کمپین بازاریابی از طریق ایمیل یا همان ایمیل مارکتینگ از گذشته، یکی از بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال در میان صاحبان کسب و کار بوده است. ایمیل مارکتینگ میتواند به تقویت و گسترش برند، افزایش فروش و ارتقاء تجربه مشتریان کمک کند و نقش بسیار مهمی در توسعه برند ایفا کند. با توجه به به صرفه و موثر بودن این شیوه، همچنین با افزایش گرایش کاربران به دستگاههای تلفن همراه، روز به روز بر اهمیت و ارزش ارسال ایمیلهای تبلیغاتی افزوده میشود. اما چگونه میتوان یک کمپین ایمیل موفق برگزار کرد؟ چه چالشهایی وجود دارد؟
ایمیل مارکتینگ چیست؟
کمپین ایمیل مارکتینگ، از زیر مجموعههای کمپینهای دیجیتال محسوب میشود. در طی این کمپین ایمیلی با هدفی خاص توسط افراد متخصص طراحی، و از طرف شما که صاحب کسب و کار هستید به بخشی از جامعه هدف ارسال میگردد. هدف کمپین ایمیلی افزایش تعامل مشتریان و جمع آوری اطلاعات کافی از آنها است. تمام این کارها در نهایت منجر به افزایش فروش میشود. در سادهترین تعریف، شما با ارسال ایمیل مخاطب یا مشتریان جدیدی را برای کسب و کار خود به دست میآورید. این کمپین استراتژی و تکنیکهای ویژه خود را دارد. کمپین بازاریابی با ایمیل به معنی ارسال انبوه ایمیل به افراد مختلف نیست و محتوای آن میتواند تبلیغاتی، آموزشی، پیشنهادات متفاوت و تخفیفات باشد. در تمام مراحل ایجاد و گسترش کسب و کار، همانند برندسازی، وفادارسازی، حفظ مشتریان و … میتوانید از بازاریابی استفاده کنید.
قلاب ایمیل مارکتینگ
زمانی که فردی وارد وب سایت شما میشود، یک مشتری بالقوه است و هیچ پل ارتباطی میان شما و او وجود ندارد. اما چگونه او را ترغیب به اشتراک گذاری آدرس ایمیلشان با وب سایتتان میکنید؟ حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از استفاده از محتوای یک وب سایت، دعوت به خواندن مطالب بیشتر و کاربردیتر گردید. برای این کار فقط لازم است که آدرس ایمیلتان را در فرم مخصوصی وارد نمایید. در اصطلاح بازاریابی به این کار opt_in گفته میشود و شما به عنوان یک subscriber شناخته میشوید.
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
اولین ایمیل تاریخ را فردی به نام ریتاملینسون در سال ۱۹۷۱ با تعدادی عدد و حرف ارسال کرد. چند سال بعد فردی به نام گری ترک اولین ایمیل تبلیغاتی تاربخ را ارسال کرد و موجب پدید آمدن ایمیل مارکتینگ شد. این ایمیل برای حدود ۴۰۰ نفر از مشتریان یک شرکت تجهیزات دیجیتالی ارسال شد و نتیجه فروش ۱۳ میلیون دلاری را در بر داشت. بعد از آن در حد فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، استفاده از اینترنت به شدت گسترش پیدا کرد و سبک زندگی مردم نیز هم راستا با آن قرار گرفت. برای همین شرکت هاتمیل اولین سرویس ایمیل تحت وب را آغاز کرد. بازاریابان با استفاده از این سرویس توانستند هزینههای بازاریابی مستقیم حضوری و حتی تلفنی را تا حد بسیار موثری کاهش دهند.
مزیتهای برگزاری کمپین ایمیل
استفاده از ایمیل بسیار موثر است که با این حجم از استقبال مواجه شده است. برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ عبارتاند از:
نرخ بازگشت سرمایه در سطح خوب
در دنیای امروز پرداخت هزینههای گسترش کسب و کار از جمله تبلیغات بسیار دشوار است. اما برخی از روشها مانند ایمیل مارکتینگ در صورتی که به صورت حرفهای انجام شوند، کاملا مقرون به صرفه هستند.
اثربخشی فوری
یکی از بزرگترین فواید ارسال ایمیل هدفدار برای مخاطبین، قابلیت مشاهده نتایج آن به شکل فوری است.
سریع و مقرون به صرفه
از ایمیل میتوان بهعنوان یکی از سادهترین و سریعترین ابزارهای تبلیغاتی تاریخ بشریت نام برد . علاوه بر نرخ بازگشت سرمایه بسیار عالی، هزینه اولیه آن نیز بسیار معقول است.
قابلیت اجرای ایمیلهای سفارشی
در ایمیل شما به عنوان فرستنده یا گیرنده میتوانید تعیین کنید که چه کسانی چه ایمیلهایی برایتان ارسال کنند.
قابلیت تحلیل رفتار مشتریان
یکی دیگر از ویژگیهای این کمپینها، امکان آگاهی از آمارها، با توجه به ایمیلهای باز شده و تعداد کلیکها است.
شروع متوسط
با توجه به سهولت یادگیری کار با ایمیل، هر کسی با کمترین آموزش میتواند کمپین خود را آغاز کند. یعنی به طور کلی نیازی نیست که با یک تیم حرفهای، عکسهای فوق العاده یا ویدیوهای عالی کارتان را انجام دهید. البته هر چقدر بیشتر پیشرفت کنید، در این موارد نیز باید حساسیت بیشتری به خرج دهید.
بستر نشر محتوا
ایمیل بسته مناسبی برای نشر محتوا است. مدیران مشاغل میتوانند همه یا فقط بخشی از محتوای تولید شده خودشان را برای مخاطبان از طریق ایمیل ارسال کنند. فقط با یک کال تو اکشن کاربردی آنها را به سمت هدف مورد نظرتان بکشانید.
معایب ایجاد کمپین بازاریابی ایمیلی
بدون شک هر پل ارتباطی با مخاطبین دارای معایبی نیز است. کمپین بازاریابی با ایمیل هم ضرر و چالشهایی دارد که عبارتاند از:
اسپم
اگر ایمیل شما تماماً محتوای تبلیغاتی داشته باشد یا مخاطبان به درستی هدفگیری نشوند، ممکن است که مخاطبین شما را به عنوان یک اسپم معرفی کنند.
ایمیلهای ارسال نشده
در سیستمهای ارسال ایمیل انبوه، ممکن است گاهی ایمیلتان به دست مخاطب هدف نرسد.
مشکلات در طراحی
اینکه ایمیل شما در هر مدل دستگاهی به درستی نشان داده شود، بسیار مهم است. البته چنین چیزی معنی اجتناب از به کارگیری محتواهای تصویری در ایمیل نیست.
کاربرد ایمیل مارکتینگ
کاربردهای بازاریابی از طریق ایمیل بسیار گسترده هستند. اما در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، برخی موارد استفاده بیشتری دارند. برخی از این کاربردها موارد زیر هستند:
امکان خوش آمد گویی برای کاربران جدید
سادهترین کاربرد ایمیل این است که وقتی یک کاربر جدید در سایت شما عضو شود، میتوانید برای اون پیام خوش آمدگویی ارسال کنید. این پیام میتواند حاوی یک متن تشکر و دستورالعمل استفاده از سایت، یا فرمهای ثبت اطلاعات برای داشتن جامعه آماری باشد.
قابلیت اطلاع رسانی درباره محصولات جدید
اگر در حال ارائه محصول جدیدی هستید، میتوانید از طریق ایمیل این موضوع را به مشتریانتان اطلاع رسانی کنید.
ارسال اطلاعات خرید برای مشتریان
یکی دیگر از مهمترین کاربردهای ایمیل پس از خرید، ارسال اطلاعات حاوی فاکتور خرید و دیگر موارد مورد نیاز را برای مشتریان است.
ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه برای اعضا
اگر در زمان برگزاری کمپین بازاریابی محصول هستید، راهاندازی همزمان کمپین ایمیل حرفهای برای شما بسیار کاربردی است.
مراحل ایجاد یک کمپین ایمیلی
برای شروع هر مدل از کمپینهای بازاریابی، باید از راه و روش ویژه آن پیش بروید. از این طریق دسترسی به هدف برای شما آسان و سریعتر خواهد بود. مراحل ایجاد کمپین بازاریابی از طریق ایمیل بر اساس لیست زیر است:
ایجاد تکنیکها یا استراتژی
برای داشتن یک کمپین ایمیل موفق لازم است که در اولین مرحله اقدام به برنامهریزی و ایجاد استراتژیهای مناسب نمایید.
گرفتن لیست
لیستی از مخاطبین هدف برای خودتان ایجاد کنید. به این کار سگمنتیشن نیز گفته میشود.
انتخاب سرویس مناسب
شرکتهای مختلفی این خدمات را ارائه میکنند. انتخاب شرکتی که این خدمات را با کیفیت بالا برای شما انجام دهد، مانند مجموعه آی مدیر، بسیار مهم است.
طراحی ایمیلهای کاربردی
ایمیلها باید از نظر متنی و بصری جذاب باشند.
اتوماسیون ارسال ایمیل
معمولا شرکتها اتوماسیون ارسال ایمیل را به گونهای قرار میدهند که با یک بار ثبت نام، ایمیلها با محتوای مورد نظر مرتبا برای مشتریان ارسال شود.
آنالیز دادهها
آخرین مرحله بررسی نتایج با شاخص کلیدی عملکرد است. شما باید بدانید که ایمیل مارکتینگ شما با موفقیت انجام شده است؟ یا باید در کمپینهای بعدی تغییراتی ایجاد کنید.
راه اندازی کمپین ایمیلی
ایمیل مارکتینگ نیز مانند باقی کمپینهای تبلیغاتی میتواند بخشی از فرایند دسترسی کسب و کارها به اهدافشان باشد. برای داشتن یک کمپین ایمیل موفق باید زمان مناسب، محتوا و مخاطب هدف را به خوبی بشناسید. برای خودتان هدفی معین کنید. با برنامهریزی و انتخاب یک سرویس کاربردی مانند مجموعه آی مدیر، مراحل ایجاد کمپین را پیگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاور رایگان با مشاوران ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
مراحل ایجاد ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایجاد استراتژی، داشتن یک لیست ایمیل، انتخاب سرویسهای مناسب، طراحی ایمیل خوب، اتوماسیون، بررسی نتایج
سگمنتیشن چیست؟
ایجاد لیست از مخاطبینهدف
کمپین ایمیل مارکتینگ چه جور کمپینی است؟
زیر مجموعه کمپینهای دیجیتالی محسوبمیگردد