تقویم محتوا چیست؟ | آشنایی با کاربردهای کلیدی تقویم محتوا

در دنیای پر هیاهو و چالش امروز، برندها نیاز دارند تا بازاریابی محتوا خود را به دقت برنامه‌ریزی کنند تا با جلب توجه مخاطبان، به اهدافشان دست یابند. یکی از ابزارهای مهم در این حوزه، تقویم محتوا است. این ابزار برندها را قادر می‌سازد تا استراتژی محتوایی خود را مدیریت کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای انتشار محتواهای متنوع داشته باشند.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا به عنوان یک ابزار بسیار مهم در حوزه بازاریابی محتوایی به شمار می‌آید که به برندها و کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند برای مدیریت محتوای خود یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده داشته باشند. این تقویم به شکلی دقیق و مفصل، بهترین زمان‌بندی را برای انتشار محتوا، انتخاب کلمات کلیدی و راه‌کارهای ایجاد تنوع در محتوا را مشخص می‌کند.

تقویم محتوایی چیست

در این تقویم تاریخ انتشار محتوا به شکلی دقیق ذکر می‌شود که انتخاب این تاریخ بر مبنای استراتژی و اهداف برند است. تدوین دقیق این تقویم، نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد؛ زیرا محتوا یکی از اصلی‌ترین عناصری است که می‌تواند پیام یک برند را به مخاطبان منتقل کند و در صورتی که این فرایند به شکل مناسبی انجام نشود، در اجرای صحیح مراحل برندینگ و جذب مخاطب، مشکل ایجاد می‌شود.

اهمیت داشتن تقویم محتوایی

داشتن یک تقویم محتوایی، از جنبه‌های مختلفی می‌تواند برای یک برند اهمیت داشته باشد. در ادامه بررسی خواهد شد که اهمیت داشتن تقویم محتوایی چیست؟ و چرا تقویم محتوایی برای تمامی کسب و کارها ضروری است:

· احترام به مخاطب

یک کسب و کار، زمانی می‌تواند در جذب مخاطب و نگهداشت آن‌ها موفق ظاهر شود، که بتواند به مخاطبان خود ثابت کند که برای آن‌ها احترام و ارزش بالایی قائل است. تقویم محتوایی به عنوان یک ابزار کلیدی برای سازماندهی برنامه‌های یک کسب و کار به شمار می‌آید و امکانی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند زمان و انرژی خود را بر روی اهداف اصلی تمرکز کنند.

این ابزار کمک می‌کند تا تیم‌ها استفاده حداکثری را از منابع خود برده و از لحاظ زمانی بتوانند به شکلی کارآمدتر اهداف خود را محقق کنند. این موضوع در نهایت به افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محتوا منجر می‌شود که می‌تواند در افزایش درآمد نقشی کلیدی را ایفا کند.

· ایجاد هماهنگی

یک برند از طرق مختلف می‌تواند پیام‌های خود را به مخاطبان منتقل کند. اصلی‌ترین ابزار برای انتقال پیام به مخاطب از طریق محتوا است. زمانی که مختلف با حجم زیادی از پیام‌های مختلف و غیر مرتبط مواجه شود، نمی‌تواند به برند مورد نظر اعتماد کند.

تقویم محتوایی به برندهای کمک می‌کند تا پیام‌ها و محتواهای خود را به شکلی هماهنگ و یکپارچه به مخاطبان خود ارائه کرده و بر اساس قوائد کلی ایجاد تقویم محتوا، برندها می‌توانند پیام خود را به صورت یکپارچه به مخاطبان ارائه کرده و استحکام برند خود را افزایش دهند.

· اولویت بندی

زمانی که یک برند به شکلی دقیق بداند تقویم محتوا چیست؟ می‌تواند تمامی برنامه‌های خود را در حوزه بارازیابی محتوایی دسته‌بندی کرده و از این طریق یک رویکرد یکپارچه و اولویت بندی شده را به مخاطبان خود عرضه و ارائه کند.

همچنین بخوانید :  دو اصل مهم برای پایداری برندینگ | چگونه برندی ماندگار بسازیم

تقویم محتوایی، به عنوان یک ابزار سازماندهی، به برندها کمک می‌کند تا وقت و انرژی خود را بر روی اولویت‌های اصلی متمرکز کرده و بتوانند استفاده حداکثری از منابع خود داشته باشند. در نهایت افزایش بهره‌وری و ارائه کیفیت ایده‌آل، حاصل اولویت‌بندی موارد از طریق، تقویم محتوایی خواهد بود.

· حفظ تنوع محتوا

میان انتقال پیام مناسب و یکنواختی محتوا مرز باریکی وجود دارد که عدم توجه به آن می‌تواند تاثیری منفی در ذهنیت مخاطبان داشته باشد. طبیعتا اگر محتوای یک برند دائما حول محور یک موضوع تکراری باشد، احساس خستگی در مخاطب ایجاد شده و او نمی‌تواند با محتوای برند شما ارتباط برقرار کند.

یک تقویم محتوا حرفه‌ای، می‌تواند در عین حفظ پیام اصلی برند، تنوع را در محتوا ایجاد کرده و با تعیین انواع مختلف محتوا از جمله: مقاله، تصاویر، ویدئو و محتوای تعاملی، کمک کند تا برندها بهترین تجربه را برای مخاطبان رقم زده و تازگی جذابیت را در ارتباط با آن‌ها به ارمغان بیاورند.

· تطابق با اهداف

هر برندی یک سری اهداف کلی و جزئی را دنبال می‌کند که از این اهداف باید در ارکان و قسمت‌های مختلف برند پیروی شده و تلاش شود تا برند همواره در مسیر رقم زدن و محقق کردن اهداف کلیدی خود باقی بماند.

با تعیین موضوعات و محتوای اساسی یک برند و تولید محتوا بر مبنای آن، تیم‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که هر محتوا دقیقا در راستای اهداف و استراتژی‌های کلان برند یا کسب و کار حرکت می‌کند.

· دیده شدن در موتورهای جستجو

تولید محتوا بر اساس یک برنامه زمانی مشخص و با فاصله معین، موجب می‌شود تا موتورهای جستجو نظیر گوگل، حرفه‌ای بودن محتوا را احساس کرده و این موضوع در نهایت می‌تواند به دیده‌شدن کسب و کار در موتورهای جستجو کمک کند.

موتور جستجو

آپدیت کردن محتوا بصورت منظم و با یک برنامه خاص، موجب می‌شود تا گوگل به مرور زمان رتبه شما را در صفحه‌های سرچ خود ارتقا داده و در نهایت مخاطبان بیش‌تری از وب‌سایت شما بازدید نمایند. این موضوع یک ارزش افزوده مهم برای کسب و کار شما محسوب می‌شود.

بررسی اجزای تقویم محتوایی

برای آن‌که بتوانید یک تقویم محتوایی خوب و کارآمد داشته باشید، باید به اجزای مختلف آن توجه کرده و از چارچوب ایده‌آلی پیروی کنید.

از جمله مهم‌ترین مواردی که در ایجاد یک تقویم محتوا باید به آن توجه داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عنوان

در قدم اول باید در جدول خود عنوان هر وظیفه را مشخص کنید. در صورتی که وظایف برای بخش‌های مختلف هستند، بهتر است برای هر کدام ستون یا جدولی جداگانه را اختصاصی دهید. به عنوان مثال برای محتوای متنی و پادکست می‌توان دو بخش جداگانه را در تقویم محتوا اختصاص داد.

· تاریخ

برای هر کدام از محتواهایی که در تقویم محتوایی قرار می‌گیرد، باید یک تاریخ زمانی مشخص تعیین کرد. در نظر گرفتن تاریخ موجب می‌شود تا نظمی در انجام کارها وجود نداشته باشد و این موضوع در کیفیت محتوا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. برای هر محتوا می‌توان تاریخ نوشتن محتوا، تاریخ ویرایش و تاریخ انتشار را مشخص کرد.

همچنین بخوانید :  مدیریت برند چیست؟ | مراحل و نکات کلیدی در مدیریت برند👌

· مسئول انجام

هر محتوا و وظیفه‌ای که در تقویم محتوا قرار می‌گیرد، باید یک مسئول مشخص داشته باشد. نام نویسنده‌ها، ویراستار، مسئول انتشار، طراح و … باید در کنار هر محتوا به شکلی کامل ذکر شود تا تقسیم وظایف به بهترین شکل صورت گیرد. این موضوع کمک می‌کند تا ابهامی در زمینه انجام وظایف وجود نداشته باشد و هر فردی وظیفه مشخص خود را انجام دهد.

· اولویت وظایف

با توجه به آن‌که گاهی اوقات ممکن است در انجام محتوا مشکلاتی ایجاد شده و یک محتوا دیرتر از موعد مقرر تولید شود، بهتر است پیش از هر چیز محتواهای ضروری یا فورس را مشخص کرده و محتواهای ضروری را با تغییر رنگ یا نشانه‌های دیگر، از سایر محتواها جدا کرد. این موضوع از حفظ اولویت‌های برند پشتیبانی می‌کند.

اولویت بندی

· کلمات کلیدی

کلمه کلیدی، قلب یک محتوا را تشکیل می‌دهد. یک تولیدکننده محتوا، متن خود را بر اساس موضوع و کلمه کلیدی که به او ارائه می‌شود، تهیه می‌کند. در نتیجه باید کلمه کلیدی به طور دقیق و کامل در تقویم محتوایی ذکر شود. علاوه بر آن اگر می‌خواهید کلمات یا هشتگ‌های دیگری نیز در محتوا ذکر شود، باید این موضوع نیز در داخل تقویم محتوایی قرار گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، نکات دیگری را نیز می‌توان در یک تقویم محتوایی قید کرد که از جمله آن می‌توان به: لینک‌ها، تعداد تصاویر، تعداد کلمات محتوا، میزان کیفیت متن محتوا و … اشاره کرد.

بهترین ابزارها برای مدیریت تقویم محتوا

امروزه با ایجاد پلتفرم‌های مختلف، مدیریت یک تقویم محتوایی، بسیار ساده‌تر شده و افراد می‌توانند در بسترهایی با امکانات متعدد و قابلیت‌های جذاب میان تیم‌های خود هماهنگی ایجاد نموده و بهترین نتیجه را در موعد مقرر ارائه دهند.

برخی از این ابزارهای کاربردی به شرح زیر است:

· Trello

یکی از ابزارهای مشهور و بسیار کاربردی برای مدیریت تقویم محتوا و بصورت کلی برای تمامی کارهای تیمی، Trello است. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد تا برای هر وظیفه بخشی مجزا را در نظر گرفته و به شکلی کامل فرد یا افراد مسئول، موعد مقرر وظیفه، موضوع و سایر المان‌های یک تقویم محتوایی را مشخص کنید. علاوه بر آن می‌توانید به سادگی فایل محتوا را نیز در قسمت مربوطه بارگذاری کرده تا تمامی اعضای تیم به آن دسترسی داشته باشند.

· Excel

استفاده از اکسل برای مدیریت تقویم محتوا یک انتخاب غیرمتداول اما بسیار موثر است. این ابزار با حفظ سادگی و کارآمدی، به تیم‌ها امکان می‌دهد که با ساختارسازی منظم، تاریخ‌ها و اطلاعات محوری را به دقت مدیریت کنند. امکان ویرایش آسان و اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات، این روش را به یک گزینه جذاب برای برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا تبدیل می‌کند. حتی با حجم کمی که اکسل دارد، توانایی مدیریت گسترده اطلاعات و تعامل مؤثر با تیم را فراهم می‌کند. بنابراین، با توجه به سادگی اکسل، هم‌چنان به عنوان یک ابزار مدیریت تقویم محتوا جایگاه خود را حفظ کرده و به تیم‌ها ابزاری قدرتمند برای برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید :  برندسازی کسب و کار های کوچک و تازه کار

اکسل

· Asana

آسانا، دیگر ابزاری است که در مدیریت تقویم محتوایی برای شما کاربرد بسیاری خواهد داشت. تفاوت بارز آسانا با ترلو، آن است که با استفاده از آن می‌توان انواع قالب‌ها را برای وظایف مختلف نظیر: بازاریابی، تولید محتوا و … استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید قالب دلخواه خود را بصورت شخصی‌سازی شده نیز ایجاد کرده و از قابلیت‌های مختلف بهره‌مند شوید. این ابزار دارای نسخه‌ای غیر رایگان می‌باشد که قابلیت‌های آن نسبت به نسخه رایگان بسیار بیش‌تر است.

تقویم محتوا ؛ مهم ترین ابزار در کارهای گروهی

با در نظر گرفتن این موضوع که امروزه اکثر برندها از طریق محتوای خود با مخاطبان تعامل برقرار می‌کنند، داشتن یک چارچوب مشخص برای نظم دادن به محتوا به مهم‌ترین موضوع در بازاریابی محتوایی یک کسب و کار تبدیل شده است.

تقویم محتوا چارچوبی است که می‌تواند نظم مناسبی را به محتوای یک برند بخشیده و کمک می‌کند تا بهترین ارتباط با مخاطبان برقرار شود. برای تدوین یک تقویم محتوایی تخصصی، باید بر اصول برندینگ و هم‌چنین دیجیتال مارکتینگ تسلط داشت. در همین راستا متخصصان مجموعه آی مدیر با تجربه‌ای بالا در حوزه برندسازی شخصی، شما را همراهی کرده و در ایجاد بهترین محتوا برای تاثیرگذاری بر مخاطبان به شما کمک خواهند کرد.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا ابزاری است که به شکلی دقیق و مفصل، بهترین زمان‌بندی را برای انتشار محتوا، انتخاب کلمات کلیدی و راه‌کارهای ایجاد تنوع در محتوا مشخص می‌کند.

چرا کسب و کارها به تقویم محتوایی نیاز دارند؟

از جمله دلایل اهمیت داشتن یک تقویم محتوایی حرفه‌ای می‌توان به: احترام به مخاطب، ایجاد هماهنگی، اولویت بندی در کارها، حفظ تنوع محتوا، تطابق با اهداف و دیده شدن در موتورهای جستجو اشاره کرد.

اجزای تقویم محتوا شامل چه مواردی می‌شود؟

از اصلی‌ترین اجزای یک تقویم محتوای حرفه‌ای می‌توان به: عنوان، تاریخ، مسئول انجام، اولویت، کلمه کلیدی و تعداد کلمات محتوا اشاره کرد.

بهترین ابزارها برای ساخت تقویم محتوایی کدام اند؟

Trello، Excell و Asana جزو بهترین ابزارهای قابل استفاده برای ایجاد بهترین تقویم محتوایی به شمار می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا