آشنایی با رازهای تعیین مدل برندسازی | چگونه مدل برند خود را بسازیم؟

یکی از مهم­ترین گام­ها برای داشتن برندی قدرتمند، تعیین مدل برندسازی است. مدل برندسازی نقشه راه شما برای ساخت برندتان است و به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی برندتان را منحصر به فرد می کند، چه وعده ای به مشتریان خود می دهید و چگونه می خواهید به اهدافتان برسید. در این مطلب، به شما خواهیم گفت که مدل برندسازی چیست و چگونه می توانید مدل اختصاصی برند خود را بسازید.

 مدل برند چیست؟

مدل برند چارچوبی است که به شما کمک می کند تا هویت، شخصیت و جایگاه برند خود را در بازار تعریف کنید. این مدل به مانند نقشه راهی برای برند شما عمل می کند و به شما نشان می دهد که چگونه می خواهید به اهدافتان برسید.

مدل برند

مدل برند شامل عناصر مختلفی است، از جمله:

  • ارزش های برند: چه چیزی برای شما و برندتان مهم است؟
  • شخصیت برند: برند شما چه شخصیتی دارد؟
  • موقعیت برند: برند شما در بازار چگونه جایگاه دارد؟
  • مزیت رقابتی: چه چیزی برند شما را از رقبا متمایز می کند؟
  • اهداف برند: به چه چیزی می خواهید با برندتان دست پیدا کنید؟

با داشتن یک مدل برند قوی، می توانید:

  • تصمیمات برندسازی منسجمی بگیرید.
  • با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
  • مشتریان را جذب و حفظ کنید.
  • از رقبای خود متمایز شوید.
  • به اهدافتان برسید.

مدل برند در مقابل استراتژی برند: چرا به هر دو نیاز دارید؟

برند شما شامل تمام چیزهایی است که شما را از رقبا متمایز می کند. این شامل تصویری است که مشتریان از شما دارند، نحوه درک آنها از برندتان و در نهایت دلیلی است که آنها را ترغیب می کند با شما کار کنند (یا نکنند).

ساخت برند به ماهیت درونی شما، انگیزه هایتان و معنایی که برای مشتریانتان دارید، می پردازد. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا به مدل برند یا استراتژی برند نیاز دارید؟ پاسخ این است: به هر دو نیاز دارید.

مدل برند

مدل برندسازی (که گاهی اوقات مدل ارزش برند یا ماهیت برند نامیده می شود) را می توان به عنوان “دلیل وجود” شما در نظر گرفت. این “چرایی” شماست. چرا کاری را که انجام می دهید، انجام می دهید؟ چرا در آن بهترین هستید؟ چرا مشتریان شما را انتخاب می کنند؟ چرا برند شما با آنها ارتباط برقرار می کند؟

همچنین بخوانید :  انواع برندسازی شخصی و ویژگی هر کدام از مدل های برندسازی شخصی

استراتژی برند

از طرف دیگر، استراتژی برند به “چگونگی” کارها مربوط می شود. چگونه مخاطبان هدف خود را جذب می کنید؟ چگونه محصولات یا خدمات خود را متناسب با نیازها و خواسته های آنها به بازار عرضه می کنید؟ چگونه تقاضا ایجاد می کنید؟ و شاید مهمتر از همه، چگونه به وعده های برندی خود عمل می کنید؟

به عبارت ساده، مدل برندسازی به هویت و ماهیت شما می پردازد، در حالی که استراتژی برند به نحوه رسیدن به اهدافتان و برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز دارد. مدل برند شما چرا و چیستی شما را تعریف می کند، در حالی که استراتژی برند شما نحوه دستیابی به آن را مشخص می کند. هر دوی این عناصر برای ایجاد یک برند قوی و موفق ضروری هستند.

ساخت مدل برند: درک ماهیت و دلیل وجود برند شما

برای تعیین مدل برند و رسیدن به درک عمیق از خودتان، بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم.

اولین سوالی که مطرح می­شود این است که از کجا شروع کنیم؟ مهم است که ساخت مدل برند را با یک بازرسی برند (Brand Audit) آغاز کنید. در این مرحله، شاید بد نباشد که برای شروع و هدایت این فرآیند، از کادر متخصص در زمینه برندسازی کمک بگیرید. کار را با پرسیدن سوالات زیر از خودتان شروع کنید:

  • مهم ترین ویژگی های برند ما چیست؟ (متمایزترین ویژگی های برند شما کدامند؟)
  • عوامل تمایز ما چه هستند؟ (چه چیزی شما را از رقبا جدا می کند؟)
  • زبان و لحنی که استفاده می کنیم چگونه از برند ما پشتیبانی می کند؟ (آیا لحن و کلام شما با شخصیت برندتان سازگاری دارد؟)
  • آیا در درک برند ما ابهام و نا روشنی وجود دارد؟ (آیا پیام برند شما به درستی منتقل می شود؟)

در نهایت، همه چیز به برداشت مخاطب بستگی دارد. زمانی که یک بازرسی دقیق و حساب شده از برند خود انجام می دهید، ابزارهایی را جمع آوری می کنید که به هدایت استراتژی برند شما کمک می کند. پس از بازرسی برند، نوبت به تعیین مدل برند می رسد.

همچنین بخوانید :  برند دولچه و گابانا | تحلیل برندی محبوب نه معروف در بین مردم دنیا !👌

انواع مدل برند: درک احساسات در مقابل شناخته شدن

تا به اینجا آموختیم که مدل برند به ماهیت و دلیل وجود برند شما می پردازد. اما مدل های مختلفی برای ساخت برند وجود دارد. در این بخش به معرفی دو مدل رایج در دنیای بازاریابی خواهیم پرداخت:

1. مدل ارزش برند مبتنی بر مشتری (Customer-Based Brand Equity Model – CBBE):

این مدل بر احساسات و عواطفی که برند در مشتریان ایجاد می کند، تمرکز دارد. سوال اصلی این مدل این است: “مشتریان در هر مرحله از ارتباط با برند ما چه احساسی دارند؟”

مدل ارزش برند مبتنی بر مشتری

برای استفاده موثر از این نوع مدل برندسازی، باید تصمیمات برندسازی خود را بر اساس ماموریت، چشم انداز و ارزش هایتان بگیرید. چگونه این موارد را به مشتریان منتقل می کنید؟ آیا ارزش های خود را به گونه ای زندگی می کنید که برای مصرف کنندگان آشکار باشد؟ آیا تعامل شما با مشتریان مبتنی بر رابطه است یا صرفا معامله محور؟

برندهایی که بر اساس این مدل ساخته می شوند، بر ایجاد حس خوب و وفاداری عاطفی در مشتریان تمرکز می کنند. اما به خاطر داشته باشید که این احساس خوب باید بر پایه یک هویت قوی بنا شود. مصرف کنندگان اغلب به دلیل ارزش هایی که یک برند نشان دهنده آن است و همچنین تصویری که از خودشان به دیگران منتقل می کند، از آن برند استفاده می کنند. برای مثال، کسی که کفش های تومز می پوشد یا سوبارو سوار می شود.

2. مدل ارزش برند آکر (Aaker Brand Equity Model):

در سوی دیگر این ماجرا، مدل آکر قرار دارد که بیشتر بر شناخت برند توسط مصرف کننده تمرکز می کند. این مدل با آگاهی برند شروع می شود، اما بدیهی است که برای حفظ این آگاهی، باید کیفیت بالایی ارائه دهید. هنگامی که با محصول یا خدمات خود مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهید، آنها با برند شما پیوندهای مثبتی برقرار می کنند و در نهایت به مشتریان وفادار (یا حتی بهتر از آن، سفیران برند) تبدیل می شوند.

همچنین بخوانید :  بررسی شاخص توسعه برند

مدل ارزش برند آکر

به عنوان مثال به لوگوی نایک یا قوس های طلایی مک دونالد فکر کنید. این نمادها به طور لحظه ای قابل تشخیص هستند و شما دقیقاً می دانید که با خرید محصولات آنها چه چیزی به دست می آورید.

کدام مدل برندسازی را انتخاب کنیم؟

البته شما می توانید مدلی برای برند خود بسازید که از عناصر هر دو مدل فوق استفاده کند. اما صرف نظر از اینکه کدام مدل را برای برند خود انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که می توانید آن را با استراتژی برند خود عملی کنید.

تشخیص این امر نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد، به همین دلیل باید از همراهی افراد متخصص و باتجربه بهره­مند شوید. به همین منظور ما به شما متخصصان آی مدیر را پیشنهاد می­کنیم. شما می­توانید با همراهی کادر آی مدیر برند خود را به قدرت رسانده و بهترین مدل را برای ارتقای برند خود انتخاب کنید.

سوالات متداول

مدل برند چیست؟

مدل برند چارچوبی است که به شما کمک می کند تا هویت، شخصیت و جایگاه برند خود را در بازار تعریف کنید. این نقشه راهی برای برند شما است و به شما نشان می دهد که چگونه می خواهید به اهدافتان برسید.

چرا به مدل برند نیاز داریم؟

داشتن مدل برند به شما کمک می کند تا: تصمیمیات برندسازی منسجمی بگیرید، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.، مشتریان را جذب و حفظ کنید و از رقبای خود متمایز شوید.

چه تفاوتی بین مدل برند و استراتژی برند وجود دارد؟

مدل برند به هویت و ماهیت شما می پردازد، در حالی که استراتژی برند به نحوه رسیدن به اهدافتان و برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز دارد. مدل برند شما چرا و چیستی شما را تعریف می کند، در حالی که استراتژی برند شما نحوه دستیابی به آن را مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا