باشگاه مشتریان – برنامه ای برای فروش فوق العاده شما😍

زمانی که مشتری از برند یا کسب و کار شما محصول یا خدماتی را دریافت می‌کند، باید به دنبال راهکاری بود تا آن فرد را به مشتری ثابت و وفادار برند تبدیل کرد. برای محقق شدن این هدف می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که کارآمدترین روش استفاده از برنامه وفاداری مشتری محسوب می‌شود. شما می‌توانید با تاسیس باشگاه مشتریان و درک صحیح نیازهای آن‌ها نتیجه مطلوب را بدست بیاورید.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان یا برنامه وفاداری، یک روش استراتژیک در کسب و کارها محسوب می‌شود که با هدف جذب و نگه‌داشت مشتریان در بلند مدت اجرا می‌شود. در طی این برنامه با ارائه یک سیستم پاداش و امتیازدهی مبتنی بر عضویت مشتریان تلاش می‌شود تا تمایل مخاطبان را نسبت به حضور طولانی مدت در برند را افزایش داد.

باشگاه مشتریان چیست

در واقع باشگاه مشتریان این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد تا بتوانند از طریق خرید مکرر و استفاده بیش‌تر از خدمات، امتیازات بیش‌تری نیز کسب کرده و مزایای متعددی را بدست بیاورند.

از جمله مزایایی که باشگاه مشتریان ارائه می‌کند می‌توان به: تخفیف‌های ویژه، هدایای رایگان، اولویت در دریافت خدمات، پشتیبانی طولانی مدت و امکانات اضافی بیش‌تر اشاره کرد.

مزایای برنامه وفاداری مشتری برای کسب و کارها

به کار بردن برنامه وفاداری مشتری مزایای متعددی را برای کسب و کارهای مختلف به ارمغان می‌آورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· جذب مشتریان وفادار

داشتن مشتری در بازه‌های زمانی مختلف برای کسب و کارها حائز اهمیت است؛ اما جذب مشتریانی که به دنبال همکاری بلند مدت با برند هستند از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و به همین دلیل برندها می توانند از طریق باشگاه مشتریان به مشتریان فعلی خود امتیازات و پاداش‌هایی را ارائه کرده و از این طریق وفاداری آن‌ها را افزایش داده و موجب کاهش نرخ از دست رفتن مشتریان می‌شود.

همچنین بخوانید :  اهمیت اخلاق در توسعه ی برند

· جذب مشتری جدید

برنامه وفاداری مشتری می‌تواند در جذب مشتریان جدید نیز موثر واقع شود. طبیعتا زمانی که خریداران با مزایا و پیشنهادهای ویژه کسب و کارهای مختلف آشنا شوند، تمایل بیش‌تری به استفاده از خدمات آن‌ها پیدا کرده و این موضوع وجه تمایزی را برای آن کسب و کار به ارمغان می‌آورد.

· بهبود تجربه مشتریان

باشگاه مشتریان این امکان را فراهم می‌کند تا کسب و کارها بتوانند اطلاعات بیش‌تری را در مورد سلایق و نیازهای مشتریان خود بدست آورده و از این طریق تجربه مشتریان خود را بهبود بخشند. با داشتن اطلاعات صحیح در مورد ترجیحات و تمایلات مشتریان می‌توان خدمات و محصولات را بهینه‌سازی کرده و بهترین تجربه را برای مشتریان به ارمغان آورد.

بهبود تجربه مشتری

· توسعه محصولات و خدمات

از طریق باشگاه مشتریان می‌توان بازخوردهای متعددی را از آن‌ها دریافت کرد که این بازخورد موجب می‌شود تا اطلاعات بیش‌تری را در مورد محصولات و خدمات خود کسب و کنید. این بازخورد به شما کمک می‌کند تا نواقص محصولات خود را برطرف کرده و در راستای ارتقای آن اقدام کنید.

بررسی مراحل برنامه وفاداری مشتریان

برنامه وفاداری مشتری می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد؛ اما به طور کلی اصلی‌ترین مراحل آن به شرح زیر است:

· عضویت

اولین گام برای جذب مشتریان در این برنامه عضویت آن‌ها در باشگاه مشتریان به شمار می‌آید. عموما در این مرحله با ایجاد یک حساب کاربری برای مشتری یا ثبت شماره او در میان مشتریان ویژه، نام او به ثبت رسیده و اعتبار ویژه‌ای به مشتری اختصاص می‌یابد.

· جمع آوری امتیاز

پس از ثبت نام مشتری و ایجاد حساب جداگانه برای او، روند امتیاز دهی آغاز می‌شود. هر کسب و کاری سیستم امتیازدهی جداگانه‌ای دارد که بر مبنای آن به کاربران خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود. مشتریان بر اساس خریدها و فعالیت‌های خاص امتیازاتی را کسب کرده که این امتیازها بر اساس مقدار خرید، تعداد خرید، مدت زمان فعالیت یا عوامل دیگر مشخص خواهد شد.

همچنین بخوانید :  از هوش مصنوعی چه کمکی میشود در برندینگ کرد؟

· پاداش ها و مزایا

کسب و کارها بر اساس امتیازات جمع شده توسط افراد اختیارات و مزایای متنوعی را به مشتریان اختصاص می‌دهند. مشتریان می‌توانند امتیازات خود را جمع‌آوری کردی و پس از رسیدن آن به حد نصاب مطلوب برای خرید محصول یا کسب خدمات دلخواه خود از امتیاز کسب شده استفاده نمایند.

پاداش و مزایا

· ارتقا سطح

در برخی از برنامه‌های وفاداری سطوح مختلفی برای مشتریان در نظر گرفته شده که با ارتقاء سطح خدمات مناسب‌تری به آن‌ها ارائه می‌شود. به عنوان مثال در برخی از کسب و کارها مشتریان را بر اساس میزان خرید یا سابقه عضویت به سه سطح: طلایی، نقره‌ای و برنز تقسیم بندی می‌کنند که سطح طلایی از بهترین مزایا برخوردار است.

· ارتباط با مشتری

در طول این فرایند باید به صورت مستمر با مشتری ارتباط برقرار کرده و به طرق مختلف از جمله پیامک یا تماس تلفنی، در مورد امتیازات کسب شده و مزایایی که مشتری می‌تواند بر اساس امتیازات فعلی خود از آن بهره‌مند شود، اطلاع‌رسانی کرد.

تدوین برنامه وفاداری ایده آل

برنامه وفاداری مشتری از آن دست روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب بلند مدت مشتریان داشته باشد؛ اما اجرای این برنامه امر آسانی نبوده و نیاز به تحلیل و بررسی دقیق شرایط دارد.

با توجه به اهمیت بالای شناخت مشتری و درک صحیح نیازهای او برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، باید با اجرای یک استراتژی برندینگ مناسب به شکلی دقیق آن‌ها را تحلیل کرد.

برای رسیدن به این هدف به افراد متخصص در حوزه برندسازی نیاز می‌شود. کارشناسان مجموعه آی مدیر با تجربه‌ای بالا در این حوزه شما را همراهی نموده و مسیری روشن را برایتان رقم می‌زنند.

همچنین بخوانید :  اسنپ چگونه اسنپ شد ؟ مهم ترین نکات استراتژی برندینگ اسنپ

سوالات متداول

اولین مرحله از برنامه وفاداری مشتریان چیست؟

اولین گام برای جذب مشتریان در این برنامه عضویت آن‌ها در باشگاه مشتریان به شمار می‌آید. عموما در این مرحله با ایجاد یک حساب کاربری برای مشتری یا ثبت شماره او در میان مشتریان ویژه، نام او به ثبت رسیده و اعتبار ویژه‌ای به مشتری اختصاص می‌یابد.

ایجاد باشگاه مشتریان چه مزایایی را برای کسب و کارها رقم می‌زند؟

به کار بردن برنامه وفاداری مشتری مزایای متعددی را برای کسب و کارهای مختلف به ارمغان می‌آورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به: افزایش وفاداری مشتریان، جذب مشتری جدید، بهبود تجربه مشتریان و توسعه و بهبود محصولات و خدمات اشاره کرد.

چگونه می‌توان برنامه وفاداری مشتری را به شکلی مناسب اجرا کرد؟

برای اجرای اصولی و صحیح برنامه وفاداری مشتریان باید به شناخت مطلوبی از مشتریان و نیازهای آن‌ها دست پیدا کرد که برای رسیدن به این هدف می‌توان از استراتژی‌ها برندینگ استفاده نمود. کارشناسان مجموعه آی مدیر با تجربه‌ای بالا در این حوزه شما را همراهی نموده و بهترین استراتژی را برایتان تدوین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا