اسنپ چگونه اسنپ شد ؟ مهم ترین نکات استراتژی برندینگ اسنپ

برند اسنپ توانست در کم‌تر از ده سال، کسب و کار خود را از تاکسی اینترنتی به یک سوپراپلیکیشن تبدیل کند که در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد؛ اما اسنپ چگونه اسنپ شد؟ چه چیزی زمینه را برای به قدرت رسیدن اسنپ فراهم کرد؟ برای یافتن پاسخ تمامی این سؤالات باید به بررسی استراتژی برندینگ اسنپ پرداخته شود و تا انتهای بلاگ آی مدیر همراه ما باشید.

داستان اسنپ از کجا شروع شد؟

در سال‌های اخیر کسب و کارها و فعالیت‌های متعددی به فضای اینترنتی نقل مکان کرده‌اند. یکی از مهم‌‌ترین فعالیت‌های که انتقال آن به فضای آنلاین توانست تحولی بزرگی ایجاد کند، صنعت تاکسیرانی است. اولین تاکسی اینترنتی جهان در سال 2009 با نام «اوبر» در کشور آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد.

شروع اسنپ

پس از موفقیت اوبر و شهرت آن، در کشورهای دیگر نیز تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت پرداختند که ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و اولین بار در دی ماه سال 1392 اسنپ به عنوان اولین تاکسی اینترنتی در ایران خدمت‌رسانی به مشتریان را شروع کرد.

اسنپ در ابتدای راه خود با انتقادات متعددی به خصوص از سوی صنف تاکسیرانی مواجه شد؛ اما این برند توانست با یک استراتژی قدرتمند و برندسازی اصولی، خود را از سایر رقبا متمایز کرده و به یکی از قدرتمندترین برندهای کشور تبدیل شود.

بستر مناسب، تبلیغات هوشمندانه

پس از آنکه مدتی از شروع فعالیت اسنپ گذشت، کسب و کارهای مشابه فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردند؛ اما هیچ‌کدام نتوانستند به موفقیت و شهرت اسنپ دست پیدا کنند. در واقع اسنپ از همان ابتدای مسیر خود با به کار گرفتن استراتژی تمایز توانست راه خود را از سایر رقبا جدا کند.

با وجود آنکه شهرت اسنپ به امکان سفارش تاکسی اینترنتی مربوط می‌شد؛ اما بخش زیادی از فرایند برندسازی خود را به تبلیغات محیطی و ایجاد مزیت رقابتی اختصاص داد. اولین استراتژی برندینگ اسنپ که توانست سرعت موفقیت آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهد، به اپلیکیشن اسنپ مربوط می‌شد.

همچنین بخوانید :  چگونه می‌توانید تجربه مشتریان را بهبود بخشید؟

نرم افزار اسنپ توانست با طراحی مناسب، سهولت در استفاده و قابلیت‌های متعددی که داشت، به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در نرم افزار بازار تبدیل شود. علاوه بر قابلیت‌های اپلیکیشن اسنپ، تبلیغات این برند نیز تأثیر بسزایی در موفقیت آن داشت.

تبلیغات اسنپ بخصوص در بیلبوردهای شهرستان‌ها در ورودی و خروجی شهرها و در مناطق توریستی به وضوح نشان می‌دهد که مخاطب هدف این برند در قدم اول جذب توریست‌ها و افرادی بود که از شهرهای دیگر به شهرستان‌ها سفر می‌کردند. بر خلاف توقعات این استراتژی تأثیر قابل توجهی در به شهرت رسیدن اسنپ داشته باشد.

ریبرندینگ (Rebranding) اسنپ

ریبرندنیگ تنها به برندهای در حال افت و ناموفق مربوط نمی‌شود، گاهی اوقات برندها برای موفقیت بیش‌تر یا گسترش دامنه فعالیت خود، به فرایند بازسازی برند روی می‌آورند. ریبرندینگ اسنپ یکی از بهترین نمونه‌ها در این حوزه محسوب می‌شود. در واقع اسنپ توانست با برندسازی مجدد از تاکسی آنلاین به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شده و ارزش سهام خود را چندین برابر کند.

ریبرندینگ اسنپ

ریبرندنیگ اسنپ تنها به تغییر لوگو و طراحی‌های بصری محدود نمی‌شد، در طی این فرایند ماهیت کسب و کار اسنپ نیز تا حد زیادی تغییر پیدا کرد و توانست چند گام از تاکسی اینترنتی فراتر رفته و در حوزه‌های مختلفی نظیر: سفارش غذا، خدمات پزشکی، بلیط هواپیما و خدمات بانکی ورود کند.

4+1 نکته کلیدی که موجب افزایش شهرت اسنپ شد

ساز و کار اسنپ و قابلیت‌های مختلف اپلیکیشن این برند موجب شد تا محبوبیت آن افزایش پیدا کند؛ اما در کنار این موضوع موارد دیگری نیز در استراتژی برندینگ اسنپ در نظر گرفته شد که موجبات به قدرت رسیدن این برند را فراهم کرد.

· امنیت بالا

یکی از مزایای مهم اسنپ که مشتریان وفادار پرشماری را برای این برند به ارمغان آورده است، امنیت آن است. سیاست اسنپ از ابتدا در نظر گرفتن فیلترهای مختلف برای استخدام کارکنان بود تا از امنیت مسافران اطمینان حاصل کند. از طرفی با در نظر گرفتن قابلیت‌های مختلفی نظیر اشتراک‌گذاری سفر، این امکان را فراهم کرده تا بتوانید با ارسال مشخصات راننده برای دوستان خود، از امنیت سفر خود آسوده خاطر باشید.

همچنین بخوانید :  برندسازی کسب و کار های کوچک و تازه کار

· سرویس های اختصاصی

یکی دیگر از مواردی که موجب شده تا اسنپ خود را از سایر بسترهای مشابه متمایز کند، به سرویس‌های اختصاصی آن مربوط می‌شود. از جمله سرویس‌های مختلفی که اسنپ به مشتریان خود ارائه می‌دهد می‌توان به: اسنپ بانوان، اسنپ باکس، اسنپ بایک و اسنپ وانت اشاره کرد که شما می‌توانید بسته به نیاز خود خدمات دلخواه را استفاده کنید.

· گزینه های سفر

در اپلیکیشن اسنپ شما می‌توانید علاوه بر تعیین مبدأ و مقصد سفر خود، گزینه‌های دیگری نظیر: مقصد دوم، رفت و برگشت و توقف در مسیر را انتخاب کنید. در نظر گرفتن این گزینه‌ها موجب شده تا مسافرین بتوانند به طور دقیق نوع سفر خود را برای راننده مشخص کرده و از دریافت خدمات مناسب اطمینان داشته باشند.

گزینه های سفر اسنپ

· کد تخفیف

اسنپ در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف به مشتریان خود کدهای تخفیف با مبالغ و درصدهای متفاوت را ارائه می‌دهد. طبیعتاً زمانی که برندی امتیازی مانند کد تخفیف را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد، می‌تواند میزان وفاداری آن‌ها را افزایش دهد. از طرفی در بستری نظیر اسنپ فود، وجود کدهای تخفیف با تاریخ انقضای مشخص موجب شده تا مشتریان حتی زمانی که نیازی به خرید ندارند، نیز از کد تخفیف خود استفاده کنند.

· استخدام افراد معلول

تمامی استراتژی‌های یک برند به صورت مستقیم با مشتریان آن سر و کار ندارد. گاهی اوقات ممکن است شما بتوانید با یک استراتژی غیرمرتبط به مشتریان، حجم خریداران و رضایت مخاطبان را افزایش دهید. اسنپ با در نظر گرفتن مزایای متعدد برای رانندگان معلول نظیر: معافیت از پرداخت کمیسیون وجهه بسیار خوبی از خود را در ذهن مخاطبان ایجاد کند.

همچنین بخوانید :  تصویر ذهنی برند

تحول اسنپ مسیر موفقیت آن را هموار کرد

در سال 1397 مدیران اسنپ تصمیم گرفتند تا با یک تغییر در استراتژی برندینگ اسنپ میان زیرمجموعه‌های مختلف خود ارتباطی برقرار کرده و آن‌ها را در یک مجموعه واحد گرد هم بیاورند. این استراتژی با نام گسترش برند (Brand Extensin) شناخته می‌شود.

لوگو اسنپ

از استراتژی گسترش برند معمولا زمانی استفاده می‌شود که یک برند توانسته در حوزه فعالیت خود به موفقیت برسد و حالا می‌خواهد با اتکا به موقعیت فعلی خود، بستری را برای ورود به حوزه‌های دیگر و گسترش فعالیت‌های برند فراهم کند.

در واقع در استراتژی گسترش برند، کسب و کار هدف توانسته پیش از تبیین استراتژی به جایگاه خوبی در میان مخاطبان دست یافته و حال قصد دارد با اتکا به این موضوع به شاخه‌ها و صنایع دیگر ورود کند. استفاده از این استراتژی برای اسنپ علاوه بر گسترش آن موجب شد تا بتواند صرفه‌جویی مناسبی در منابع خود انجام دهد.

سؤالات متداول

چه دلایلی موجب شد تا اسنپ بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد؟

از اصلی‌ترین مزایای اسنپ می‌توان به: امنیت بالا، سرویس‌های اختصاصی، گزینه‌های مختلف سفر و کدهای تخفیف متعدد اشاره کرد.

ریبرندینگ چیست؟

گاهی اوقات برندها تصمیم می‌گیرند تا دامنه فعالیت خود را گسترش داده و مخاطبان خود را افزایش دهند. برای رسیدن به این هدف از فرایند برندسازی مجدد استفاده می‌شود که در طی آن استراتژی برند ویرایش شده و دوباره تدوین می‌شود.

تحول اسنپ چگونه موجب موفقیت آن شد؟

در طی فرایند تحول برند، اسنپ زیرشاخه‌های مختلف خود را در یک سوپراپلیکیشن گرد هم آورد و با این کار توانست صرفه‌جویی بسیاری در هزینه‌های خود داشته باشد و هم‌چنین مخاطبان بیش‌تری را با خدمات مختلف خود آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا