توسعه و افزایش فروش یکی از مهمترین اهدافی است که برندها آن را دنبال میکنند. گاهی اوقات برندها برای آنکه بتوانند درآمد بیشتری را از طریق مشتریان خود بدست بیاورند، دست به کارهایی میزنند که آنها را از رسالت و هدف اصلی برند دور میکند که این موضوع ارتباط مستقیمی با اصطلاح رقیق شدن برند دارد. در ادامه به شکلی کامل به بررسی این موضوع پرداخته خواهد شد.
رقیق شدن برند یعنی چه؟
رقیق شدن برند به حالتی اشاره دارد که برندها قدرت و شهرت گذشته خود را از دست داده و به مرور زمان رو به افول میروند. این امر زمانی رخ میدهد که برند اعتماد و مقبولیتی که در گذشته در میان مخاطبان خود داشته را از دست بدهد.
در واقع میتوان رقیق سازی برند را با گسترش بیش از اندازه نام تجاری نیز مرتبط دانست. گاهی اوقات مشاهده میشود که یک برند محصولات و خدماتی را به مشتریان خود ارائه میدهد که با رسالت و ماموریت اصلی برند همخوانی ندارد.
در چنین شرایطی برند چالشی جدید را پذیرفته که عبور موفق از این چالش میتواند منجر به توسعه شود؛ اما بسیاری از برندها در طی فرایند توسعه و گسترش بازار خود با مشکلات عمدهای مواجه میشوند که این مشکلات در نهایت رقیق شدن برند را به ارمغان میآورد.
آسیب های رقیق سازی برند
رقیق سازی نام تجاری میتواند خطرات مختلفی را به همراه داشته و آسیبهای متعددی را به برند و شهرت آن وارد کند که برخی از موارد آن به شرح زیر است:
·کاهش مقبولیت
رقیق سازی و ایجاد تنوع نامتعارف در خدمات و محصولات میتواند موجب کاهش شناختهشدگی و مقبولیت برند در ذهن مصرفکنندگان شده و این امر در نهایت نتایجی نظیر از دست رفتن مشتریان و روی آوردن آنها به برندهای رقیب را به همراه دارد.
·از دست رفتن اعتماد مشتریان
در صورتی که فرایند گسترش و توسعه برند به شکلی اصولی طی نشود، ممکن است مشتریان این تصور را پیدا کنند که گسترش برند میتواند موجب از دست رفتن تمرکز برند از روی محصولات اصلی و کاهش کیفیت آن بشود. به همین دلیل مشتریان اعتماد خود را از دست میدهند.
·کاهش توان رقابتی
رقابت کردن با برندهایی که تنها بر روی تولید محصول و ارائه خدماتی خاص تمرکز دارند امری دشوار به نظر میرسد. رقیق سازی برند و گسترش بازار موجب میشود تا توان رقابتی برند از دست رفته و برندهای کوچکتر بتوانند به سرعت مخاطبان شما را به سمت خود جذب کنند.
·افزایش هزینه ها
طبیعتا گسترش بازار در کوتاهمدت هزینههای مختلفی را برای برند به همراه داشته و نمیتوان انتظار داشت که این فرایند با افزایش هزینهها همراه نباشد. برای ارائه محصولات و خدمات جدید به مشتریان باید فرایند تبلیغ و بازاریابی را به شکلی پیوسته انجام داد که این امر هزینههایی را برای برند به ارمغان میآورد.
چگونه می توان از رقیق شدن برند جلوگیری کرد؟
با توجه به اهمیت ثبات و پیشرفت برند، باید بدنبال راهکارهایی بود تا از طریق آن بتوان از رقیق شدن برند جلوگیری کرد. اصلیترین راهکار برای پیشگیری از رقیق سازی برند، تدوین استراتژی مناسب و اصولی است.
برندسازی قوی به شما کمک میکند تا بتوانید برند خود را به بهترین شکل تحلیل کرده و با ایجاد یک هویت قوی و قابل تمایز از افول برند خود پیشگیری کنید. انتخاب نام مناسب، شعارهای قوی و همچنین طراحی لوگو جذاب روشهای مناسب برای جلب نظر مخاطبان محسوب میشود.
یکی دیگر از نکات مهمی که در طی فرایند توسعه و گسترش باید به آن توجه داشت، آن است که گسترش بازار نباید بر روی محصولات و خدمات پیشین تاثیرگذاشته و مدیران برند باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا رضایت مشتریان ثابت خود را حفظ کنند.
نمونه ای موفق در حوزه رقیق سازی برند
برند کوکاکولا را میتوان به عنوان یکی از برندهای موفق و الگویی مناسب در حوزه رقیق سازی برند به شمار آورد. تا چندی قبل تولیدات کوکاکولا تنها به نوشابههای معمولا در بستهبندیها و ابعاد مختلف محدود میشد.
این موضوع موجب شده بود تا برند کوکالا نتواند بخش زیادی از افراد جامعه از جمله افراد دارای اضافه وزن و همچنین افراد مبتلا به دیابت را به سمت خود جذب کند، به همین دلیل این برند با ارائه محصولی متفاوت توانست مخاطبان جدید پرشماری را بدست بیاورد.
این برند با تحلیلی مناسب از نیاز جامعه، با تولید محصول جدید خود به نام کوکاکولا زیرو، توانست محصولی با کالری و قند کمتر را تولید کند که با استقبال بسیار مناسبی از سوی مخاطبان مواجه شد. با عرضه کوکاکولا زیرا این برند استراتژی رقیق سازی خود را با موفقیت اجرا کرد و توانست نام خود را به عنوان برندی گسترده و تنوعپذیر به ثبت برساند.
استراتژی برندینگ راز موفقیت رقیق سازی
رقیق سازی فرایندی است که میتواند چالشهای بزرگی را برای یک برند ایجاد کند. در طی این فرایند برند محصولات و بازار خود را در حوزهای جدید گسترش داده که این موضوع ممکن است به کیفیت محصولات و خدمات گذشته برند آسیب وارد کند.
برای آنکه بتوان رقیق شدن برند را به شکلی صحیح اجرا کرد، روشهای مختلفی را میتوان به کار گرفت که تحلیل اصولی برند و انتخاب یک استراتژی برند مناسب برای گسترش و توسعه برند بهترین راهکار محسوب میشود. اگر شما نیز قصد گسترش اصولی بازار خود را دارید میتوانید، با همراهی متخصصان آی مدیر به بهترین شکل هدف خود را محقق کنید.
سوالات متداول
رقیق شدن برند یعنی چه؟
رقیق سازی فرایندی است که میتواند چالشهای بزرگی را برای یک برند ایجاد کند. در طی این فرایند برند محصولات و بازار خود را در حوزهای جدید گسترش داده که این موضوع ممکن است به کیفیت محصولات و خدمات گذشته برند آسیب وارد کند.
رقیق سازی، چه آسیبهایی را میتوان به برند وارد کند؟
از مهمترین معایب و آسیبهای رقیق سازی برند میتوان به: کاهش مقبولیت برند، از دست رفتن اعتماد مشتریان، کاهش توان رقابتی و همچنین وارد شدن خسارتهای مالی اشاره کرد.
چگونه میتوان رقیق سازی برند را به شکلی مناسب اجرا کرد؟
برای آنکه بتوان رقیق شدن برند را به شکلی صحیح اجرا کرد، روشهای مختلفی را میتوان به کار گرفت که تحلیل اصولی برند و انتخاب یک استراتژی مناسب برای گسترش و توسعه برند بهترین راهکار محسوب میشود.