یکی از مهمترین اصولی که کسب و کارها باید در فعالیتهای خود به آن توجه داشته باشند، متناسب بودن با شرایط متغیر محیطی است. در جهان امروز که تکنولوژی حرف اول را میزند، داشتن استراتژی ایدهآل متناسب با این فضا اهمیت بالایی دارد. آشنایی با بهترین استراتژی برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال بهترین راه برای رسیدن به موفقیت و محقق شدن اهداف به شمار میآید.
برندسازی سنتی با برندسازی دیجیتال چه تفاوتی دارد؟
پیش از بررسی استراتژیهای کاربردی در دنیای دیجیتال بهتر است قدری با تفاوتهای برندسازی در فضای سنتی و دیجیتال آشنا شده تا بهتر بتوانید استراتژی مطلوب خود را طراحی کنید.
مهمترین تفاوت میان برندسازی سنتی و دیجیتال در ابزارهای مورد استفاده در هر کدام از آنهاست. در برندسازی سنتی ابزارها محدود بوده و معیارها نیز تنها به حوزههایی نظیر: نام تجاری، اعتبار و دانش محدود میشود.
اما در برندسازی دیجیتال از ابزارهای متعددی استفاده میشود که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است. از طرفی دیگر در برندسازی دیجیتال معیارها تنها به حوزه تجارت محدود نشده و زمینههایی نظیر برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ نیز در این حوزه اهمیت بسیار بالایی یافته است.
اهمیت برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال
برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال نقشی کلیدی را ایفا کرده و به افراد کمک میکنند تا بتوانند به سادگی فعالیت خود را در فضای آنلاین گسترش داده و از این طریق زمینه را برای برقراری ارتباط با دیگران فراهم کنند.
برندسازی در دنیای دیجیتال زمانی اهمیت پیدا میکند که شما میخواهید خود را به مخاطبان جدید معرفی کرده و رضایت مخاطبان پیشین خود را نیز جلب کنید. جذب مخاطب یکی از اولین مواردی است که در برندسازی رخ میدهد.
اما نکتهای که ارزش بسیار زیادی دارد، آن است که این جذب مخاطب در چه مدت زمانی اتفاق میافتد. انتقال فرایند برندسازی به دنیای دیجیتال به شما کمک میکند تا مدت زمان جذب مخاطب را کاهش داده و در مدت زمانی کوتاهتر بتوانید به بازدهی مطلوب خود دست پیدا کنید.
تدوین استراتژی برای برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال
برای تدوین بهترین استراتژی برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال میتوان از یکی سری مراحل پیروی کرد که ترتیب آن به صورت زیر است:
تعریف هدف و مخاطب
پیش از هر چیز برای داشتن یک استراتژی قدرتمند باید هدف خود را از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ مشخص کنید. این هدف میتوانید شامل مواردی نظیر: افزایش شهرت برند، جذب مشتری، افزایش فروش، گسترش حوزه فعالیت و … باشد.
در کنار شناسایی هدف شما باید مخاطبان خود را نیز به شکلی صحیح انتخاب کرده و پس از شناخت آنها، با بررسی نیازها و دلایلی که مخاطب به سراغ برند شما میآید، میتوانید پایههای استراتژی خود را تدوین کنید.
تحلیل رقبا
شناخت رقبا و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها به شما کمک میکند تا بتوانید با الگوبرداری از شیوه فعالیت آنها در فضای مجازی عملکردی بهتر را به مخاطبان ارائه دهید. طبیعتا در ابتدای مسیر یک برند ممکن است تجربه لازم برای حضور موثر در فضای مجازی را نداشته باشید، به همین دلیل میتوانید از تجارب رقبای خود استفاده کنید.
ارزش ها و پیامد های آن
یک برند برای آنکه توجه مخاطبان را جلب کند باید بتواند اقداماتی متمایز از سایر رقبا را به مخاطبان خود ارائه دهد که این مهم تا حد زیادی به ارزشهایی وابسته است که برای برند خود در نظر میگیرید. برند شما باید ستون فقرات قوی و مستحکمی داشته باشد تا پیامدهای مثبت آن برای مصرفکنندگان و کاربران تجربهای متفاوت را رقم بزند.
استراتژی محتوا
محتوا یکی از مهمترین عناصر در دنیای دیجیتال به شمار میآید. داشتن یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا میتواند برنامهریزی را برای شما آسانتر کرده و از طرفی سرعت جذب مخاطبان را نیز افزایش میدهد. داشتن یک برنامه زمانی مشخص برای انتشار ویدئو، تصاویر و محتواهای تعاملی در رسانههایی اجتماعی و بلاگها بهترین استراتژی برای تولید محتوا محسوب میشود.
تجربه کاربری
برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال بیش از هر چیزی به تجربه کاربری بستگی دارد. اطمینان از این موضوع که وبسایت شما و سایر نقاط دستیابی کاربران به برند به شیوهای صحیح و بهینه طراحی شده باشند، تجربهای مثبت را برای مخاطبان رقم زده و از این طریق بستری برای جذب آنها و همچنین تبلیغات غیر مستقیم برند فراهم میکند.
· بررسی نتایج و بهبود برنامه ها
در گام آخر باید برای بررسی اثر بخشی استراتژی برندسازی، معیارهای مشخصی را تعیین کرده که این معیارها میتواند بسته به اهداف و ارزشهای برند شما متفاوت باشد. شما میتوانید بر اساس این معیارها عملکرد برندسازی خود را سنجیده و در صورتی که نتایج کمتر از سطح انتظار باشد میتوان با تجدید نظر در استراتژی و اصلاح نقاط ضعف آن نتیجهای مطلوب را رقم زد.
راز موفقیت برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال
میان برندسازی و استراتژی پیوندی جداییناپذیر برقرار است. برای برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال نیز داشتن یک استراتژی هوشمندانه و دقیق بهترین راهی است که به شما در تولید محتوای جذاب، افزایش بازدید و جذب سریع مخاطبان کمک میکند.
تدوین استراتژی بدون داشتن تخصص و تجربه کافی امکانپذیر نیست، به همین دلیل بهتر است از همراهی افراد متخصص بهره ببرید. کارشناسان مجموعه آی مدیر با تجربهای بالا در حوزه پرسونال برندینگ تمامی موارد لازم برای به موفقیت رسیدن شما در دنیای دیجیتال را فراهم کرده و مسیری روشن را برایتان رقم میزنند.
سوالات متداول
آیا میتوان بدون استراتژی مناسب در دنیای دیجیتال برندسازی موفقی داشت؟
خیر، میان برندسازی و استراتژی پیوندی جداییناپذیر برقرار است. برای برندسازی شخصی در دنیای دیجیتال نیز داشتن یک استراتژی هوشمندانه و دقیق بهترین راهی است که به شما در تولید محتوای جذاب، افزایش بازدید و جذب سریع مخاطبان کمک میکند.
اصلیترین مراحل پرسونال برندینگ در دنیای دیجیتال چیست؟
از مهمترین مراحل برندسازی در دینای دیجیتال میتوان به: تعریف هدف، شناخت مخاطب، تحلیل رقبا، تعریف ارزشها، تدوین استراتژی محتوا، ایجاد تجربه کاربری مطلوب و بررسی بازخوردها اشاره کرد.
چگونه میتوان تجربهای متمایز را برای مخاطبان برند رقم زد؟
یک برند برای آنکه توجه مخاطبان را جلب کند باید بتواند اقداماتی متمایز از سایر رقبا را به مخاطبان خود ارائه دهد که این مهم تا حد زیادی به ارزشهایی وابسته است که برای برند خود در نظر میگیرید.