داشتن روندی منظم و برنامههای روشن از اولین اصولی است که برندها برای راهبرد اهداف خود باید آن را به کار بگیرند. برای رسیدن به یک نظم کلی در سازمان، میتوان راهکارها و چارچوبهای مختلفی را به کار گرفت که در این بین یک معماری روشن و هدفمند بهترین روشی است که از ایجاد بینظمی در برند جلوگیری میکند. با دانستن آنکه معماری برند چیست میتوانید راهکاری مناسب را برای اوج گرفتن برند خود طراحی کنید.
معماری برند چیست؟
معماری برند یا Brand Architecture به طرحبندی و ساختاردهی برندها درون یک سازمان واحد و مشخص اطلاق میشود. این مفهوم به نحوه برقراری ارتباط و تنظیم عناصر مختلف برند درون یک سازمان اشاره داشته و ارتباط میان برندها و زیربرندها را برقرار میکند.
در واقع معماری در برندها شامل طرحریزی و سازماندهی نامها، لوگوها، نمادها، شعارها، محصولات و خدمات متنوعی است که در یک سازمان و زیرمجموعههای آن وجود دارد. معماری برند به سازمان کمک میکند تا ساختاری منسجم و قابل فهم را برای برند ایجاد کرده که این ساختار در قالب سلسله مراتبی از زیر برندهای مختلف پیشنهاد میشود.
انواع معماری برند
سازمانها برای بخشیدن نظم و انسجام به برند خود میتوانند از روشهای مختلفی برای معماری برند استفاده کنند. سازمان میتوانند از طریق بررسی اینکه معماری برند چیست با روشهای مختلف آن آشنا شوند. به طور کلی سازمانها میتوانند از سه نوع اصلی معماری برند استفاده کنند که موارد آن به شرح زیر است:
·معماری برند یکپارچه (Monolithic Brand Architecture)
در این حالت سازمانها تمامی محصولات و خدمات خود را تحت عنوانی واحد و یکپارچه به مشتریان خود عرضه میکنند. بهترین نمونه از معماری یکپارچه را میتوان گوگل دانست. این شرکت تمامی خدمات خود نظیر: Google map، Google Drive و Google Search را با نام گوگل به مخاطبان ارائه میکند.
·معماری برند متفاوت (Differentiated Brand Architecture)
در این حالت سازمان از برندهای مختلف برای ارائه محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. در این روش هر برند به صورت مستقل و مجزا خدمات هولدینگی بزرگتر را به مخاطبان خود عرضه میکند. به عنوان مثال Unilever را میتوان معرفی کرد که برندهای متفاوتی نظیر: Dove، Lipton و Axe اشاره کرد.
·معماری برند همزمان (Hybrid Brand Architecture)
این حالت در واقع ترکیبی از معماری یکپارچه و متفاوت محسوب میشود. برخی از برندها تحت یک شبکه مشترک عرضه میشوند در حالی که برخی دیگر برندهای مستقل دارند. به عنوان مثال برند مشهوری نظیر Procter & Gamble شرکتهایی مانند Ariel، Gillette و Pampers را تحت یک برند مشترک ارائه میدهد.
اجزای معماری برند
برای ایجاد فضایی منسجم و یکپارچه در داخل برند باید به شکلی کامل با اجزای مختلف معماری برد آشنا شوید. این اجزا شامل موارد زیر میشود:
·برند اصلی
این برند، هویت و شناخت کلی سازمان را نمایان کرده و از آن به عنوان برند پدر یا سر دسته برندها یاد میشودو. برند اصلی اغلب بر روی ارزشها، ویژگیها و استراتژیهای کلی سازمان متمرکز است.
·زیر برندها
زیر برندها زیرمجموعههایی از برند اصلی هستند و میتوانند دارای هویت و معنای مستقلی نیز باشند. زیر برندها به طور معمول دارای استراتژیهای خاصی بوده و میتوانند محصولات متفاوت از برند اصلی را به بازار عرضه کنند.
·زیر مجموعه ها
زیر مجموعهها، بخشهای مستقل و جداگانهای از سازمان هستند که ممکن است برندها و زیر برندهای اختصاصی خود را داشته باشند. آنها معمولا به عنوان شرکتها، بخشها یا واحدهای متفاوتی درون سازمان عمل میکنند.
·عناصر بصری
هر برند برای آنکه بتواند به شکلی موثرتر نام خود را در ذهن مخاطبان حک کند، از عناصر بصری مختلفی استفاده میکند که یکی از مهمترین آنها لوگوی برند است. لوگو یکی از مهمترین عناصری است که به شما میآموزد معماری برند چیست لوگو یکی از اجزای مهم در معماری برند محسوب میشود که به شکل انحصاری برای برند طراحی میشود. از دیگر عناصر بصری برند میتوان به: رنگها، فونت، شکلها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره کرد.
·پیام برند
پیام برند یکی از مهمترین راهکارهای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و معرفی صحیح برند به آنها محسوب میشود. این بخش شامل ارزشها، ماموریتها، ویژگیها و پیامهای کلیدی برند بوده و نقشی کلیدی را در تعیین استراتژیها، هدفها و ارتباط با مشتریان ایفا میکند.
·سلسله مراتب
سلسله مراتب از مهمترین عناصر معماری برند محسوب شده و نشان میدهد که چگونه برندها، زیر برندها و زیرمجموعهها با یکدیگر در ارتباط هستند و سازماندهی شدهاند. این ساختار معمولا نشان می دهد که کدام برندها مستقل عمل کرده و کدام یک با برند اصلی در ارتباط هستند.
·استراتژی
اجرای هیچ برنامهای در برند بدون داشتن استراتژی امکان پذیر نبوده و تمامی برندها برای سازماندهی فعالیتهای خود به یک استراتژی برند دقیق و اصولی نیاز دارند. استراتژی تعیین شده برای معماری برند باید با استراتژی کلی سازمان، بازار و هدفهای مشتریان هم راستا باشد.
به طور کلی اجزای ذکر شده باید برای ایجاد ساختاری منسجم و هماهنگ درون سازمان و ایجاد شناخت و قدرت برند بسیار مهم بوده و هر سازمانی میتواند بر اساس نیازها و استراتژیهای خود از اجزای مختلفی برای ایجاد یک معماری موثر استفاده کند.
چنانچه علاقه مندید به مطالعه مقاله جذاب بررسی گام به گام پرسونال برندینگ اینجا کلیک کنید.
معماری برند انسجام بخش اهداف
قدم گذاشتن در مسیر برندین نیاز به تحلیل دقیق و اهداف مشخص دارد. طبیعتا برای محقق کردن این اهداف باید با یک برنامهریزی اصولی عناصر مختلف برند را هم راستا کرده و به آنها انسجام بخشید. برای محقق شدن اهداف باید بدانید معماری برند چیست و آن را به شیوهای مناسب طراحی کنید و در بخشهای مختلف به اجرا در آورید.
سوالات متداول
معماری برند چیست؟
معماری برند یا Brand Architecture به طرحبندی و ساختاردهی برندها درون یک سازمان واحد و مشخص اطلاق میشود. این مفهوم به نحوه برقراری ارتباط و تنظیم عناصر مختلف برند درون یک سازمان اشاره داشته و ارتباط میان برندها و زیربرندها را برقرار میکند.
معماری چه تاثیری در محقق شدن اهداف برند دارد؟
برای محقق کردن اهداف برند باید با یک برنامهریزی اصولی عناصر مختلف برند را هم راستا کرده و به آنها انسجام بخشید که این هدف با اجرای دقیق معماری برند امکانپذیر میشود.
معماری برند از چه اجزایی تشکیل میشود؟
برند اصلی، زیر برندها، زیر مجموعهها، عناصر بصری، پیام برند، سلسه مراتب و استراتژی اجزای اصلی معماری برند را در خود جای میدهند.