدن این عبارت سرشار از انگیزه و حس خوب میشوند.
4 عامل موثر در طراحی لوگو برای برندسازی
لوگوی سازمان شما در وبسایت، سربرگها، کارتهای ویزیت، پاکتهای بستهبندی، بروشورها، لوازم پذیرایی و حتی لباس کارکنان شرکت دیده میشود؛ به این ترتیب، عوامل زیادی در طراحی لوگو باید رعایت شود که طرح آن برای مخاطب و مشتری شما جذاب باشد. چهار عامل موثر در طراحی لوگو در حوزهی برندسازی به شرح زیر هستند:
طرح لوگو
طرح لوگو باید در عین سادگی، گیرا، قابل فهم و فراموش نشدنی باشد و حس خوبی به مخاطب القا کند. با تاثیر بسیاری که طراحی لوگو بر پرسونال برندینگ دارد، طرح آن باید کاملا خلاقانه و به آسانی، پایه و اساس برند شما را به مشتریان منتقل کرده و با آنها ارتباط بگیرد.
فونت
یکی از عوامل مهم در طراحی لوگو فونت و نوع نوشتهی آن است. لوگو باید مطابق با سلیقهی جامعه، عوامل فرهنگی و ساختار هویتی برند طراحی شود. نوع فونت و میزان خلاقیت در طراحی آن تاثیر بسزایی در تصویرسازی برند شما دارد.
رنگ
رنگی که برای لوگو یا هویت بصری سازمان خود انتخاب میکنید باید با خدمات و اساس کسب و کار شما سازگار باشد. رنگها تاثیر زیادی در ایجاد ارتباط با مخاطبین دارند. مثلا شاید همهی مردم با دیدن رنگ زرد و قرمز برند معروف مک دونالد را به خاطر بیاورند. یا رنگ سفید که نشانهی صلح و آرامش و دوستی است. پس با استفاده از رنگ مناسب میتوانید هویت برند خود را بهتر به مخاطب انتقال داده و ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید.
ابعاد
علاوه بر فونت و رنگ مورد استفاده در طراحی لوگو، باید به ابعاد و همه جانبه بودن آن نیز توجه کنید. لوگوی برند شما معمولا در همه جا دیده خواهد شد پس باید طوری طراحی شود که در تمام ابعاد زیبایی بصری خود را حفظ کرده، قابل فهم باشد و نگاه مشتری را به خود جذب کند.
جلب توجه مخاطب
لوگو میتواند پیش از برقراری ارتباط مشتری با برندتان، ذهنیت آنها را شکل داده و نقاط قوت یا ضعف کسب و کار شما را نشان دهد. طراحی لوگو در پرسونال برندینگ به اینصورت است که تمام ارزش و هویت برند را به مخاطب منتقل میکند.
یک لوگوی حرفهای، احساسات و عواطف مخاطب را درگیر کرده و به او حس اعتماد و ارزش میدهد. بدین ترتیب برند شما را به خاطر میسپارد و این مهمترین هدف هر برندی با داشتن لوگوی اختصاصی است.
بنابراین، طراحی لوگو باید به گونهای باشد که به سرعت مخاطب را جذب کرده و او را برای تجربهی محصول یا خدمات شما ترغیب کند.
با طراحی یک لوگو حرفه ای می توان متفاوت بود
سالهای زیادی است که کارشناسان حوزهی پرسونال برندینگ تاکید میکنند که لوگو یکی از مهمترین عوامل شناسایی برند بوده و به عنوان یک سفیر همیشه و همه جا حضور دارد تا هویت و ویژگیهای منحصر به فرد برند را به بهترین شکل برای مخاطبان بازگو کند. با طراحی یک لوگوی حرفهای و وجه تمایزی که در طراحی آن قائل میشوید، میتوانید متفاوت از رقبای خود در دنیای تجارت قدم بگذارید.
با توجه به ماهیت کسب و کار و خدماتی که ارائه میکنید، باید بهترین و کاملترین هویت بصری را برای برند خود ایجاد کرده و در جهت توسعه برند و انتقال درست پیام آن به مخاطب تلاش کنید. بدین ترتیب به برندی تبدیل خواهید شد که نام، لوگو و شعار آن در ذهن افراد ماندگار خواهد بود.
لوگو نمادی از همیشگی و اعتماد مشتری
با طراحی لوگو در راستای برندسازی، دانش و اعتماد خریداران نسبت به برند شما افزایش مییابد. مخاطبان راحتتر میتوانند با کالا یا خدمات کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده و این حس خوب استفاده از محصولات را به دیگران هم نمایش دهند.
زمانیکه مشتریان لوگوی شما را به عنوان کسب و کاری شناخته شده و معروف میبینند و احساسات آنها درگیر میشود، بیشتر نسبت به آن برند احساس وفاداری و تعصب دارند. وقتی به چنین جایگاهی برسید، مخاطبان وفادار، تحت هیچ شرایطی برند و کسب و کار شما را که چندین سال است حس خوبی به آنها منتقل کرده رها نمیکنند و همپای آن در تمام مراحل هستند.
البته باید به این نکته نیز توجه کنید که لوگو و نماد برند شما باید به شکل دائمی و همیشگی طراحی شود. در صورت تغییر در طرح یا رنگی که مردم سالهاست شما را با آن میشناسند، ضربهی بزرگی به اعتماد مخاطبان وفادار خود خواهید زد.
بنابراین، بهتر است لوگو و نام تجاری خود را به گونهای طراحی کنید که لزومی برای تغییر یا بهبود آن در سالهای آینده نباشد. با هرگونه تغییری ممکن است به مشتریان حس خیانت القا شده و کسب و کار شما به دست فراموشی سپرده شود.
لوگو، راهی جذاب برای برند شدن و بهتر دیده شدن
هر لوگویی معمولا با توجه به نیاز در سبکهای مختلفی طراحی و اجرا شده و پیام خاصی را به مخاطب منتقل میکند. لوگو و شعار برندتان باید طوری طراحی شود که علاقه و کنجکاوی مشتریان بالقوه را برانگیخته و آنها را برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما ترغیب کند.
طراحی لوگو فقط ایجاد یک تصویر خوب نیست، بلکه گامی مهم در راستای توسعهی برند و پرسونال برندینگ است و به شناخته شدن کسب و کارها در سطح جهانی کمک میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینهی پرسونال برندینگ و برندسازی، میتوانید با کارشناسان آی مدیر در ارتباط باشید.
سوالات متداول
لوگو چه تاثیر در برندسازی دارد؟
طراحی لوگو، گامی مهم در راستای توسعهی برند و پرسونال برندینگ است و به شناخته شدن کسب و کار شما توسط مردم کمک میکند.
چه عواملی باید در طراحی لوگو اهمیت دارند؟
توجه به عواملی چون طرح لوگو، رنگ، فونت و همه جانبه بودن آن در هنگام طراحی بسیار اهمیت دارند.
لوگو سازمانی چه تاثیری بر آشکارسازی هویت برند دارد؟
لوگوی سازمانی تجلی تجارت شماست و به کمک آن میتوانید اساس و پیام برند خود را به مخاطبان منتقل کنید.