شبکه های اجتماعی نقش بسزایی در بازاریابی دیجیتال و توسعه برند و جلب اعتماد مخاطبان دارند؛ بنابراین برندها همچنان در تلاش هستند که از قدرت شبکههای اجتماعی برای تاثیر مستقیم بر پرسونال برندینگ و افزایش ارتباط با مشتریان خود استفاده کنند.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی زیادی برای ایجاد ارتباط و تعامل ساخته شدهاند که هر کدام کاربرد، امکانات و کاربران مخصوص خود را دارند. شبکههایی چون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر(X)، یوتیوب، واتسپ، تلگرام، تیک تاک و… از جمله شبکههای اجتماعی معروفی هستند که مورد استفادهی کاربران زیادی قرار گرفتهاند.
استفاده از تمام شبکههای اجتماعی برای برند شما الزامی نیست. باید مخاطبان و مشتریان هدف خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و مشخص کنید که آنها در کدام یک از این رسانهها فعالیت بیشتری دارند؛ سپس برای تولید محتوا و بازاریابی از این طریق اقدام کنید.
تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و یوتیوب از شبکههای اجتماعی هستند که در ایران بیشتر کاربرد داشته و مخاطبان هدف شما معمولا از این رسانهها استفاده میکنند. با استفاده از آنها می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و در جهت بازاریابی و توسعه برندتان از شبکههای اجتماعی بهره ببرید.
یکی دیگر از روشهای کاربردی بازاریابی، استفاده از ایمیل در جهت ایمیل مارکتینگ است که میتوانید محصولات و خدمات خود را از این طریق به مشتریان ارائه کنید.
ارتباط فعال با مخاطبان
شبکههای اجتماعی بستری عالی برای ارتباط کسب و کارها با مشتریان و افزایش میزان فروش است. معمولا اکثر کاربران شبکه-های اجتماعی از برندهایی خرید میکنند که بتواند با آنها ارتباطی فعال برقرار کند.
پاسخگویی سریع به کاربران
یکی از راههای جلب اعتماد مشتریان، پاسخگویی سریع به پیامها و نظرات آنهاست. اگر مخاطبان بدانند که با استفاده از شبکه-های اجتماعی میتوانند با شرکت شما ارتباط برقرار کرده و نظرات خود را ارسال کنند، این فرصت خوبی برای جلب وفاداری آنهاست. در صورت پاسخگویی به پیامهای کاربران به صورت فوری و محرمانه، به مشتریان نشان میدهید که برای شما اهمیت دارند و برای آنها ارزش قائل میشوید.
محتوای جذاب
با تولید و اشتراک گذاری محتوای جذاب و سرگرم کننده در شبکههای اجتماعی خود میتوانید برند و فروشتان را متحول کنید. محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان جذاب بوده یا دغدغهی آنهاست. با استفاده از خلاقیت میتوانید محتوای عکسی، متنی یا ویدیویی تولید کنید که بسته به پلتفرمی که قرار است از آنها استفاده کنید، نوع و شیوهی تولید محتوا متفاوت است.
در صورتی که محتوا را برای اینستاگرام تولید میکنید باید محتوای ویدیویی با کیفیت و بسیار جذاب و خلاقانه تولید شود. در این شبکهی اجتماعی معمولا ویدیوهایی جذابتر هستند که مدت زمان کوتاهتری داشته و در همان مدت بتوانند هدف برند و تبلیغات خود را به مخاطب منتقل کنند.
ایجاد محتوای اختصاصی
تولید محتوای خاص و با کیفیت، از اجزاء جدایی ناپذیر پرسونال برندینگ در شبکههای اجتماعی محسوب میشود. محتوای شبکههای اجتماعی باید متناسب با سبک، لحن و ساختار همان پلتفرم باشد. مثلا در توییتر از جملات کوتاه برای بیان مطالب استفاده میشود. در اینستاگرام محتواهای ویدیویی با لحنی دوستانه، سرگرم کننده و خلاقانه کاربرد دارند و محتواهای یوتیوب که آموزش محور و سرگرم کننده هستند.
تولید محتوای یونیک
برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان باید محتوای اختصاصی برند خود را تولید کنید. به طور مثال کسب و کاری که در زمینهی پزشکی فعالیت دارد طبیعتا باید محتوایی تولید کند که مرتبط با شاخهی پزشکی و محصولات آن باشد یا برندی که محصولات اسباب بازی ارائه میکند، باید محتوایی جذاب و سرگرمکننده برای ترغیب و جذب کودکان تولید کند.
با تولید محتوای یونیک کسب و کارتان، در صورتیکه برای مخاطبان هدف جذابیت داشته باشد، کمک شایانی به توسعه برند خود در شبکههای اجتماعی خواهید کرد.
استفاده از تصاویر و ویدئوها
به منظور توسعه پرسونال برندینگ در شبکههای اجتماعی باید از محتوای عکس و ویدیو برای برند خود استفاده کنید. استفاده از ویدیوهای جذاب و سرگرم کنندهی مرتبط میتواند مخاطبان بیشتری را درگیر کرده و ارتباطی فعال برای شما و کاربران رقم بزند. یکی از راههایی که میتوانید مطالب و موضوعات مختلف را به مخاطب انتقال دهید، استفاده از عکسهای زیبا و با کیفیت است که در جلب نگاه مخاطبان تاثیر بسیاری دارد.
اشتراک گذاری پشت صحنه و فرایند تولید محصول
شبکههای اجتماعی بستری برای شما فراهم میکنند که بتوانید تمام اقدامات مجموعهی خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. میتوانید اتفاقات پشت صحنهی تولید محصولات یا ویدیوها را در قالب یک ویدیوی خلاقانه یا لایو اینستاگرام در شبکهی اجتماعی برند خود منتشر کنید. همچنین میتوانید روند تولید محصولات را با سبکهای سرگرم کنندهای چون استاپ موشن، نشان دادن تغییرات قبل و بعد و… به نمایش بگذارید.
این سبک ویدیوها معمولا برای مخاطبان سرگرم کننده و جذاب هستند و با دیدن مجموعهی پشت صحنهی برند، بهتر با آن ارتباط برقرار میکنند.
استفاده از تحقیقات و نظرسنجی ها
با طرح سوال، میتوانید از نظرات و نیازهای مخاطبان خود آگاه شوید و این اقدام را به طور مداوم به کار بگیرید. با این کار به راحتی میتوانید استراتژی محتوا و بازاریابی خود را متناسب با نیاز کاربران طراحی کرده و به تولید محتوا بپردازید. همچنین پرسش و نظرسنجی از مخاطبان، کمک زیادی به تولید ایدههای ناب و جدید میکند.
در اینستاگرام میتوانید با استفاده از کوئسشن باکس “Ask me a question” برای دنبال کنندگان خود سوالی طرح کنید و با استفاده از آن مخاطبان را درگیر کرده و میزان تعامل آنها را افزایش دهید.
ارتقاء شفافیت در خدمات و محصولات
برای ارائه برند و کسب و کار خود باید کاملا شفاف و صادقانه عمل کنید. ارزشها و هویت برند را کاملا روشن و واضح به مخاطبان نشان دهید. نمایش مسیری که برند شما پیش گرفته و در راستای آن تلاش میکند، حس اعتماد و وفاداری مشتریان را افزایش داده و باعث توسعه برند خواهد شد.
برگزاری رویدادها و مسابقات
در این بخش از استراتژی تولید محتوا، باید مخاطبان در ازای دریافت پاداش و جایزه اقدامات مشخصی انجام دهند. اشتراک گذاری ویدیو، نوشتن کامنت، لایک کردن و… میتوانند از نمونههای برگزاری یک مسابقه باشد که معمولا به افزایش تعامل مخاطبان با برند شما و توسعه آن منجر میشود.
شرکت در صفحات مرتبط با حوزه برند شما
با گذشت زمان و توسعه برند، افراد بیشتری در مجموعهی مشتریان و مخاطبان وفادار قرار میگیرند. شرکت در صفحات و گروههای مرتبط با حوزهی برند شما، نقش به سزایی در ارتقاء پرسونال برندینگ و تقویت هویت آن دارد. به راحتی میتوانید با افراد و گروههای مختلف ارتباط گرفته و دامنهی روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.
توسعه برند به کمک شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی ابزاری قدرتمند برای توسعه برند هستند که با استفادهی درست از آن میتوانید آگاهی از برند را افزایش داده، ارتباطی مستقیم و دوطرفه با مخاطبان خود برقرار کنید. همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی میزان وفاداری به برند شما را تقویت کرده و باعث افزایش فروش خواهد شد.
در جهت توسعه برند به کمک شبکههای اجتماعی و جلب مخاطبان خود، میتوانید با کارشناسان مجموعهی آی مدیر در ارتباط باشید و از مشاورهی رایگان بهرهمند شوید.
سوالات متداول
برندها میتوانند با استفاده از شبکهی اجتماعی کسب و کار خود را توسعه داده و ارتباط مستقیم و موثر با مشتریان هدف خود برقرار کنند.
استفاده از شبکههای اجتماعی چه اهمیتی دارد؟
با ارتباط فعال با مخاطبان، پاسخگویی سریع به کاربران، محتوای جذاب، تولید محتوای یونیک، استفاده از تصاویر و ویدئوها، اشتراک گذاری پشت صحنه و فرایند تولید محصول، استفاده از تحقیقات و نظرسنجی ها، ارتقاء شفافیت در خدمات و محصولات، برگزاری رویدادها و مسابقات و شرکت در صفحات مرتبط با حوزه برند شما
چگونه میتوان از شبکههای اجتماعی برای توسعهی برند استفاده کرد؟
تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، یوتیوب و برخی از شبکههای اجتماعی که توسط ایران ساخته شدهاند.
کدام یک از شبکههای اجتماعی در ایران کاربرد دارند؟