در دنیای مد نامها و برندهای متعددی به فعالیت میپردازند که برخی از آنها نسبت به سایرین شهرت بیشتری دارند. برند لویی ویتون یکی از نامهایی است که بیشتر از هر برند دیگری نام آن به پوش میخورد. آشنایی با مسیری که این برند در طول دورههای مختلف طی کرده، میتواند سرمشق خوبی برای کسب و کارهای مختلف باشد.
تولد لویی ویتون، آغاز دورانی جدیدی در دنیای مد
حدود دو قرن پیش بود که در یک روستای کوچک در شرق فرانسه، یکی از مهمترین مشاهیر تاریخ مد یعنی لویی ویتون به دنیا آمد. پدر او کشاور و مادرش کلاه زنانه میدوخت. او در سن ده سالگی مادر خود را از دست داد و بعد از این اتفاق به دلیل اختلاف با نامادری خود، در سال 1835 در سن 14 سالگی تصمیم به ترک منزل گرفت.
او شهر پاریس را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد و مسیر خود را تا رسیدن به پاریس به صورت پیاده طی کرد. شاید باور این موضوع قدری دشوار باشد؛ اما سفر او برای رسیدن به پاریس حدود دو سال طول کشید و او توانست در سن 16 سالگی به این شهر برسد.
لویی ویتون در دوران حضور خود در پاریس در کنار مسیو مارشال که فردی متخصص در حوزه بستهبندی و ساخت جعبههای تزیینی بود فعالیت میکرد. ویتون با خلاقیت و ایدههای جذابی که داشت توانست در طراحی و ساخت جعبههای تزیینی برای لباسها و اکسسوری نام خود را بر سر زبانها بیندازد.
پس از 17 سال آموزش تحت نظر مسیو مارشال، ویتون به صنعتگری بسیار ماهر تبدیل شد و در سال 1854 فعالیت مستقل خود را با افتتاح فروشگاهی در پاریس آغاز کرد.
ظهور خلاقیت لویی ویتون با تولید چمدان
پس از مهاجرت به پاریس یکی از اولین مواردی که نظر لویی ویتون را جلب کرده بود، طراحی چمدانها و کیفهای دستی به شمار میآمد. پس از آغاز فعالیت مستقلانه لویی ویتون، او خیلی سریع اولین ایده خلاقانه خود را روانه بازار کرد.
در آن زمان چمدانها به صورت گرد ساخته میشد، لویی ویتون با خلاقیتی که داشت، توانست الگوی طراحی چمدانها را تغییر داده و با ارائه چمدانهای مکعبی به بازار چیدمان چمدانها در کنار یکدیگر را به امری آسان تبدیل و کمک کرد تا افراد بتوانند از فضای خود به صورت بهینه استفاده کنند.
هجوم چالش ها به سمت لویی ویتون
برند لویی ویتون نیز مانند تمامی برندهای دیگر در جهان، در مسیر خود با چالشها و مسائل متعددی رو به رو شده است که برخی از آنها بسیار دشوار بودند. در دورانی که طرحها و ایدههای لویی ویتون روز به روز به شهرت بیشتری دست مییافت، برندهای مختلفی از طرحها و ایدههای این برند تقلید کرده و با کپیبرداری از طرحهای برند لویی ویتون ضرر هنگفتی را به این برند وارد کردند.
لویی ویتون برای عبور از این مشکل تصمیم گرفت تا ایدهها و طرحهای خود را دائما به روز کند. به عنوان مثال رنگبندی چمدانهای خود را از خاکستری به راه راههای بژ و قهوهای تغییر داد.
یکی دیگر از چالشهای جدی لویی ویتون در جریان جنگ فرانسه و پروس بین سالهای 1870 تا 1872 رخ داد. در این دوران دشمن به طور کامل آتلیه لویی ویتون را تخریب و تمامی تجهیزات آن را غارت کرد. با این وجود او مجددا توانست برند خود را احیا کرده و حتی کسب و کار خود را گسترش دهد.
حرکت به سوی جهانی شدن
در سال 1885 لویی ویتون اولین شعبه خود را در خارج از فرانسه در شهر لندن انگلیس افتتاح کرد. در آن زمان لویی ویتون همچنان با چالش سرقت طرحهایش مواجه بود به همین دلیل برای تثبیت جایگاه خود در لندن طرح جدیدی را خلق کرد.
او الگوی مشهور خود یعنی دامیر (Damir Canves) را به بازار عرضه کرد که در آن از چهارخانههای بژ و قهوهای رنگ استفاده شده بود. این طرح در محصولات مختلف برند لویی ویتون نظیر: کیف، چمدان و کیف دستی به کار رفت و شهرت دوچندانی را برای این برند به ارمغان آورد.
عصر جدید لویی ویتون
لویی ویتون در سال 1892 در سن 70 سالگی از دنیا رفت و ژرژ ویتون، فرزند او مسئولیت این برند را بر عهده گرفت. ژرژ تعهد بالایی به فلسفه کسب و کار پدرش داشت و همواره تلاش میکرد تا طرز فکر او را با نوآوریها و ایدههای خلاقانه خود ترکیب کند.
با روی کار آمدن ژرژ، نه تنها از قدرت برند لویی ویتون کاسته نشد، بلکه شهرت و موفقیت آن افزایش قابل توجهی یافت. در دوران ریاست ژرژ ویتون بخشهای جدیدی به این برند اضافه شد و لویی ویتون از کسب و کاری موفق به برندی لوکس تبدیل شد.
لوگو برند لویی ویتون
زمانی که صحبت از لوگوهای مشهور در جهان به میان میآید، همواره لویی ویتون یکی از اولین نامهایی است که به ذهن هر فردی خطور میکند. در لوگوی برند لویی ویتون میتوانید حروف L و Y را به صورت در هم تنیده مشاهده کنید.
به کار بردن رنگ قهوهای و بژ از الگوی مشهور این برند الهام گرفته است و ادای احترامی به موسس لویی ویتون محسوب میشود.
برندینگ قدرتمند در لوی ویتون
برای آنکه یک برند بتواند نام خود را به عنوان برندی لوکس در ذهن مخاطبان حک کند، باید مسیری طولانی را طی کرده باشد. برند لویی ویتون یکی از معروفترین کمپانیهای جهان است که از پس تمامی چالشهای خود به خوبی برآمده و با ارائه بهترین کیفیت و تبلیغات اصولی به شهرت جهانی رسیده است.
شما نیز میتوانید به شیوهای صحیح و مطابق با اصول برندینگ، کسب و کار خود را به مخاطبان معرفی نمایید، برای رسیدن به این هدف تنها کافی است با مشاوران آی مدیر تماس برقرار کرده و به کسب و کار خود قدرت بدهید.