برندسازی کاری است که مستلزم گذر زمان و برنامهریزی دقیق میباشد، بهطور کلی برای ساختن برند نکاتی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید، اشتباهات رایج در برندسازی نیز وجود دارد که اگر آنها را انجام دهید ممکن است باعث ایجاد ضررهای زیادی بشود، زیرا مهمتر از ساختن یک برند، نگهداری و تثبیت آن است.
باید و نباید های تبدیل شدن به یک برند موفق
تبدیل شدن به یک برند موفق و به یادماندنی مراحل طولانی دارد و نمیشود که شما بخواهید در ظرف مدت کوتاهی به یک برند معروف و محبوب تبدیل شوید، زیرا لازم است مشتری یا مشتریهایی شما را بشناسند، سپس به مشتری وفادار شما تبدیل شوند، حتی وقتی شما تبلیغ میکنید مخاطب باید متوجه چیستی و هویت برند شما بشود و تمام اینها مستلزم رعایت نکاتی دائمی و انجام ندادن یکسری از کارها است:
بایدها در برندسازی
نام خوب انتخاب کنید :
اسم خوب اسمی است که برند شما را به خوبی توصیف کند، ساده و کوتاه باشد.
با اصالت باشید:
یعنی اینکه گفتههای شما و آنچه که در ذهن مخاطب خود قرار میدهید و زبان برند شما با واقعیت برند مطابق باشد.
رقبایتان را بشناسید:
خیلی مهم است که شما رقبای خودتان را تحلیل کنید و بدانید که آنها در حال انجام چه کارهایی هستند، همچنین باید به یاد داشته باشید که هرگز از کار رقبایتان کپی نکنید، نو آور باشد و کیفیت کارخودتان را بالا ببرید.
مخاطبتان را بشناسید:
بسیار مهم است که بدانید جامعه هدف شما چه کسانی هستند. از این طریق هم میتوانید تبلیغات و هویت بصری و زبانی و اهداف بهتری برای کسبوکارتان مشخص کنید و هم میتوانید کیفیت خودتان را بالا ببرید.
روش و استراتژی خودتان را مشخص کنید
اشتباهات رایج در برند سازی
نادیده گرفتن برند سازی
بسیاری از افراد تصور میکنند که برندسازی کاری آسان است و میشود آن را انجام داد و سپس آن را کنار گذاشت، اما برندسازی زمان پایان مشخصی ندارد، بلکه شما باید دائماً در حال تقویت و تثبیت جایگاه خود در میان رقبا و در دیدگاه مخاطبانتان باشید. در حقیقت آنچه که شما از برند خودتان به دنیا ارائه میکنید در طول زمان در ذهن افراد ماندگار میشود.
عدم توجه به هویت و ارزش برندتان
برای اینکه یک برند محبوبیت و ماندگاری بالایی داشته باشد و مشتریان به وفادار باشند باید حتماً اصالت خودش را حفظ کند و ارزشهایی را برای خودش تعیین کند. هرکسی میتواند با استفاده از تکنیکها و شعارها و روشهای تکراری برندهای بزرگ برند خودش را در مدت زمان کوتاهی ایجاد کند و به دنبال سود مالی باشد، اما در حقیقت شما باید مخاطب هدف را به خوبی بشناسید و بدانید که مهمترین مسئله برای آنها کیفیت و جذابیت و منحصر به فردی است یا میخواهند به هر طریقی که شده از کالاهای لوکس استفاده کنند؟ توجه کردن به اصالت و تطابق معرفینامه شما با واقعیتتان و داشتن خلاقیت و نوآوری هیچ ارتباطی با اینکه بخواهید از سادگی عبور کنید و کارهای سختی در استراتژی و مراحل برندسازی انجام دهید، ندارد.
جایگزینی اشتباه برند و مشتری
احتمالاً شما هم زیاد این جمله را شنیدهاید که کسبوکارها باید خودشان را جای مشتری قرار دهند تا بتوانند نیازهای او را بشناسند، اما باید بسیار توجه کنید که مرز میان (جابهجا کردن مشتری و برند (با ) خود را به جای مشتری گذاشتن) بسیار باریک است. شما نباید سلیقه شخصیتان و آنچه که خودتان فکر میکنید را پیاده کنید و گمان کنید که درستترین کار را انجام دادهاید.
صرف هزینههای زیاد و نابهجا برای تبلیغات و بازاریابی
برای استفاده از رسانه و معرفی برند خود و یا بازاریابی بسیار مهم است که شما بتوانید در چند لحظه یا جمله کوتاه پیغام اصلی کسبوکارتان را به مشتریان و جامعه هدف انتقال دهید. همیشه نیاز نیست که تبلیغات یا بازاریابی بسیار زیادی انجام دهید، گاهی کافیست که جای درست برای بازاریابی و قرار دادن تبلیغاتتان را پیدا کنید یعنی اینکه بدانید که مخاطب شما در کجای این بازار قرار دارد و شما دقیقاً در همان نقطه اقدام به سرمایهگذاری کنید.
برند سازی باعث معروفیت نمیشود
گاهی اوقات برخی از برندها جامعه هدف محدودی دارند و برخی دیگر از کسبوکارها مخاطبان بسیار بیشتری دارند. مثلاً برندهای لوکس برای اقشار خاصی از جامعه هستند اما برند های عمومی برای تمام اقشار جامعه قابل استفاده هستند. اینکه شما برندسازی کنید دلیل نمیشود که همه افراد جامعه شما را بشناسند. همچنین شعار داشتن به معنی برند سازی نیست.
برندسازی مراحل طولانی دارد و مستلزم تقویت و تثبیت و تداوم تلاش است. شما تنها با ساختن یک لوگو یا داشتن یک شعار یا با تبلیغات کوتاه مدت و بازاریابی کوچک نمیتوانید به یک برند ماندگار تبدیل شوید.
توجه بیش از اندازه به رقبا
توجه شما به رقبایتان و تحلیل آنها و بسیار مهم است، اما یادتان نرود که هرگز نباید این عمل آنقدر وقت و فکر شما را درگیر کند که شما افزایش کیفیت و شناخت نیاز مشتری و نوآوری را فراموش کنید، شما باید تلاش کنید که در کنار این موضوع با مخاطب خودتان ارتباط برقرار کنید.
دست کم گرفتن خود
یکی از اشتباهات رایج در برندسازی دستکم گرفتن خود است؛ بسیاری از افراد کم صبر هستند و گمان میکنند که برند آنها به اندازه کافی خوب نیست. آنها بسیار تحت تاثیر رقبا و صحبتهای افراد غیر متخصص قرار میگیرند و همچنین پس از شکستهای کوتاه فورا از کارشان کنارهگیری میکنند.
رعایت نکردن هویت بصری و هویت کلامی
بسیار مهم است که شما با شناخت مخاطب خود بتوانید بهترین شکل را برای برند و وبسایت یا شبکههای اجتماعی یا فروشگاهتان انتخاب کنید. شما میتوانید به خاصترین و سادهترین شکل ممکن با کلمات خودتان را در ذهن مخاطب ماندگار کنید، برای اینکار بسیار خوب است که علامتهای خاصی در هویت بصری و زبانی خود قرار دهید، مثلاً از واژه خاصی استفاده کنید یا از رنگ و شکل خاصی انتخاب کنید.
نداشتن یک استراتژی خاص و رعایت نکردن اصول برندسازی
اگر شما از گامهای برنامهریزی شده پیروی نکنید و اصول برندسازی را نیز در هنگام اجرا استفاده نکنید، با شکست مواجه خواهید شد.
نشناختن محصول و یا خدمت خود
برندی که محصول خودش را بهخوبی نشناسد در هیچیک از مراحل برندسزی موفق نخواهد شد زیرا که برای برنامهریزی و پیاده کردن اصول خاص باید شما جز به جز محصولتان را بشناسید و بتوانید بهخوبی آن را معرفی کنید.
مراحل برندسازی را بدون کاستی و اشتباه طی کنید
اگربهعنوان صاحب کسبوکار میخواهید برند خودتان را تشکیل دهید یا اینکه می خواهید از آن مراقبت کنید که دچار ضرر نشود، باید حتماً نکاتی که موجب از بین رفتن برند میشوند را رعایت کنید. شما باید همیشه کیفیت را حفظ کنید و به نیازهای مشتریها توجه کنید، در عین حال تحلیل رقبا و داشتن بازاریابی و تبلیغات مناسب را از یاد نبرید. اگر شما از تجربیات کارشناسان آی مدیر استفده کنید و همچنین از رعایت اصول برندسازی فراموش نکنید، به احتمال زیاد برند شما در آینده بسیار نزدیک به برندی ماندگار و بااصالت تبدیل خواهد شد.
سوالات متداول
چرا شناخت رقبا در برند سازی دارای اهمیت است؟
با این روش شما همیشه یک گام از آنها جلوتر خواهید بود ولی یادتان باشد هرگز از کار رقبایتان کپی نکنید.
چرا صرف هزینههای بسیار بالا برای تبلیغات موجب ضرر به برند میشود؟
تبلیغات باید کوتاه و موثر باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود، صرف هزینههای زیاد و بیفایده باعث جلب نظر مخاطبتان غیر هدف به سمت شما است.
چرا برخی از کسبوکارها دچار اشتباه دست کم گرفتن خود میشوند؟
آنها بسیار تحت تاثیر رقبا و صحبتهای افراد غیر متخصص قرار میگیرند و همچنین پس از شکستهای کوتاه فورا از کارشان کنارهگیری میکنند.