تفاوت برندینگ و بازاریابی چیست؟ کدام در اولویت قرار دارد

برندینگ و بازاریابی جزو پرتکرارترین اصلاحاتی هستند که در کسب و کارها به کار می‌روند. برخی از افراد در تشخیص تفاوت برندینگ و بازاریابی دچار مشکل می‌شوند؛ اما شما می‌توانید به سادگی با اطلاع از تعریف دقیق هر کدام از آن‌ها تفاوت‌های مارکتینگ و برندسازی را متوجه شده و هر کدام را به شیوه‌ای مؤثر به کار ببرید.

بررسی مفهوم بازاریابی (Marketing) و برندینگ (Branding)

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل تفاوت میان برندینگ و بازاریابی را تشخیص دهید، بهتر است پیش از هر چیز به بررسی مفهوم هر کدام از این دو پرداخت:

· بازاریابی (Marketing)

بازاریابی یا مارکتینگ به تمامی اقداماتی گفته می‌شود که یک شرکت برای افزایش میزان فروش محصولات خود یا ارائه راحت‌تر خدمات به مشتریان، انجام می‌‌دهد. در واقع استفاده از تکنیک‌های مارکتینگ کمک می‌کند تا بتوانید ویژگی‌های بارز و مزایای محصولات و خدمات خود را به شکلی آسان به گوش مخاطب برسانید.

بازاریابی

بازاریابی فرایند تبلیغات، فروش، تحویل کالا و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود و تنها به برقراری ارتباط مستقیم با مشتری و تلاش برای فروش کالا به او محدود نمی‌شود. در واقع در طی پروسه بازاریابی جریان کالا و خدمات از تولید کننده به سمت مصرف کننده حرکت می‌کند.

· برندینگ (Branding) چیست؟

فرایند برندینگ تنها با فروش و ارائه خدمات سر و کار ندارد؛ بلکه تمامی ارکان یک کسب و کار را در بر می‌گیرد. در واقع برندسازی روشی است که به کسب و کار شما هویت بخشیده و آن را به نمادی شناخته شده در ذهن مخاطب هدف تبدیل می‌کند.

برندینگ

تمایز مهم‌ترین اصل در برندینگ محسوب می‌شود. متخصصان حوزه برندسازی تلاش می‌کنند تا با تاکید بر روی مزایای برند شما و ایجاد وجه تمایز با سایر رقبا، کسب و کار شما را به مخاطب معرفی کرده و مشتریان وفادار برای شما به ارمغان بیاورند.

همچنین بخوانید :  برند سازی با هوش مصنوعی | تحول دیجیتال در دنیای بازاریابی

آشنایی با تفاوت های برندیگ و مارکتینگ

حال که قدری با مفهوم برندینگ و مارکتینگ آشنا شدید، بررسی تفاوت برندینگ و مارکتینگ ساده‌تر خواهد بود. برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان این دو تعریف به شرح زیر است:

· هدف

اولین تفاوت بارز میان برندینگ و مارکتینگ در هدف آن‌ها است. اصلی‌ترین هدف در بازاریابی فروش محصول و ارائه خدمات است، در صورتی که هدف برندسازی پیش از هر چیز متمایز کردن برند خود از دیگران و ایجاد هویت برای کسب و کار است.

· ماهیت

نام برندینگ با واژه استراتژی عجین شده است. در واقع فرایند برندسازی بدون داشتن یک استراتژی مشخص برای کسب و کار به موفقیت نمی‌رسد؛ اما بازاریابی بیش‌تر از آنکه با استراتژی سر و کار داشته باشد، نوعی تکنیک محسوب می‌شود.

· نگاه به آینده

تأثیر بازاریابی در یک کسب و کار تا حد زیادی به بازه کوتاه مدت محدود شده و اثر قابل توجهی در آینده بلند مدت برند ایجاد نمی‌کند. فرایند برندسازی بر خلاف بازاریابی نگاهی بلند مدت به برند داشته و به دنبال تضمین موفقیت برند در درازمدت است.

نگاه به آینده

· رسالت

بسیاری از تکنیک‌هایی که در بازاریابی به کار می‌روند، به منظور هدایت مشتریان به سمت بازار هدف بوده و در نهایت به دنبال سودرسانی هستند؛ اما برندینگ تنها به سودآوری محدود نشده و به دنبال پیشرفت مداوم برند است. در واقع سودآوری تنها جنبه بسیار کوچکی از برندینگ را در بر گرفته و به جنبه‌های مهم‌تری نظیر: جلب رضایت کارمندان، مشتریان و ایجاد هویت برای برند پرداخته می‌شود.

· گستره فعالیت

تفاوت برندینگ و بازاریابی را می‌توان در گستره فعالیت آن‌ها نیز مشاهده کرد. هر کسب و کاری از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. بازاریابی تا حد زیادی به بخش فروش محدود شده و به بخش‌های دیگر بی‌ارتباط است؛ اما فرایند برندینگ تمامی ارکان یک کسب و کار را درگیر کرده و تنها به یک بخش مشخص محدود نمی‌شود.

همچنین بخوانید :  رمز و رازهای ذهن مشتری | روانشناسی برند چیست؟

· سهولت در تغییر

ممکن است در حین اجرای فرایند برندینگ یا بازاریابی خود متوجه شوید که کارایی لازم را ندارند. در این‌گونه مواقع نیاز به تغییر بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. برای تغییر در بازاریابی نیاز به تجدید نظر در تکنیک‌های بازاریابی خود دارید؛ اما برای تغییر در برندسازی باید در استراتژی برندینگ خود تحول ایجاد کنید که فرایندی زمان‌بر است؛ در نتیجه بهتر است برای تدوین استراتژی خود وقت زیادی را صرف کنید تا به تغییر آن احتیاجی نداشته باشید.

· تأثیر بر روی مخاطب

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان میان بازاریابی و برندینگ متصور شد، تفاوت در تأثیر آن بر مشتری است. در واقع در فرایند مارکتینگ، ارتباطی مستقیم با مشتری برقرار شده و تلاش می‌شود تا فروش محصولات افزایش یابد؛ اما در طی پروسه برندینگ سعی بر آن است که دیدگاه مخاطب نسبت به خدمات و محصولات شما تغییر کرده و مشتریان وفاداری به سمت برند جذب شوند.

برندینگ چه تاثیری بر بازاریابی دارد؟

فارغ از تمامی تفاوت‌هایی که میان برندینگ و مارکتینگ وجود دارد، ارتباطات متعددی نیز می‌توان میان این دو عنصر کلیدی در کسب و کارها متصور شد. برندینگ این قابلیت را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید مخاطب هدف خود را به بهترین شکل شناخته و با او ارتباط مؤثر برقرار کنید.

تاثیر برندینگ بر بازاریابی

پس از شناخت مخاطب و برقراری ارتباط با او فرایند بازاریابی شکل گرفته و با تکنیک‌های بازاریابی خدمات و محصولات مورد نظر به مشتری ارائه می‌شود. فرایند بازاریابی بدون استفاده از برندینگ نیز می‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد؛ اما به کار بردن استراتژی‌های برندسازی سرعت شناخت مخاطب و معرفی محصول را افزایش داده و موجب می‌شود تا وقت کم‌تری را صرف بازاریابی کنید.

همچنین بخوانید :  مهم ترین نکات در استراتژی برندینگ اپل که باید بدانید

تفاوت ارزش و پیشبرد مرز میان برندینگ و بازاریابی

برای آنکه بتوانید مسیر موفقیت کسب و کار خود را مشخص کنید باید به شکلی دقیق تفاوت برندینگ و بازاریابی را تشخیص دهید. تفاوت میان این دو تعریف را می‌توان در اختلافی که میان دو واژه ارزش و پیشبرد وجود دارد متوجه شد.

فرایند برندسازی به شخصیت برند شما شکل داده، هویت آن را نمایان کرده و ارتباطی مؤثر با مخاطب ایجاد می‌کند، از طرفی مارکتینگ در حوزه محدودتری تمرکز داشته و به دنبال پیشبرد استراتژی‌های برندینگ در بخش فروش است. شما می‌توانید با استفاده از برندینگ و مارکتینگ در کنار یکدیگر به صورت هم‌زمان، به دو هدف اصلی برند؛ یعنی معرفی هویت و افزایش فروش محصولات دست پیدا کنید.

سوالات متداول

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ به تمامی اقداماتی گفته می‌شود که یک شرکت برای افزایش میزان فروش محصولات خود یا ارائه راحت‌تر خدمات به مشتریان، انجام می‌‌دهد.

برندینگ به چه معنی است؟

فرایند برندینگ تنها با فروش و ارائه خدمات سر و کار ندارند؛ بلکه تمامی ارکان یک کسب و کار را در بر می‌گیرد. در واقع برندسازی روشی است که به کسب و کار شما هویت بخشیده و آن را به نمادی شناخته شده در ذهن مخاطب هدف تبدیل می‌کند.

اصلی‌ترین تفاوت میان برندینگ و بازاریابی چیست؟

بارزترین تفاوت میان مارکتینگ و برندینگ را می‌توان در هدف این دو در نظر گرفت. اصلی‌ترین هدف در بازاریابی فروش محصول و ارائه خدمات است، در صورتی که هدف برندسازی پیش از هر چیز متمایز کردن برند خود از دیگران و ایجاد هویت برای کسب و کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا