چگونه محتوای جذاب را در شبکه های اجتماعی ارائه دهید؟

اهمیت شبکه‌­های اجتماعی در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته و ابزاری که به عنوان رسانه‌­ای برای ایجاد ارتباط بین مردم شکل گرفته بود، به رسانه‌­ای برای ارتباط برندها با مخاطبان هدف خود تبدیل شد. کسب و کارها برای توسعه‌­ی برند خود از شبکه‌­های اجتماعی استفاده می‌کنند تا با مخاطبان خود تعامل داشته و از آن‌­ها مشتریانی وفادار بسازند.

استفاده از محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی

توسعه ی برند با شبکه های اجتماعی

برای ارائه‌­ی محتوای جذاب در شبکه­‌ی اجتماعی برند خود باید فعال باشید و نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کنید. شاید این کار مدت‌­ها طول بکشد. اما باید بدانید که یکی از بهترین راه­‌ها برای تعامل و ارتباط با مخاطبان هدف، استفاده از محتوای اصولی است که اگر بتوانید آن را به گونه‌­ای تولید کنید که برای مخاطبان جذاب و مورد پسند باشد، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک گذاشته یا با محتوا تعامل داشته باشند. این می‌­تواند به توسعه‌­ی برندسازی شما به کمک شبکه‌­های اجتماعی منجر شود و مخاطبان بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.

برای ارائه­‌ی محتوای جذاب در شبکه‌­های اجتماعی باید به نکات مهمی توجه کنید که به شرح زیر هستند.

شناسایی مخاطب

تولید محتوا و فعال بودن در شبکه­‌های اجتماعی کافی نیست. اولین قدم برای ایجاد استراتژی محتوایی و تولید محتوای جذاب و موثر، تحقیق و جمع‌­آوری اطلاعات در مورد مخاطبان است. باید محتوایی ارائه کنید که مرتبط با برند شما و آموزنده باشد و در عین حال کاربران را سرگرم کند.

خود را به جای مخاطب قرار دهید و تلاش کنید که او را درک کنید. باید بدانید چه دغدغه­‌ای دارد؟ با چه چالش‌­هایی درگیر است؟ چه چیزی به او انگیزه‌­ی خرید می­دهد؟ و… .

  • تعیین هدف

باید اهداف بازاریابی خود را کاملا شفاف و هم­سو با بازاریابی کلی برند خود تعیین کنید. هرچه این اهداف مشخص‌­تر و دقیق‌­تر باشد، میزان موفقیت شما در تولید محتوا در شبکه­‌های اجتماعی افزایش می‌­یابد.

  • جمع آوری اطلاعات

پس از تعیین اهداف بازاریابی محتوایی باید داده‌­هایی را مبتنی بر نیازهای مشتریان جمع‌­آوری کنید. برای انجام این کار می‌­توانید محتواهای متنوع تولید کنید و ببینید که کدام یک از آن­ها بازخورد بیشتری دریافت می‌­کند. روش دیگر این‌­که می‌­توانید با طرح سوال نظر مخاطبان را در مورد برند و کسب و کار خود و محتوایی که در شبکه­‌ی اجتماعی آن به اشتراک می‌گذارید، جویا شوید. 

شناسایی مخاطب برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی این داده­‌ها به شما کمک می‌­کنند که مخاطب خود را بهتر بشناسید و پرسونای مشتری هدف خود را ایجاد کنید و باید به این نکته توجه داشته باشید که محتوای شما در هر پلتفرم، مخاطبان خاص خود را خواهند داشت.

همچنین بخوانید :  خودشناسی در برند سازی شخصی | عوامل خود آگاهی از برند

استفاده از چندرسانه‌ای

افراد از شبکه­‌های اجتماعی مختلف برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌­کنند و رفتار آن­‌ها در هر پلتفرم ممکن است کاملا متفاوت باشد. با درک نحوه­‌ی استفاده‌­ی مردم از هر رسانه‌ی اجتماعی، می‌­توانید استراتژی خود را متناسب با نیازهای آن‌­ها تطبیق دهید و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

همچنین باید بدانید که لزومی به استفاده از تمام شبکه­‌های اجتماعی نیست. تحقیق در مورد این­که مخاطبان هدف شما کدام رسانه را ترجیح می‌­دهند، می‌­تواند به شما کمک کند تا تلاش‌­های خود را هدف قرار دهید و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنید.

شبکه­ های اجتماعی

اینستاگرام، تلگرام، ایکس (توییتر) و یوتیوب از جمله رسانه­‌های فعال هستند که کاربران زیادی در ایران به آن‌­ها دسترسی دارند و رسانه­‌های دیگری چون فیس­بوک، لینکدین و تیک تاک نیز مورد استفاده‌­­ی مردم سایر کشورها قرار می‌­گیرند اما امکان دسترسی کاربران ایرانی به آن‌­ها تقریبا مشکل است؛ بنابراین مخاطب هدف کمتری برای کسب و کارهای داخل ایران دارند.

  • توییتر

نحوه­‌ی تولید محتوا و شیوه‌­ی انتشار پست در هر یک از پلتفرم‌­ها کاملا متفاوت است. محتوایی که برای شبکه‌­ی اجتماعی X (توییتر سابق) تولید می‌­کنید باید به صورت متن و حداکثر 100 کلمه باشد. متن پست توییتر باید کاملا واضح و صریح نوشته شود و معمولا با یا بدون عکس منتشر می‌­شوند.

  • اینستاگرام

اینستاگرام محیطی بسیار بصری است پس باید محتواهای جذاب و سرگرم کننده‌­ی خود را در قالب ویدیوهای کوتاه یا عکس­‌های زیبا تولید کرده و آن را به اشتراک بگذارید. برای هر عکس یا متن می‌­توانید از حداکثر 150 کلمه متن زیرنویس هم استفاده کنید که برای توضیح پست‌­ها بسیار مفید است.

شبکه های اجتماعی

از قابلیت‌­های دیگر اینستاگرام، امکان استوری، پخش زنده و ویدیوهای کوتاه (ریلز) است که به راحتی می‌­توانید از آن‌­ها برای ارائه‌­ی محتوای جذاب در شبکه­‌های اجتماعی خود بهره ببرید.

  • تلگرام

تلگرام نیز یکی از رسانه‌­های بسیار محبوب در ایران است که از آن می‌­توانید برای اطلاع­‌رسانی به مخاطبان و مشتریان خود استفاده کنید. علاوه­ براین، اخیرا تلگرام با افزودن امکان استوری بر محبوبیت خود میان مردم افزوده است.  

  • یوتیوب

شبکه‌­ی اجتماعی یوتیوب یکی از پلتفرم‌­های بسیار جذاب است که می‌­توان برای محتوای توضیح محصول، مقایسه و آموزش از آن استفاده کرد. باید ویدیوهای این رسانه را کاملا با کیفیت و جذاب تولید کنید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

عنوان قوی

اولین چیزی که مخاطب به آن توجه می‌­کند، عنوانی است که برای محتوای خود در نظر گرفته‌­اید. با استفاده از کلمه‌­ی کلیدی محتوا و کمک گرفتن از عبارت‌­­های تحریک کننده می‌­توانید عنوانی بسازید که مخاطب را کنجکاو کرده و برای دیدن محتوای شما ترغیب شود.

همچنین بخوانید :  توسعه استراتژی برند چیست ؟ آموزش مرحله به مرحله توسعه برند

تعامل با دنیای واقعی

معمولا افراد تمایل دارند که با دنیای واقعی ارتباط بگیرند. برای جلب اعتماد کاربران شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانید محتواهای جذابی از داستان برند، اتفاقات پشت صحنه، روند تولید محصول و زندگی روزمره با آن­‌ها به اشتراک بگذارید. این نوع محتوا معمولا برای مخاطبان جذابیت بیشتری دارند.

تنوع محتوا

یکی از نکات مهمی که در نوشتن استراتژی محتوایی باید به آن توجه کنید، داشتن تنوع در تولید محتواست. محتوای شبکه­‌ی اجتماعی شما باید شامل مطالب آموزشی، سرگرمی، اخبار، نقد و بررسی، توضیح محصول و … باشد. باید تلاش خود را بر این بگذارید که محتواهای جذاب و متنوعی برای مخاطبان برند خود تولید کنید.

تنوع در تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

استفاده از محتوای تعاملی

شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانند ابزار قدرتمندی برای تعامل و ارتباط با مخاطبان باشند. معمولا کاربران محتوایی را به اشتراک می­‌گذارند که با ارزش­‌ها و نظرات آن‌­ها مطابقت داشته باشد. در مسیر تولید محتوای جذاب در شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانید از انواع مختلف محتوای طرح سوال، نظرسنجی، آزمون، بازی، مسابقات، ویدیوهای چالش برانگیز و… استفاده کنید. این نوع محتواها معمولا میزان تعامل کاربران را افزایش می‌­دهد و باعث توسعه‌­ برند شما خواهد شد.

فراهم کردن اطلاعات مفید و ارزشمند برای مخاطب

تنها تولید کردن محتوای با کیفیت کافی نیست. باید محتوایی در شبکه­‌ی اجتماعی خود منتشر کنید که مرتبط با برند شما باشد؛ برای مخاطب جذابیت داشته و ارزشی را به آن­‌ها منتقل کند. ویدیوی با کیفیت اما بدون محتوا و غیر مرتبط به برند و کسب و کار شما لطمه وارد می­‌کند.

استفاده از هشتگ‌ها

هشتگ‌­ها کلمات یا عباراتی هستند که با هم ترکیب شده و علامت # قبل از آن­‌ها قرار می‌­گیرد. می‌­توانید از آن‌­ها برای شناسایی محتواها، برندها، ترندها، کمپین­‌ها و… استفاده کنید. به محض انتشار آن‌­ها بلافاصله در رسانه‌­های اجتماعی قابل جستجو هستند؛ بنابراین می‌­توانند به بازدید بیشتر پست شما کمک کنند و برندتان را به موضوعات پرطرفدار بکشانند.

هشتگ­‌ها قابل کلیک هستند و هرکسی که روی یک هشتگ کلیک کرده یا محتوای هشتگ­‌دار در شبکه‌­ی اجتماعی خود جستجو می‌­کند، صفحه‌­ای برای او نمایش داده می‌­شود که تمام پست‌­های آن هشتگ در آن قرار گرفته‌­اند. چند نمونه هشتگ ترند مثل #جمعه_سیاه، #محیط_زیست، #ولنتاین، #شب_یلدا و… .

زمان بندی مناسب در انتشار محتوای جذاب

زمانبندی مناسب

برای انتشار محتوای خود باید زمان‌­بندی مناسب را رعایت کنید. هر پلتفرمی از الگوریتم و قوانینی برخوردار است که رعایت آن‌­ها به بهتر و بیشتر دیده شدن پست‌­های شما کمک می‌­کند.

همچنین بخوانید :  لوگو برند بادی اسپینر | آشنایی با موفق ترین برند مد در ایران

برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه بهتر است یک تقویم محتوایی برای شبکه­‌ی اجتماعی خود طراحی کنید. این رویکرد به شما کمک می­‌کند که یک استراتژی ثابت داشته باشید و محتوای خود را به صورت منظم و مستمر منتشر کنید. ظاهر شدن روزانه‌­ی محتوای برند شما در فیدها، به مشارکت بیشتر و در نتیجه افزایش تعامل و بازدید صفحه‌­ی اجتماعی برندتان ختم خواهد شد.

پست گذاری بهینه

برای رعایت قوانین اسپم باید بدانید که چطور محتوای خود را به صورت بهینه منتشر کنید. چند نمونه پیشنهاد برای انتشار محتوای روزانه در رسانه­‌های اجتماعی به این صورت هستند:

  • توییتر: 3 الی 4 توییت
  • اینستاگرام:1 الی 2 پست
  • لینکدین: 1 الی 5 پست

البته باید رفتار مخاطبان هدف خود را تحلیل و بررسی کرده تا بهترین زمان ممکن را برای انتشار محتوای خود پیدا کنید.

پاسخ به بازخورد

یکی از مهم­ترین راه­‌های جذب مخاطبان، پاسخ محترمانه، سریع و مرتبط به نظرات و بازخوردهای آن­‌هاست. لزومی نیست تمام کاربران شبکه‌­ی اجتماعی برند شما را دوست داشته و با آن ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین از نظرات، انتقادات و حتی شکایات کاملا استقبال کنید؛ آن‌­ها را به کار بگیرید و از بازخوردهای مثبت در جهت توسعه­‌ی برند خود استفاده کنید.

تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزاری برای ارتباط موثر

شبکه­‌های اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید که نقطه­‌ی مقابل بازاریابی سنتی است. در میان خیل عظیم کاربران شبکه‌­های اجتماعی، به راحتی می‌­توانید افرادی را پیدا کنید که برند و محصولات شما را دوست داشته باشند. حضور در این رسانه‌­ها منجر به ارتباط موثر و تعامل مستقیم برند شما با مخاطبان خواهد شد. با استفاده از محتوای موثر و مرتبط با برند خود می‌­توانید مشتریان جدید جذب کرده و آن‌­ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.  

برای دریافت مشاوره­‌ی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه‌­ی پرسونال برندینگ و توسعه‌­ی برند، می‌­توانید با کارشناسان مجموعه­‌ی آی مدیر در ارتباط باشید.

سوالات متداول

شناخت مخاطب، استفاده از محتوای چند رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی، عنوان واقعی، تعامل با دنیای واقعی، تنوع محتوا، استفاده از محتوای تعاملی، فراهم کردن اطلاعات مفید و ارزشمند برای مخاطبان، استفاده از هشتگ‌ها، زمان‌بندی مناسب، پست گذاری بهینه و پاسخ به بازخوردها

تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر

پس از مشخص کردن هدف باید اطلاعات مفید را جمع‌آوری کرده و به هدف توسعه‎‌ی برند برای مخاطبان خود محتوای جذاب تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا