محتوای زرد چیست؟ انواع و کاربرد محتوا و اخبار زرد

محتوای زرد به عنوان محتوایی بد و هیجانی در میان عامه مردم شناخته می‌شود، در واقع از زمان به وجود آمدن رسانه‌، صاحبان آن و مدیران مشاغل شروع به ایجاد محتواهایی برای جذب نظر مخاطبان بیشتر کردند. گاهی اوقات این محتواها مفید و اثرگذار، و برخی وقت‌ها نیز تنها مطالبی هستند که ذهن ما را به مسائل سطحی مشغول می‌کنند. اما این شیوه تیترنویسی یا ایجاد محتوا نیز می‌تواند مفید و اثرگذار باشد، به شرطی که آن را به خوبی بشناسید.

محتوای زرد رسانه

تعریف محتوای زرد

(دستگیری فلان سلبریتی در مهمانی شبانه)
(یک شبه میلیونر شوید)

با خودتان فکر کنید که تا امروز چند بار تیترهای مشابه به تیترهای بالا، توجه شما را جلب کرده و شما را ناچار به کلیک بر روی لینک‌‌های تبلیغاتی یا پست‌های ایسنتاگرامی کرده است؟ این مطالب که به هیچ گروهی از اخبار فرهنگی، ورزشی، حوادث و یا علمی و روانشناسی تعلق ندارند. به این سبک محتوای زرد، و به رسانه‌هایی که این موضوعات را با بزرگنمایی منتشر می‌کنند، رسانه زرد گفته می‌شود. در سال‌های اخیر محتوای زرد علاوه بر دنیای ورزش و سینما و سلبریتی‌ها، به  حیطه کسب و کارها نیز وارد شده است و از آن برای گسترش مشاغل و جلب نظر مشتریان استفاده می‌کنند. جالب است که بدانید این محتوا، پرمخاطب‌ترین محتوا در شبکه‌های اجتماعی است، زیرا مردم علاقه زیادی به کسب اطلاعات در زندگی دیگران دارند.

نامگذاری محتوای زرد

در اواخر قرن ۱۹ میلانی در اروپا و آمریکا، داستان‌های قهرمانی مورد علاقه کودکان و نوجوانان، بر روی ورقه‌های بی‌کیفیت و با کیفیت بسیار پایین چاپ می‌شدند. تیتراژ چاپ این داستان‌ها بسیار بالا بود و نام قهرمان اصلی بر بالای برگه، با فونتی درشت و زرد رنگ نوشته می‌شد. از آنجایی که این برگه‌ها بیشتر جنبه سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت را داشتند به نام روزنامه زرد مشهور شدند.

زرد نویسی به چه معناست؟

با توجه به علاقه عمومی به این سبک از محتوا، مدیران نیز به دنبال انجام هرچه بهتر آن برای افزایش فالوور و فروش بیشتر هستند. پایه زرد نویسی بر اساس اخبار جنجالی، احساسات زودگذر، افکار سطحی یا داستان‌های درام است. در رسانه‌های زرد اطلاعات معمولا سه عنصر دارند؛ عنصر تیتر، سوژه و پیام، که با استفاده از ایجاد شگفتی، کشش به خواندن کامل آن در افراد افزایش پیدا می‌کند.

مراحل تولید محتوای زرد

برای اینکه بتوانید نظر مخاطب را به محتوای خودتان جذب کنید، باید ۲ عامل حاشیه و بزرگنمایی را اجرا کنید. در واقع شما با استفاده از این دو عامل می‌توانید محتوا را به سمت و سوی مورد نظر خودتان بچرخانید. استفاده از تیرهای خاص و سوال برانگیز، عکس‌های فراوان که باعث جلب توجه می‌شوند و به نوعی برانگیختن احساسات سطحی افراد بدون ایجاد مجال برای تفکر، عامل پیروزی چنین سبکی است. اگر اتفاق کوچکی رخ داده باشد که باعث برانگیختگی احساسات افراد شود، رسانه‌ها با تمام توانشان سعی می‌کنند که آن را بزرگ کنند تا دیگر هیچ جایی برای تفکر نماند. برعکس محتواهای رسمی و جدی که مردم زمان زیادی را برای بررسی صحت و درستی آن می‌گذارند، تولید محتوای زرد خیلی زود گذر است. تکنیک‌های این سبک بر اساس استفاده از عقاید و حتی افکار سیاسی، فرهنگی، عواطف، شایعه‌ها و جنجال‌های خبری است‌.

انواع محتوای زرد

انواع محتوای زرد بر اساس نیاز مخاطبان و رسانه تقسیم بندی می‌شود. اون که هست که این محتوا متنی، تصویری، فتوتیتر یا حتی چاپی باشد. معمولاً محتوای زرد این مطبوعات بیشتر به عنوان نوع چاپی شناخته می‌شود. اما در کسب و کارهای دیگر که در رسانه‌های تصویری، خبری و شبکه‌های اجتماعی هستند، اصل و تولید محتوای تصمیم یا ویدیویی است. یکی از متداول‌ترین محتواهای زردی که به احتمال زیاد اکثر شما آن را در اکسپلور اینستاگرام دیده‌اید، محتواهای روانشناسی هستند. معمولاً در این سبک یک تیتر یا جمله حاشیه‌ای با فونتی درشت بر روی قسمت اول ویدیو یا اولین اسلاید نوشته شده است. اکثر کسب‌ و کارها از ترکیب متن و تصویر برای جلب نظر مخاطبان بهره می‌برند.

همچنین بخوانید :  پاسخ تخصصی به سوال تفاوت برندینگ و مارکتینگ چیست؟

چگونه تیتر زرد بنویسید؟

اصلی‌ترین بخش یک محتوای زرد تیتر آن است، شما هر نوع محتوای تصویری یا متنی که داشته باشید، باید ابتدا تیتر آن را بررسی کنید. زیرا که چشم مخاطب ابتدا آن را می‌بیند و سپس تصمیم می‌گیرد که محتوای شما را باز کند و به سایتتان وارد شود یا خیر. یک تیتر زرد خوب مهیج، احساسات برانگیز، بزرگ نما و کنایه‌دار و مبهم است. شما نباید تیتر زرد را به گونه‌ای انتخاب کنید که اصل خبر را برای مخاطب روشن کند و فهم آن برای همه مردم نیز آسان باشد.

خبر زرد چیست؟

یکی از انواع مختلف خبر که خبرنگاران رسمی از آن دل خوشی ندارند، خبر زرد است. در هر صورت طرفداران چنین اخباری زیاد هستند اگر در هر متنی حاشیه و بزرگنمایی زیادی بود، بدون شک آن محتوایی زرد است.

تبلیغات زرد چیست؟

ترکیبی از محتواهای ترند، پرطرفدار و زرد را در نظر بگیرید‌. آیا چنین تیتر یا ویدیویی نظر شما را جلب نمی‌کند؟ انواع زیادی از تبلیغات وجود دارند اما با گذر زمان استفاده از تبلیغات زرد گسترش بسیار زیادی پیدا کرد. اساس این تبلیغات نیز بر اساس توجه به اخبار حاشیه‌ای و تاکید و بزرگنمایی بر آن‌ها است. البته این تبلیغات همیشه هم سودده نیستند و باید در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

جلب مخاطب با مطلب زرد

محتوای زرد در میان مردم به علت ابهام و اهمیت موضوعاتی که در آن بیان می‌شود محبوبیت زیادی دارد. هر اندازه که موضوع شما جدید  پرحاشیه و جنجالی‌تر باشد، امکان جلب مخاطبان بیشتری خواهید داشت.

ابزار تولید محتوای زرد

تولید محتوای زرد به وجود بزرگنمایی و حاشیه نیاز دارد، اما رسانه موفق است که بتواند یک خبر جنجالی مشابه را با آب و تاب بیشتری منتشر کند. با استفاده از ابزارهای زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • استفاده از تیتر مناسب که هیجان انگیز و مبهم باشد. شما باید بتوانید در اولین برخورد مخاطب او را کنجکاو کنید، حتی اگر تیتر شما با محتوای اصلی متفاوت باشد.
  • متن و تصاویر را به صورت ابهام آمیز و دو پهلو منتشر کنید.
  • به سراغ موضوعات پرحاشیه و احساس برانگیز بروید.
  • آنقدر به موضوعات حاشیه‌ای بپردازید که مخاطب از اصل موضوع فراموش کند و ذهن او به سمتی که شما می‌خواهید جهت یابد.
  • یکی دیگر از کارهایی که برای تولید محتوای زرد می‌توانید انجام دهید استفاده از منابع نامعتبر و تولید محتوای غیر حرفه‌ای است.

اهداف زرد نویسی

در گذشته اصلی‌ترین هدفی که از تولید محتوای زرد وجود داشت، ایجاد سرگرمی برای مخاطبان به افزایش بازدید از روزنامه یا وب سایت‌ها برای انجام تبلیغات بیشتر، و رسیدن به سود مالی بود. امروزه نیز زرد نویسی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، و هدف باز هم کسب سود مالی و افزایش دنبال کنندگان است. برای رسانه‌های زرد، مخاطب مانند یک واسطه میان او و کسب و کارهایی است که قصد تبلیغ کسب‌کارشان نزد اون را دارند.

تفاوت محتوای روزمره و زرد

نمی‌توان اسم هر محتوایی که دارای تیتری سوال برانگیز است را، زرد بگذاریم. محتوایی که دارای فایده برای عموم افرادی که تخصصی در کاری مانند آشپزی ندارند، است، محتوای سطحی نامیده می‌شود. محتوایی که حالت روایتگری و بدون پرداختن به حواشی چالش برانگیز باشد نیز، ممکن است محتوای روزمره باشد. بنابراین همه محتواهایی که این ویژگی‌های گفته شده را داشته باشند، زرد نیستند و بستگی به موضوع آن دارد. توجه داشته باشید که کیفیت محتوا هیچ ارتباطی با زرد بودن یا نبودن آن ندارد، ممکن است یک محتوای زرد با نگارش و تصاویری بسیار عالی را ببینید و حتی متوجه آن نشوید، و یا اینکه از یک محتوای بسیار عالی و آموزنده با نگارش ضعیف و کم کیفیت به راحتی عبور کنید.

همچنین بخوانید :  چگونه یک رزومه کاری حرفه ای بسازیم؟ | آموزش ساخت رزومه کاری

محتوای زرد چیست؟

تعریف اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوای زرد

ویژگی‌های محتوای زرد پیش از این در طی مراحل آن نیز مشخص شدند، اما تعریف هر کدام از آن‌ها عبارت‌اند از:

· جلب توجه دیداری

اولین چیزی که در یک محتوای زرد به چشم افراد می‌آید، تیترهای درشت با رنگ‌های جیغ و علامت‌های نگارشی مختلف است.

· اغراق

چیزهای زرد بسیار بزرگ نما و اغراق آمیز هستند، این کلمات معمولاً کلمات خاصی مانند رایگان، تکرار نشدنی، خفن، بهترین، مخفیانه و … هستند.

· تاکید بر عواطف

به طور کلی از اثر احساسات بر تصمیمات افراد، در بازاریابی استفاده می‌شود. در محتوای زرد نیز ماجرا همینطور است و نویسندگان تلاش می‌کنند تا بر روی عواطف انسانی تاکید کنند.

· جنجال سازی

یک عنصر اصلی و جدایی ناپذیر از این سبک محتوا، جنجال است. پایه جنجال سازی نیست ایجاد کردن احساس کنجکاوی در مردم است.

· تاکید بر مسائل روز

استفاده از مسائل بسیار مهمی که در جامعه رخ می‌دهد، می‌تواند برای ترغیب مخاطب به خواندن ادامه مطلب شما اثرگذار باشد.

· شایعه

شایعه پراکنی بی‌شباهت با محتوای زرد اغراق آمیز نیست، گاهی اوقات صاحبان رسانه سعی می‌کنند شایعاتی برای مخاطبان ایجاد کند و  واقعیت ماجرا را جور دیگری نشان دهند.

· جهت دهی به افکار عمومی

محتوا و رسانه زرد می‌تواند گروه یا عقیده خاصی را هدف قرار دهد، و با قرار دادن یک کلمه بسیار مهم مانند (عوارض)( اشتباهات) یا … توجه آن گروه را به سمت خودش بکشاند.

· ورود به حریم شخصی افراد

دسته‌های مختلفی از خبرنگاران وجود دارند که به گروه دنبال کننده زندگی شخصی بازیگران و هنرمندان و ورزشکاران پاپاراتزی گفته می‌شود. کار پاپاراتزی ها تولید عکس و محتوا از لحظات مخفیانه زندگی شخصی بازیگران و افراد مهم است، حتی ممکن است که آن‌ها را زیر نظر بگیرند تا بدانند به کدام کافه، رستوران یا خانه چه کسانی رفت و آمد دارند و عکس‌های حاشیه‌ای از آن‌ها داشته باشند. جالب است که بدانید اخبار این دسته بسیار پرطرفدار و گران قیمت هستند.

· فعال کردن حس کنجکاوی

محتوای زرد باید ابهام آمیز باشد تا مخاطب کنجکاوی لازم برای دنبال کردن ادامه آن را پیدا کند.

فایده محتوای زرد

محتوای زرد از دو طرف قابل بررسی است؛ یکی انتشار دهندگان آن و دومی مخاطبانش. شاید فکر کنید که تمام ضررها به سمت مخاطبین باز می‌گردد، اما در هر صورت این خوانندگان هستند که با نشان دادن میل و علاقه به این گونه از رسانه‌ها باعث تقویت آن می‌شوند. ضمن اینکه این محتواهای زرد شاید استفاده‌های مفید دیگه‌ای نیز داشته باشند؛ که شامل موارد زیر است:

· برای صاحبان رسانه و پیج‌های اجتماعی باعث افزایش نرخ تعامل و دیده شدن می‌شود. البته این سبک برای تمام برندها و محصولات مناسب نیست.

· استفاده کوتاه مدت از محتوای زرد برای کسب و کارها، با رعایت اخلاق می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش درآمد داشته باشد.

مضرات محتوای زرد

بزرگترین ضرر محتوای زرد بدون شک اتلاف وقت و پر شدن ذهن مخاطب با مطالب نامرتبط، غیر مهم و حتی تا حدی دروغین است. اما دیگر مضرات این محتوا عبارت‌اند از:

· ایجاد بحران‌های جدی برای کسب و کارها

گاهی اوقات یک خبر زرد منتشر می‌شود که ممکن است باعث نابودی یا خرابی  کسب و کارهای مختلف شود. به عنوان مثال اگر رسانه‌ای بیاید و با محتوای اشتباه و زرد درباره شیوه‌ای از کشت میوه‌ها سخن بگوید ولی آن مطالب درست نباشند، ممکن است که فروش آن میوه یا محصول به شدت کاهش پیدا کند و موجب ضرر به مشاغل شود. البته این ضرر در محصولات کمتر از برندها اثرگذار است.

همچنین بخوانید :  مهم ترین و بهترین استراتژی برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال💖

· ایجاد بحران در زندگی افراد

هرچند که اخبار و محتواهای زرد درباره زندگی شخصی سلبریتی‌ها و هنرمندان بسیار پرطرفدار و خوشایند هستند، اما این موضوع از طرف آنها بسیار ناخوشایند است و حتی ممکن است باعث تاثیر در روند زندگی شخصی و کاری آن‌ها شود.

· گسترش اطلاعات اشتباه

محتوای زرد در موضوعات پزشکی و تغذیه و… که به شکل مستقیم با سلامتی انسان‌ها در ارتباط است باید کاملاً از لحاظ صحت اطلاعات بررسی شود.

· ایجاد بی‌اعتمادی میان کاربران

اجرای تکنیک‌های تولید محتوای زرد به صورت مداوم، باعث ایجاد بی‌اعتمادی برای کاربران شما می‌شود. به این شکل که مخاطب هر بار با دیدن تیرهای مختلف مشتاق به دیدن ادامه مطالب یا محتوای تصویری شما می‌شود اما با ورود به وب سایت یا پیج شما امید او از بین می‌رود. ضمن اینکه ممکن است استفاده از تیترهای زرد با گسترش تفکر( بی‌فایده بودن این محتواها)، بی اثر واقع شود.

محتوای زرد رسانه چیست

مطالب زرد

شاید برای شما این‌گونه به نظر برسد که آگاهی جامعه نسبت به تشخیص محتوای زرد و دنبال کردن آن، افزایش پیدا کرده باشد. اما در حقیقت رسانه‌هایی که اینگونه مطالب را منتشر می‌کنند، هنوز هم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.
این رسانه‌ها با استفاده از تکنیک‌های ایجاد جنجال، تیتر نویسی ابهام آمیز، اغراق، جلب توجه بصری، تاکید بر احساسات و هیجانات، تاکید بر مسائل روز، ایجاد شایعه، پرداختن به حواشی غیر مهم و جهت دادن به ذهن افراد و ورود به حریم شخصی آن‌ها و در نهایت فعال کردن حس کنجکاوی شما، راهشان را به زندگی‌ روزمره نیز باز کردند. محتوای سطحی، زرد و روزمره با یکدیگر تفاوت دارند.

محتوای زرد یک استراتژی تبلیغاتی است که برای جلب توجه از رنگ‌های روشن، عناصر گرافیکی جذاب و متن‌های پررنگ استفاده می‌کند. در توسعه برند، استفاده از محتوای زرد می‌تواند به شناخت برند کمک کند؛ زیرا این نوع محتوا معمولاً توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و می‌تواند در ذهن مخاطبان به خاطر بماند. با استفاده از محتوای زرد مرتبط با محتوای مفید و ارزشمند، برند می‌تواند توانایی خود را در ارتباط با مخاطبان به نمایش بگذارد و ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها برقرار کند.
شما می‌توانید برای کسب مشاوره رایگان و اطلاعات دقیق‌تر با کارشناسان آی مدیر از طریق پر کردن فرم، در ارتباط باشید.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

تکنیک‌های تولید محتوای زرد کدام هستند؟

ایجاد جنجال، تیتر نویسی ابهام آمیز، اغراق، جلب توجه بصری، تاکید بر احساسات و هیجانات، تاکید بر مسائل روز، ایجاد شایعه، پرداختن به حواشی غیر مهم و جهت دادن به ذهن افراد و ورود به حریم شخصی آن‌ها و در نهایت فعال کردن حس کنجکاوی

محتوای زرد چیست؟

محتوایی که شایعه اغراق و تکنیک‌های خاصی برای جذب مخاطب دارد، اما فایده دیگری نداشته باشد، زرد نامیده می‌شود.

آیا هر محتوای بی‌کیفیتی زرد محسوب می‌شود؟

خیر محتوای زرد استانداردهای کیفی یک محتوای خوب را ندارد و هدف آن جلب نظر مخاطب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا