سفیر برند چیست و چه نقشی را در عملکرد یک سازمان ایفا می کند؟

امروزه در تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود که برخی از برندها افراد مشهور و سلبریتی‌ها را به عنوان سفیر برند خود تعیین می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که سفیر برند تنها به سلبریتی‌ها محدود نمی‌شود. در چنین شرایطی سوال مهم آن است که سفیر برند چیست و چرا باید برندها سفیری را برای برند خود مشخص کنند؟

سفیر برند چیست؟

سفیر برند چهره و نمادی از برند شناخته می‌شود. سفیر یک برند شخصی است که به نمایندگی از آن برند محصولات، خدمات و اقدامات مختلف آن سازمان یا کسب و کار را تبلیغ کرده و پیام‌های برند را بواسطه شهرت و مقبولیتی که میان مخاطبان دارد، به گوش آن‌ها می‌رساند.

سفیر برند چیست

سفیر برند معمولا شامل یک شخصیت ورزشی، هنرمند، سیاست‌مدار، اینفلئونسر یا افراد دیگر از مقبولیت و شهرت مناسبی میان مردم برخوردارند، می‌شود.

وظایف سفیر برند

وظایف سفیر برند تنها به تبلیغ محصولات و خدمات یک برند محدود نمی‌شود و وظایف مختلفی را بر عهده دارد که برخی از موارد آن به شرح زیر است:

·تبلیغ و ترویج برند

سفیر برند باید به صورت فعال و با بیانی متناسب با سلیقه مخاطبان و با جذابیت بالا، محصولات و خدمات برند را تبلیغ و ترویج کرده و از طریق محبوبیت خود قابلیت‌ها، مزایا و کاربردهای مختلف محصولات را به مخاطبان و مشتریان هدف توضیح می‌دهد و با بیان خود آن‌ها را متقاعد می‌کنند تا از برند مورد نظر استفاده نمایند.

·ارتباط با مخاطبان

حال که می‌دانید سفیر برند چیست باید از آن به عنوان پلی برای برقراری اربتاط میان مخاطبان و برند یاد می‌شود. سفیر می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها در رابطه با محصولات و رزرومه برند آگاهی بدهد. این موارد می‌تواند شامل پاسخگویی به سوالات مشتریان، ارائه راهنمایی و مشاوره در محصولات برند باشد.

همچنین بخوانید :  تصویر ذهنی برند

·نمایندگی برند در رویدادها و جشنواره ها

سفیر برند باید در رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با برند حضور یافته و به نمایندگی از آن برند اطلاعات مرتبط با محصولات و خدمات را در اختیار مراجعین قرار دهد. در این زمینه توانایی نمایش و توضیح محصول و هم‌چنین برقراری ارتباط با مخاطبین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نمایندگی برند | سفیر برند چیست

·همکاری در تولید محتوا

حضور فعال در محتواهای تولید شده توسط برند یکی از اصلی‌ترین وظایفی است که سفیر برند بر عهده دارد. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، ویدئوها، عکس‌ها و مطالب بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی باشد.

·ارتباط با رسانه ها

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند تا بدانید سفیر برند چیست ارتباط با رسانه‌هاست. سفیر برند به عنوان نماینده آن کسب و کار می‌تواند اطلاعات مرتبط با برند و هم‌چنین تبلیغ محصولات آن را به روزنامه‌ها، مجلات، تلوزیون و رادیو ارائه نماید.

·بازخورد

همانطور که اشاره شد سفیر برند وظیفه داشته تا با مشتریان تعامل برقرار کرده و نظرات آن‌ها را در مورد عملکرد برند و نیازهای مشتریان دریافت کند. او می‌توانید بازخوردهای دریافت شده را افراد ضی‌ربط منتقل نموده و از این طریق به برند کمک کند تا خدمات و محصولات خود را بهبود دهند.

·حفظ وجهه برند

سفیر برند نقشی کلیدی را در ذهنیت مخاطبان از برند ایجاد می‌کند؛ در نتیجه تمامی اقدامات سفیر در زندگی شخصی و عمومی می‌توان بر روی ذهنیت مخاطبان اثرگذار باشد. به همین دلیل سفیر باید با ارائه رفتار حرفه‌ای در تمام تعاملات خود با مخاطبان و رسانه، وجهه برند را حفظ کرده و تصویر مثبتی را ایجاد نماید.

حفظ وجهه برند| سفیر برند چیست

انواع سفیر برند

بررسی انواع سفرای برند به شما کمک می‌کند تا بدانید سفیر برند چیست و چه نقشی را در عملکرد برند ایفا می‌کند. انواع سفیر برند را می‌توان بر اساس ویژگی‌ها و نوع فعالیتشان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد که موارد آن به شرح زیر است:

همچنین بخوانید :  مراحل و روش هایی برای طراحی استراتژی برندینگ

سلبریتی ها

بسیاری از برندها به خصوص در داخل کشور برای انتخاب سفیر برند خود از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند. این نوع سفیران که شامل افرادی نظیر: بازیگران، ورزشکاران و خوانندگان می‌شوند، دارای تاثیرگذاری بالایی در جامعه بوده و می‌توانند با استفاده از شهرت خود در بین طرفدارانشان به افزایش اعتبار برند کمک کنند.

سفیران اجتماعی

سفیران اجتماعی معمولا از افرادی تشکیل می‌شوند که در فعالیت‌های اجتماعی و خیریه حضوری فعال داشته و می‌توانند با حمایت از نشان تجاری و مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با ماموریت اجتماعی برند، ارزش برند مورد نظر را افزایش دهند.

سفیران تخصصی

این نوع از سفیران افرادی هستند که در زمینه‌ای خاص مرتبط با حیطه فعالیت برند متخصص بوده و می‌توانند با ارائه نظرات و توصیه‌های مربوط به محصولات یا خدمات برند، به مخاطبان اعتماد بیش‌تری ببخشند.

بهترین روش برای انتخاب سفیر برند

انتخاب سفیر برند یک فرایند استراتژیک برای سازمان‌ها محسوب شده و بسته به هدف و رویکردی که برند پیش‌گرفته می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. برای انتخاب سفیر برند باید در مرحله اول به تعریفی دقیق از هدف برند دست پیدا کرد و باید بررسی کرد که چه هدفی را از انتخاب سفیر برای برند دنبال می‌کنید.

انتخاب سفیر برند | سفیر برند چیست

پس از انتخاب هدف فرایند بررسی گزینه‌ها آغاز شده و باید به دنبال افراید بود که با توجه به هدف مشخص شده برای نقش سفیر برند گزینه مطلوبی محسوب می‌شوند. پس از تعیین دقیق گزینه‌ها، تمامی افراد را به شکلی کامل ارزیابی کرده و افرادی انتخاب می‌شوند که به شکل کامل با ارزش‌های برند هماهنگی دارند.

سفیر برند عنصری کلیدی در استراتژی

استراتژی یکی از مهم‌ترین عناصر در هر برندی محسوب می‌شود. برای پیش‌برد استراتژی باید عوامل متعددی را به کار برد و از ابزارهای مختلف استفاده کرد. یکی از ابزارهای کلیدی برای تدوین استراتژی برند سفیر برند است.

همچنین بخوانید :  چگونه محتوای جذاب را در شبکه های اجتماعی ارائه دهید؟

سفیر برند از طریق نفوذ و مقبولیتی که در میان مخاطبان برند دارد به شکلی مناسب با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را با فلسفه برند آشنا می‌کند. اگر شما نیز به دنبال انتخاب سفیری مناسب و متخصص برای پرسونال برندینگ خود هستید می‌توانید با مشاوران آی مدیر تماس برقرار نمایید.

چنانچه علاقه مندید به مطالعه مقاله جذاب بررسی گام به گام پرسونال برندینگ اینجا کلیک کنید

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

سفیر برند چیست؟

سفیر برند چهره و نمادی از برند شناخته می‌شود. سفیر یک برند شخصی است که به نمایندگی از آن برند محصولات، خدمات و اقدامات مختلف آن سازمان یا کسب و کار را تبلیغ کرده و پیام‌های برند را بواسطه شهرت و مقبولیتی که میان مخاطبان دارد، به گوش آن‌ها می‌رساند.

اصلی‌ترین وظیفه سفیر برند چیست؟

از سفیر به عنوان پلی برای برقراری اربتاط میان مخاطبان و برند یاد می‌شود. سفیر می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها در رابطه با محصولات و رزرومه برند آگاهی بدهد.

سفیر تخصصی کیست؟

این نوع از سفیران افرادی هستند که در زمینه‌ای خاص مرتبط با حیطه فعالیت برند متخصص بوده و می‌توانند با ارائه نظرات و توصیه‌های مربوط به محصولات یا خدمات برند، به مخاطبان اعتماد بیش‌تری ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا