اهمیت اخلاق در توسعه ی برند

تا به حال اصطلاح برند اخلاقی را شنیده‌اید؟ یا از خود پرسیده‌اید که اخلاق چگونه در هویت و توسعه‌ی یک برند تاثیر دارد؟ در جهان امروزی که مخاطبان روزبه‌روز باهوش‌تر و از نظر اجتماعی آگاه‌تر می‌شوند، معمولا به دنبال برندهایی هستند که علاوه بر محصول و خدمات با کیفیتی که ارائه می‌کنند، با ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی آن‌ها نیز سازگار باشند.

اهمیت اخلاق در توسعه ی برند

اخلاق در توسعه ی برند چه اهمیتی دارد؟

یک برند با تجسم ارزش‌ها، استفاده از استراتژی‌ها و و انجام اقداماتی که از نظر اخلاقی درست و عامه پسند هستند، می تواند تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

در راستای این‌ کار، از آسیب به مردم جامعه، حیوانات و محیط زیست اجتناب کرده و احترام به آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. همچنین باید کاملا مسئولانه در راستای کمک به جامعه تلاش کند. بسیاری از مشتریان اصولا به برندهایی وفادار هستند که از نظر آن‌ها کمک مثبتی به جامعه و طبیعت کرده باشد.

اخلاق در توسعه‌ی برندسازی بسیار اهمیت دارد که برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن به شرح زیر است:

  • ایجاد اعتماد

یکی از دلایل اهمیت اخلاق در توسعه‌ی برند، جلب اعتماد مشتریان است. یک برند اخلاقی، با ایجاد شفافیت در عملکرد و احترام به ارزش‌های مخاطبان می‌تواند به راحتی اعتماد آن‌ها را جلب کرده و در ذهن مشتریان تاثیری شگفت انگیز بگذارد.

  • ارتقاء تصویر برند 

به کارگیری اخلاق در پرسونال برندینگ، جایگاه هویت و تصویر برند را در ذهن مردم و جامعه ارتقاء می‌دهد و سبب شناخته شدن آن در میان مخاطبان خواهد شد.

  • تأثیر بر تصمیم‌گیری مشتریان 

معمولا مشتریان به برندهایی اهمیت می‌دهند که برای ارزش‌های اخلاقی آن‌ها اهمیت قائل شود. کسب و کارها باید اخلاق را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده و این نکته را به مخاطب نیز القا کنند. مشتریان از برندهایی خرید می‌کنند که در ذهن آن‌ها تصویری زیبا از خود به جای گذاشته باشد.

تاثیر اخلاق در برندسازی

  • جلب بازار هدف

جلب بازار هدف یکی از اهداف مهم برندسازی است. کسب و کارها می‌توانند به کمک اخلاق و پرسونال برندینگ قوی، هویت و برند خود را به مردم نشان داده و مخاطبان خود را افزایش دهند. از طریق ارتباط موثر با بازار هدف و مخاطبان، یک برند اخلاقی می‌تواند نیازها و خواسته‌های مشتریان را بهتر درک کند. برند ها باید بتوانند به مخاطب نشان دهند که از دیگران متمایز هستند. این وجه تمایز، بازار هدف را به سمت برند جذب کرده و باعث می‌شود مشتریان احساس کنند که به نیازهای آن‌ها به بهترین شکل ممکن پاسخ داده می‌شود.

  • حفظ وفاداری مشتریان

از جمله عواملی که منجر به حفظ مشتریان وفادار می‌شود، برقراری ارتباط موثر و تعامل با آن‌هاست. مشتریان توقع دارند که در ازای وفاداری خود، پاداش و مزایای ارزشمندی از برند مورد نظرشان دریافت کنند. کسب و کارها می‌توانند با جمع آوری اطلاعات و شناخت نیاز مشتریان، پیشنهادهای شگفت انگیز به آن‌ها ارائه کرده و در جهت حفظ وفاداری آن‌ها تلاش کنند.

همچنین بخوانید :  چرا کار کردن روی پرسونال برندینگ برای فریلنسرها لازم است؟

مولفه های ایجاد یک برند اخلاقی

برای توسعه‌ی برند بر پایه اخلاق باید مولفه‌هایی را مدنظر قرار داد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • شفافیت

برندهای اخلاقی، شفافیت در فعالیت‌های خود را در اولویت قرار می‌دهند و اطلاعات فرآیند تولید محصولات و حتی تاثیر آن‌ها بر جامعه و محیط را به اشتراک می‌گذارند. برندی که اخلاق را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده، در قبال اقداماتی که انجام می‌دهد پاسخگوست و تلاش می‌کند تا ارتباط شفاف و صادقانه‌ای با مخاطبان خود برقرار کند.

  • مسئولیت اجتماعی

یکی از عوامل موثر در توسعه‌ی برند، بر عهده گرفتن نقشی در جامعه است. برای به کارگیری اخلاق در پرسونال برندینگ باید در جامعه و میان مردم مسئولیتی به عهده گرفته و در اقداماتی شرکت داشته باشید که به نفع جامعه و مخاطبان است. ترویج عدالت اجتماعی و هم‌سو بودن با نظر مردم نیز از جمله عواملی است که در توسعه‌ی برند اخلاقی تاثیرگذار هستند.

اهمیت به محیط زیست در برندسازی اخلاقی

  • محیط زیست

در کسب و کار خود باید محیط زیست و تلاش برای حفظ و بقای آن را در اولویت قرار دهید. با بازاریابی و تبلیغات نشان دهید که با استفاده اخلاق ویژگی شما در برندینگ است و با شیوه‌های دوست‌دار طبیعت مانند استفاده از منابع تجدیدپذیر، کاهش ضایعات و ترویج بازیافت، محصولات خود را ارائه کرده و در جهت استفاده‌ی صحیح از انرژی کوشا هستید.

  • محیط کار و حقوق بشر

در برند اخلاقی خود باید رفتار منصفانه و شرایط کاری ایمن را برای تمام کارکنانی که در کسب و کار شما درگیر هستند، تضمین کنید. این افراد باید به طور منصفانه و متناسب با کاری که انجام می‌دهند دستمزد و مزایا دریافت کنند. کار اجباری یا فعالیت بدون دستمزد نباید در برند شما وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید :  مهم ترین و بهترین استراتژی برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال💖

شرکت‌های زیادی در دنیا وجود دارند که با استثمار نیروی کار و شرایط بدی که با آن‌ها همکاری می کنند، حقوق بشر را نقض کرده و شهرتی منفی برای برند خود ساخته‌اند. برخی از آن‌ها برندهای معروف تولید لباس هستند. کارگران آن‌ها دستمزدی بسیار ناچیز دریافت می‌کنند در حالی‌که محصولات آن‌ها هزاران دلار قیمت دارند!

یکی از دیگر نکات مهم برای توسعه‌ی اخلاق در برندسازی این است که در راستای حمایت و حذف کار کودکان کوشا باشید و حتی کمپین‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی یا طرح‌های حمایتی دیگری راه‌اندازی و اجرا کنید.

  • محصولات استاندارد

باید به مواد تشکیل دهنده و منشا محصولات خود توجه کرده و به طور مداوم آن‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. چنان چه محصولات برند شما خطرناک یا بی کیفیت تشخیص داده شود، لطمه‌ی بزرگی به اعتبار برند وارد شده و مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت.

با همکاری با تامین‌کنندگانی که استانداردهای اخلاقی را رعایت می‌کنند، می‌توانید به حقوق بشر احترام گذاشته و در جهت حفظ و بقای محیط زیست تلاش کنید.

  • عدم تبعیض در ارائه‌ی خدمات 

با استفاده از اخلاق در برندینگ می‌توانید محصولات و خدمات خود را برای تمام دیدگاه‌ها، نظرات و افراد جامعه ارائه کنید. علاوه بر مشتریان، باید این مورد را در به کارگیری نیروهای کاری خود نیز رعایت کنید.

یکی از نکات مهمی که بسیار در دیدگاه مردم غیراخلاقی جلوه می‌کند، تبعیض نژادی است. باید در راستای مبارزه با نژادپرستی گام برداشته و برای تمام افراد، هم در جامعه و هم در محیط کاری خود، فرصت و خدماتی برابر فراهم کنید.

همچنین بخوانید :  چگونه برند شخصی خود را معرفی کنیم ؟

اهمیت اخلاق در برندینگ

  • چشم انداز بلند مدت

در برندسازی خود باید دیدگاهی بلندمدت اتخاذ کنید و بدانید که شیوه‌های اخلاقی روندهایی کوتاه مدت نیستند و اخلاق باید جزء لاینفک استراتژی کسب و کار شما قرار بگیرد. باید بدانید که تصمیمات و خدمات شما بر نسل آینده تاثیرگذار است و باید برای سلامت و بقای آن‌ها ارزش قائل شد.

تاثیر اخلاق در برندسازی

با استفاده از اخلاق و ارزش‌های اخلاقی می‌توانید هویت برندتان را به مخاطب نشان داده و وجه تمایز خود را با سایر رقبا به نمایش بگذارید. اخلاق در توسعه‌ی برند و جاودانگی نام شما در ذهن مخاطبان و مردم یک جامعه موثر است و به تبع آن، برندهایی که بی‌اخلاقی و شیوه‌های بازاریابی غیراستاندارد به کار می‌گیرند که از نظر جوامع تایید شده نیست، به عنوان برندهایی با شهرت منفی شناخته می‌شوند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه‌ی پرسونال برندینگ و برندسازی، می‌توانید با کارشناسان آی مدیر در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

در جهان امروز که مشتریان روز به روز آگاه‌تر می‌شوند، معمولا به دنبال خرید از برندهایی هستند که علاوه بر ارائه‌ی محصول با کیفیت، با ارزش‌های اخلاقی آن‌ها نیز سازگار باشد.

ایجاد اعتماد، ارتقاء تصویر برند، تأثیر بر تصمیم‌گیری مشتریان، جلب بازار هدف و حفظ وفاداری مشتریان

شفافیت در ارائه‌ی خدمات، به عهده گرفتن مسئولیت اجتماعی، حفظ محیط زیست، رعایت قوانین محیط کار و حقوق بشر، ارائه‌ی محصولات استاندارد، عدم تبعیض در ارائه‌ی خدمات و داشتن چشم انداز بلند مدت از مواردی هستند که برای رعایت اخلاق در توسعه‌ی برند باید رعایت شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا