برندینگ نام چیست و مهم ترین تکنیک ها برای Brand Naming

زمانی که در مورد یک برند صحبت می‌شود، نام آن یکی از اولین مواردی است که نظر مخاطب را جلب می‌کند. در صورتی که نام برند به درستی انتخاب شده باشد، احتمال جذب مخاطب افزایش پیدا می‌کند. برای انتخاب بهترین نام، پیش از هر چیز باید بدانید برندینگ نام چیست و با اصول نام‌گذاری آشنا شوید و اگر می‌خواهید نام برندی موفق را برای خود انتخاب کنید تا انتهای این مقاله از بلاگ آی مدیر همراه ما باشید.

برندینگ نام چیست؟

برندینگ نام فرآیندی است که از طریق آن بر اساس خدمات یک مجموعه، محصولات، هدف و رسالتی که دارد یک نام جذاب و به یاد ماندنی برای برند انتخاب می‌شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، انتخاب نام برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ‌نیاز به جلسات همفکری، تحقیقات اصولی و بررسی‌های میدانی دارد.

برندینگ نام چیست؟

ویژگی های یک نام برند مناسب

پیش از هر چیز باید به تفاوت میان منحصر به فرد بودن و متمایز بودن پرداخته شود. پیدا کردن یک نام منحصر به فرد که قبلا از آن استفاده نشده باشد امری آسان است؛ اما موضوع دشوار پیدا کردن نامی است که در کنار منحصر به فرد بودن، برند شما را از رقبا متمایز کرده و نام آن را در ذهن مخاطب حک کند.

پس از اطلاع دقیق از این‌ که برندینگ نام چیست می‌توانید به بررسی اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نام برند قوی بپردازید که موارد آن به شرح زیر است:

· نگاه عمیق

نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید تنها به محصولات و خدمات شما محدود نمی‌شود؛ بلکه این نام تصویری عمیق از هدف و رسالت برندشخصی شما را نمایان می‌کند؛ درنتیجه در انتخاب نام برند باید توجه ویژه‌ای به تک تک جزئیات داشت و بر اساس آن یک نام مناسب را انتخاب کرد.

· کوتاهی نام

یک نام طولانی و پرتکلف هیچ‌گاه نمی‌تواند تأثیر مثبتی بر روی ذهن مخاطب ایجاد کند. انتخاب نام کوتاه تأثیر قابل توجهی در فرآیند بازاریابی داشته و موجب می‌شود تا مخاطبان بتوانند به سادگی نام برند شما را به یاد آورده و به یکدیگر معرفی کنند.

· بار انرژی مثبت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند اثرگذاری نام برند شما در ذهن مخاطب را افزایش دهد، استفاده از کلمات امیدبخش و مثبت است. این‌گونه کلمات به مخاطب می‌فهماند که برند شما برنامه‌ای روشن برای آینده خود را داشته و پیشرفت را در اولویت خود قرار داده است.

همچنین بخوانید :  کمپین بازاریابی از طریق ایمیل (ایمیل مارکتینگ)

· استفاده از آوای مناسب

معمولاً نام‌هایی که بار آوایی مناسبی ندارند یا تلفظ آن‌ها دشوار است با اقبال مخاطبین مواجه نمی‌شود. در انتخاب نام برند باید به حروفی که استفاده می‌کنید و آوای آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

استفاده از آوای مناسب برای نام برند

5 مرحله برای انتخاب نام مناسب برند

برخی از کسب و کارها بدون اطلاع از آن‌که برندینگ نام چیست و بدون پیروی از مراحل آن، نام برند خود را انتخاب می‌کنند و پس از مدتی متوجه می‌شوند که نام انتخاب شده نمی‌تواند اثر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

برای آن‌که بتوانید برای برند خود یک نام موثر و جذاب ایجاد کنید، می‌توانید از 5 مرحله زیر پیروی نمایید:

· تحقیقات اصولی

اولین گام در برندینگ نام، موقعیت‌یابی و تحقیق عمیق در مورد برند است. در طی فرآیند تحقیقات باید پیش از هرچیز مخاطبان هدف برند شناسایی شده و با نیازهای آن‌ها آشنا شوید. نام انتخاب شده باید به طور کامل با سلایق مخاطبانتان هم‌خوانی داشته باشد.

· طوفان فکری

جلسات طوفان فکری می‌توانند مهم‌ترین تأثیر را در انتخاب نام مناسب داشته باشند. در این جلسات اعضای مختلف ایده‌های خود را بر مبنای موقعیت و هدف تجاری سازمان بیان کرده و با مشارکت یکدیگر بهترین گزینه را انتخاب کنند.

طوفان فکری برای نام برند

در جلسات طوفان فکری محدودیتی برای بیان ایده‌های غیرمتعارف و ریسکی وجود ندارد و تمامی افراد می‌توانند نظرات خود را بیان کنند و اعضای مختلف بر روی تمامی موارد به به بحث می‌پردازند. توجه داشته باشید که در جلسات طوفان فکری ایده‌ها به صورت خام توصیف می‌شوند و فرآیند انتخاب ایده نهایی در گام‌های بعدی انجام می‌گیرد.

· پالایش نظرات

در این مرحله پس از آن‌که آموختید برندینگ نام چیست میتوانید نظرات بیان شده در بخش قبل را به طور کامل بررسی کنید، سپس بهترین نظرات انتخاب شده و فهرستی از بهترین نام‌های پیشنهادی برای برند تهیه می‌شود. لیست تهیه شده می‌تواند فهرستی طولانی از نام‌های پیشنهادی باشد که در هر مرحله تعدادی از آن‌ها حذف شده تا در نهایت بهترین نام انتخاب شود.

همچنین بخوانید :  رقیق شدن برند |بازگشت به اصالت✌راه‌هایی برای تقویت برند در مقابل رقیق شدن

در پایان مرحله پالایش باید بتوانید فهرستی کوتاه از حداقل 3 نام و حداکثر 10 نام برتری که پیشنهاد شده است تهیه کنید و بر اساس معیارهای مختلف نظیر: منحصر به فرد بودن، آوای مناسب، شکل ظاهری و … بررسی کنید.

· آزمایش

پیش از آنکه بخواهید نام نهایی را برای برند خود انتخاب کنید، لازم است تا نام‌های موجود در فهرست نهایی خود را آزمایش کنید. در این گام موارد مختلفی نظیر: تأثیر نام در بازاریابی، ارتباط نام با برند و میزان متمایز بودن نام بررسی شده و بهترین گزینه انتخاب می‌شود.

توجه داشته باشید که نام انتخاب شده باید در دسترس بوده و پیش از آن توسط مجموعه دیگری به ثبت نرسیده باشد؛ در نتیجه پیش از انتخاب نام باید از مراجع قانونی منحصر به فرد بودن آن را بررسی کنید.

· انتخاب نهایی

در صورتی که تمامی مراحل قبلی بر اساس اصول برندینگ نام طی شده باشد، انتخاب نام نهایی به آسانی امکان‌پذیر می‌شود. طبیعتاً ممکن است سلیقه افراد نیز در انتخاب نهایی تاثیرگذار باشد؛ اما به دلیل طولانی بودن فرآیند احتمال این اتفاق به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

روش های مختلف نام گذاری برند

برای نام‌گذاری برند روش‌های مختلفی وجود دارد. پس از آنکه دانستید برندینگ نام چیست می‌توانید از بین شیو‌ه‌های مختلف نام‌گذاری برند، روش مدنظر خود را انتخاب کنید.

برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای نام‌گذاری برند به شرح زیر است:

  • توصیفی: در این شیوه از نام‌گذاری تلاش می‌شود تا با توصیفی از هدف یا حوزه فعالیت برند، نام آن را انتخاب کرد. مانند: جنرال موتورز
  • تداعی کننده: این‌ روش نام‌گذاری با خاطرات مخاطب و سروکار دارد. در این شیوه با اشاره به یک نام آشنا برای مخاطب تلاش می‌شود تا تصویری به یاد ماندنی از برند در ذهن او حک شود. مانند: آمازون.
  • ابداعی: نام این‌گونه از برندها از کلماتی خوش آوا اما بدون معنا ساخته شده که به مرور زمان و با به شهرت رسیدن برند، توانسته معنای خود را به دست بیاورد. مانند: نایک.
  • حروف اختصاری: برخی از برندها برای نام‌گذاری خود از حروف اختصاری استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند یکی از بهترین راه‌های برای متمایز شدن از سایرین باشد. در نام‌گذاری برند مشهور BMW از این شیوه استفاده شده است.
  • بنیانگذار: بسیاری از برندهای مشهور جهان، در نام‌گذاری خود از نام بنیان‌گذارانشان الهام گرفته‌اند. مانند: رالف لورن، لویی ویتون، گوچی و کوکو شنل.
همچنین بخوانید :  انواع محتوا در شبکه‌ های اجتماعی ؛ ۷ سبکی که جذب بیشتری دارد

برندینگ نام، اولین قدم برای متمایز شدن

تبدیل شدن به یک برند معتبر هدفی است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال آن هستند و علاقه به توسعه برند کسب و کار خود دارند. مهم‌ترین موضوع در برندسازی متمایز شدن از دیگران محسوب می‌شود. یکی از راه‌های اولیه برای متمایز کردن برند خود از سایرین انتخاب نامی منحصر به فرد و مخاطب‌پسند است.

برندینگ نام، اولین قدم برای متمایز شدن

برای انتخاب نام مناسب، پیش از هر چیز باید بدانید برندینگ نام چیست؟ و سپس با استفاده از اصول آن بهترین نام را برای برند خود انتخاب نمایید. در انتخاب نام برند خود می‌توانید از افراد متخصص در حوزه برندسازی کمک گرفته و مسیر رسیدن به موفقیت را هموار کنید.

سوالات متداول

برندینگ نام چیست؟

برندینگ نام فرآیندی است که از طریق آن بر اساس خدمات یک مجموعه، محصولات، هدف و رسالتی که دارد یک نام جذاب و به یادماندی برای برند انتخاب می‌شود.

یک نام تجاری مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

یک نام مناسب برای برند باید خصوصیاتی نظیر: آوای مناسب، کوتاهی، عمق و انرژی مثبت داشته باشد.

کلیدی‌ترین مرحله در انتخاب نام برند چیست؟

جلسات طوفان فکری نقشی کلیدی در انتخاب نام برند دارند. در این جلسات تمامی افراد نظرات خود را برای نام برند بیان کرده و بهترین نظرات در یک فهرست جمع‌آوری می‌شوند.

شما می‌توانید در پلتفرم برندسازی آی مدیر برند نام خود را به آسانی ثبت کنید و اسم شما در گوگل بیچشد. همچنین با ثبت نام در آی مدیر و ساخت پروفایل شما می‌توانید مشتریان بسیاری به سمت خود جذب کنید و با کارفرمایان بسیاری تعامل داشته باشید و باعث می‌شود شما از رقیب خود یک لول نیز جلوتر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا