تفاوت برندینگ و تبلیغات در چیست و از کدام باید استفاده کرد؟

با وجود گذشت بیش‌تر از سه دهه از آغاز برندینگ هنوز هم بسیاری از افراد در تعریف تفاوت‌های میان برندینگ و بازاریابی و تبلیغات با مشکل مواجه‌اند. بررسی دقیق تفاوت برندینگ و تبلیغات به استفاده صحیح آن‌ها و رشد کسب و کارها به شکل قابل توجهی کمک می‌کند.

برندینگ بر چه حوزه ای تمرکز دارد؟

معنای برندینگ بسیار عمیق‌تر و اصولی‌تر از معرفی برند به مخاطب است. برندینگ با شخصیت افراد سر و کار داشته و از عمیق‌ترین لایه‌های یک کسب و کار به بررسی ارزش‌ها، اهداف و فرهنگ حاکم بر یک تجارت می‌پردازد.

برندینگ بر چه حوزه ای تمرکز دارد؟

یک کسب و کار ممکن است در حوزه خود به موفقیت‌های از لحاظ مادی دست پیدا کرده باشد؛ اما حضور در فضای برندینگ چیزی است که موجب متمایز شدن کسب و کار شما از سایر نمونه‌های مشابه شده و هویتی مستقل به آن می‌بخشد.

تبلیغات و بازاریابی چه تاثیری بر عملکرد برند دارند؟

بازاریابی تا حد زیادی به شیوه‌ای مربوط می‌شود که شما قصد دارید بر مبنای آن خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. در طی فرایند بازاریابی مراحلی از جمله: تحقیق، تولید، ارتقا و ارائه محصول و خدمات طی می‌شود تا از این طریق نظر مخاطبان را جلب کند.

با استفاده اصولی از بازاریابی شما می‌توانید در مشتری احساس نیاز ایجاد کرده تا از محصول و خدمات شما استفاده کند. یکی از موثرترین عناصر در بازاریابی تبلیغات است. در واقع تبلیغات به فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که شما برای بازاریابی انجام می‌دهید. از طریق تبلیغات شما می‌توانید تاثیری مثبت در ذهن مخاطب ایجاد کرده و آن‌ها را به خرید محصول ترغیب کنید.

اصلی ترین تفاوت میان برندینگ و تبلیغات

در واقع بازاریابی پلی است میان برندینگ و تبلیغات. با وجود تفاوت‌های بارز میان این دو تعریف؛ اما هر دو نقشی کلیدی را در ساختن شناختی واحد از برند و تمایز محصول و خدمات کسب و کار شما ایفا می‌کنند.

همچنین بخوانید :  توسعه استراتژی برند چیست ؟ آموزش مرحله به مرحله توسعه برند

اصلی ترین تفاوت میان برندینگ و تبلیغات

شناخت عناصر هر کدام از دو تعریف برندسازی و تبلیغات به درک تفاوت برندینگ و تبلیغات کمک می‌کند.

عناصر اصلی برندنیگ عبارت‌اند از:

  1. نام و لوگوی برند
  2. عناصر بصری از حمله طراحی سایت و واتر مارک
  3. پوزیشنینگ یا موقعیت‌یابی در بازار
  4. ارزش‌ها، ماموریت‌ها و ویژگی‌های بارز برند
  5. تجربه مشتریان

عناصر اصلی تبلیغات به شرح زیر است:

  1. بسترهای تبلیغاتی نظیر: رادیو، تلوزیون، اینترنت، مجلات و …
  2. پیام‌های تبلیغاتی مانند: متن، تصویر، ویدئو، پادکست و …
  3. استراتژی‌های تبلیغ از جمله: تبلیغات آنلاین، تبلیغات محیطی، تبلیغات ویدیوئی
  4. انتخاب مخاطب هدف و بررسی نیازهای موجود در بازار

در مجموع برندینگ متمرکز بر ایجاد ساختاری برای شناخت مخاطب بوده به دنبال دسترسی به هویتی متمایز است. اما تبلیغات با استفاده از رسانه‌ها و پیام‌های مختلف تبلیغاتی برای اطلاع رسانی و ترویج محصول و خدمات برند تلاش می‌کند.

هر دو عامل نقشی کلیدی را در ارتقا و موفقیت برند در بازار ایفا کرده و از این طریق می‌توانند در کوتاه‌مدت و بلندمدت روند برند را دچار تغییر کنند.

برندینگ و تبلیغات دو عنصر مکمل در کنار یکدیگر

برندینگ و تبلیغات به صورت مستقل و جدا از یکدیگر می‌توانند تاثیر بسزایی را در افزایش سرعت جذب مخاطبان و ترغیب آن‌ها به استفاده از خدمات و محصولات برند ایفا کند؛ اما استفاده هم‌زمان از عناصر و استراتژی‌های برندینگ و تبلیغات کارایی و بازدهی برند را به شکل قابل توجهی افزایش داده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

با وجود تفاوت برندنیگ و تبلیغات؛ اما آن‌ها می‌توانند در حوزه‌های زیر با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند:

· شناخت و ارتباط

برندینگ مسئولیت شناخت عمیق برند و ایجاد هویتی متمایز برای آن را بر عهده دارد که این شناخت به تدریج در ذهن مخاطبان جای می‌گیرد. از طرفی در فرانید تبلیغات با استفاده از رسانه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی برای ارتباط با مشتریان و افزایش تدریجی شناخت برند استفاده می‌شود. در مجموعه تبلیغات به ارائه پیام‌های برندینگ کمک قابل توجهی نموده و ارتباط و تعامل با مخاطبان را آسان می‌کند.

همچنین بخوانید :  سفیر برند چیست و چه نقشی را در عملکرد یک سازمان ایفا می کند؟

· فروش و ارائه خدامت

تبلیغات اصلی‌ترین ابزار مورد استفاده برندها برای افزایش فروش محصول و جذب سریع مشتریان به شمار می‌آید. در این حوزه برندینگ می‌تواند با تعیین استراتژی‌ها و تولید محتواهای تبلیغاتی متناسب با آن ارزش افزوده‌ای برای برند ایجاد کند.

· تعیین اهداف بازاریابی

برنیدنگ و تبلیغات هر دو نقشی کلیدی را در تعیین اهداف بازاریابی ایفا می‌کنند. برندسازی موقعیت کلی برند را در بازار مشخص کرده و اهداف و نیازهای مشتریان را تعیین می‌کند. تبلیغات نیز بر اساس اهداف تعیین شده فرایند اجرایی جذب مخاطب را بر عهده گرفته و به پیاده‌سازی استراتژی‌ برندینگ کمک می‌کند.

·تعیین اهداف بازاریابی

·شناخت برند

تبلیغات با استفاده از رسانه‌های و پیام‌های تبلیغاتی به شناخت و افزایش آگاهی مخاطبان کمک می‌کند؛ اما برای ایجاد تاثیر عمیق و ماندگار در ذهن مخاطبان به استفاده از ابزارهای برندینگ احتیاج پیدا می‌کنید.

·ارزش افزایی

برندینگ به صورت مرحله به مرحله و گام به گام ارزش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای برند را تعیین می‌کند؛ اما این ارزش‌ها تنها زمانی می‌توانند کارایی داشته باشند که به مخاطب منتقل شوند. تبلیغاتی یکی از ابزارهای کارآمدی است که ارزش‌ها را به مخاطب معرفی کرده و آن‌ها را با فرهنگ حاکم بر برند و مزایای آن آشنا می‌کند.

برندینگ رمز موفقیت تبلیغات

در طی فرایند تبلیغات تلاش می‌شود تا پیغامی را از طرق مختلف به مخاطبان منتقل کنند. انتقال این پیام تنها زمانی می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند که تمامی ارزش‌های برند به شکلی کامل شناسایی شده و بر مبنای آن استراتژی مناسبی برای عناصر مختلف برند طراحی شود.

بهترین ابزاری که می‌تواند به تدوین استراتژی مناسب و انتخاب پیغامی اثرگذار برای انتقال به مخاطبان کمک کند، پرسونال برندینگ است. اگر شما نیز می‌خواهید برای برند خود استراتژی متمایزی را تدوین کنید می‌توانید با همراهی مشاوران آی مدیر به سادگی هدف خود را محقق نمایید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید همین حالا با مشاوران ما تماس برقرار کنید.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین تفاوت برندینگ و تبلیغات چیست؟

برندینگ متمرکز بر ایجاد ساختاری برای شناخت مخاطب بوده به دنبال دسترسی به هویتی متمایز است. اما تبلیغات با استفاده از رسانه‌ها و پیام‌های مختلف تبلیغاتی برای اطلاع رسانی و ترویج محصول و خدمات برند تلاش می‌کند.

همچنین بخوانید :  اسم برای ثبت برند + نکات مهم هنگام انتخاب اسم برند

بهترین ابزار برای رساندن پیغامی موثر به مخاطب چیست؟

بهترین ابزاری که می‌تواند به تدوین استراتژی مناسب و انتخاب پیغامی اثرگذار برای انتقال به مخاطبان کمک کند، برندینگ است.

برندینگ و تبلیغات در چه زمینه‌هایی با یکدیگر ارتباط دارند؟

برندینگ و تبلیغات در حوزه‌هایی مانند: شناخت و ارتباط، فروش و ارائه خدمات، تعیین اهداف، شناخت برند و ارزش افزایی با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا