مزایای ثبت برند چیست ؟ | چرا باید برند خود را داشته باشیم ؟

مزایای ثبت برند چیست؟ این سوال ذهن بسیاری از صاحبان مشاغل را به خود مشغول کرده‌ است. اطلاع از فلسفه ثبت برند و تفاوت‌های میان اصطلاحات مختلف نظیر: نشان تجاری، کپی رایت و ثبت اختراع می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

نشان تجاری چیست؟

زمانی که شما خدمات یا کالای مشخصی را به مشتریان خود ارائه می‌کنید، مشتریان آن را با نشان تجاری شما به یاد می‌آورند. ثبت نشان تجاری موجب می‌شود تا کالا و خدمات ارائه شده توسط برند شما از سایرین متمایز شده و مخاطبان بتوانند به سادگی آن را تشخیص دهند.

نشان تجاری برند

ثبت برند تجاری به مصرف‌کنندگان این پیغام را می‌رساند که کالاها و خدمات شما دارای یک نشان منحصر به فرد بوده و از سایر کالاها و خدمات قابل تشخیص است.

فلسفه ثبت برند

پیش از آنکه بحث ثبت رسمی برندها به میان بیاید بسیاری از کسب و کارهای نوپا با تقلید از نام فعالیت‌های موفق و مشهور تلاش می‌کردند تا از شهرت‌ آن‌ها سوء استفاده کنند. در همین راستا بحث ثبت رسمی برند به میان آمد.

فلسفه ثبت برند برای جلوگیری از کپی‌برداری سایرین از نامی است که شما برای کسب و کار یا محصولات خود انتخاب کرده‌اید. پس چنانچه نامی مشابه نام درخواستی شما قبلا توسط فرد دیگری به ثبت رسیده باشد، شما دیگر قادر به استفاده از آن نام نخواهید بود.

تفاوت نشان تجاری، حق کپی رایت و حق ثبت اختراع

کلمات «نشان تجاری»، «حق کپی رایت» و «حق ثبت اختراع» بسیاری از اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. هر سه واژه نمادی برای ارائه حق مالکیت یک نام یا شی مشخص به فردی حقیقی به شمار می‌آیند؛ اما تفاوت‌های بارزی بین آنها وجود دارد.

ثبت اختراع از طرح‌ها، اختراعات و اکتشافات جدید محافظت کرده و با ثبت رسمی نام آن‌ها استفاده آن توسط افراد دیگر را محدود می‌کند. حق کپی رایت بیش‌تر در زمینه آثاری که توسط یک فرد ایجاد شده نظیر: نقاشی، کتاب، مجسمه، نرم افزاری و موسیقی به کار می‌رود.

همچنین بخوانید :  لوگو برند تولیکا ترکیبی از تخصص و کیفیت در صنعت پوشاک زنانه

نشان تجاری

ثبت برند قدری با دو تعریف قبلی تفاوت دارد، در واقع ثبت نشان تجاری از یک اختراع یا موسیقی محافظت نمی‌کند؛ بلکه بدون نیاز به ورودی خلاقانه یا نیاز به اختراعی جدید می‌توانید تنها با ثبت کسب و کار یا محصولات خود به ثبت نشان تجاری بپردازید. عدم احتیاج به خلق محصول جدید یکی از مزایای ثبت برند محسوب می‌شود.

4 مورد از مهم ترین مزایای ثبت برند

ثبت برند برای تمامی افرادی که قصد گسترش کسب و کار خود را داشته و می‌خواهند که از سایر رقبای خود متمایز شوند، امری ضروری محسوب می‌شود. از دیگر دلایل اهمیت ثبت برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·قانون‌مند شدن فعالیت برند

اولین مزیت ثبت برند، قانونی شدن فعالیت‌های کسب و کار شما است. تا پیش از آنکه نام برند خود را به شکل رسمی ثبت کرده باشید، ممکن است با مسائل قانونی متعددی مواجه شوید. پس از ثبت برند شما می‌توانید با خیالی آسوده از نام تجاری خود در موارد مختلف استفاده کنید.

زمانی که شما برند خود را به ثبت برسانید، می‌توانید از تمامی افرادی که به شکل غیرقانونی و بدون رضایت شما، از نام تجاریتان استفاده می‌کنند، شکایت کرده و از آنها خسارت دریافت کنید.

·بازاریابی آسان

هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون استفاده از اصول مختلف بازاریابی به درآمد و شهرت مناسب برسد. اساس کار بازاریابان بر مبنای شناساندن نام برند به مخاطب است. طبیعتا فعالیت بازاریابان بدون ثبت رسمی نام و لوگوی برند شما امکان‌پذیر نیست.

ثبت برند شرط لازم برای بازاریابی محسوب می‌شود؛ اما شرط کافی انتخاب نامی است که متمایز، کوتاه و جذاب باشد. برای انتخاب نام مناسب می‌توانید از اصول برندینگ نام استفاده کرده و بهترین و تاثیرگذارترین نام را برای برند خود انتخاب کنید.

همچنین بخوانید :  قدرت اینفلوئنسرها در توسعه برند | اهمیت استفاده از اینفلوئنسرها در برند

·ایجاد تمایز برای کسب و کار

ثبت برند می‌تواند برای مشتریان نیز مزایای متعددی داشته باشد. زمانی که برند یا محصولات شما به شکل رسمی به ثبت رسیده باشند، مشتریان می‌توانند به آسانی محصولات یا خدمات مدنظر خود را پیدا کرده و استفاده کنند.

ایجاد تمایز در برندینگ

مخاطبان همواره به خدمات متمایز تمایل داشته و به دنبال دریافت آن هستند. ثبت برند می‌تواند مشتریان وفاداری برای کسب و کار شما به ارمغان آورده و در بلند مدت نیز موفقیت شما را تضمین کند.

·توسعه حوزه فعالیت

ثبت برند استفاده از نام کسب و کار شما را ممنوع نمی‌کند؛ بلکه سایرین برای استفاده از آن باید از صاحب نام برند به صورت قانونی مجوز داشته باشند. زمانی که برند شما با اقبال مخاطبان مواجه شود، می‌توانید حق امتیاز خود را به سایرین نیز منتقل کرده و از طریق ارائه نمایندگی فعالیت خود را گسترش دهید.

تمامی افرادی که اجازه استفاده از نام تجاری خود را به آن‌ها منتقل کرده‌اید نماینده برند شما محسوب شده و در صورت بروز هرگونه خطا توسط آن‌ها بر شهرت برند شما اثری منفی ایجاد می‌شود؛ در نتیجه باید در واگذاری نمایندگی خود نهایت دقت را به خرج دهید و افراد شایسته را انتخاب نمایید.

مراحل ثبت برند

برای آنکه بتوانید برند خود را به شکلی رسمی و قانونی به ثبت برسانید باید از مراحل زیر پیروی کنید:

  • در اولین قدم باید نامی را که قصد ثبت آن را دارید، از طریق سایت استعلام نام تجاری بررسی کرده و در صورتی که تاکنون به ثبت نرسیده است می‌توانید برای انتخاب آن اقدام کنید.
  • پس از تایید نام باید اطلاعات شخصی و مشخصات برند یا کالایی که قصد ثبت آن را دارید را در وب‌سایت اداره مالکیت معنوی به ثبت برسانید.
  • فرایند بررسی و احراز صلاحیت نام درج شده در سایت اداره مالکیت معنوی حداقل 15 روز به طول می‌انجامد. پس از این تاریخ نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید.
همچنین بخوانید :  مدل ‌های پرسونال برندینگ

ثبت برند به کسب و کار شما هویت می بخشد

زمانی که فرایند حساسی مانند برندینگ را آغاز می‌کنید، باید بتوانید تمامی مراحل آن را با دقت کاملی به انجام برسانید. ثبت برند یکی از مراحل با اهمیت در فرایند برندسازی محسوب می‌شود. انتخاب یک نام متمایز و جذاب موجب می‌شود تا نام برند شما در ذهن مخاطب باقی مانده و هویت کسب و کار شما برای او نمایان شود.

ثبت برند

مزایای ثبت برند باعث شده تا کسب و کارهای متعددی برای جلوگیری از تقلید دیگران از محصولات و خدماتشان به این مهم روی بیاورند. اگر شما نیز به ثبت رسمی برند خود تمایل دارید می‌توانید با همراهی کارشناسان آی مدیر به سادگی به هدف خود دست پیدا کنید.

سوالات متداول

نشان تجاری چیست؟

زمانی که شما خدمات یا کالای مشخصی را به مشتریان خود ارائه می‌کنید، مشتریان آن را با نامی مشخص که شما برای آن ثبت کرده‌اید به یاد می‌آورند و در صورتی که از خدمات شما رضایت داشته باشند دوباره به سراغ برند شما می‌آیند. ثبت نشان تجاری موجب می‌شود تا کالا و خدمات ارائه شده توسط برند شما از سایرین متمایز شده و مخاطبان بتوانند به سادگی آن را تشخیص دهند.

عدم ثبت برند چه تاثیری می‌تواند در کسب و کار شما داشته باشد؟

اگر شما محصولات یا خدماتی متمایز را به مشتریان خود ارائه می‌دهید، باید حتما برند خود را به صورت قانونی و رسمی به ثبت رسانده باشید، در غیر این‌صورت سایر افراد می‌توانند به سادگی از محصولات و خدمات شما کپی‌برداری کرده و دیگر نمی‌توانید به صورت قانونی این موضوع را پیگیری کنید.

ثبت برند چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین مزایای ثبت برند می‌توان به: قانونی شدن فعالیت‌های برند، آسان شدن بازاریابی، امکان توسعه و ایجاد تمایز از رقبا اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا