مدیریت برند چیست؟ | مراحل و نکات کلیدی در مدیریت برند👌

در شرایط فعلی که میان بازارها و کسب و کارهای مختلف رقابت شدیدی شکل گرفته است، جلب اعتماد مشتریان و جذب مشتریان جدید به سوی برند جزو ارزشمندترین اهدافی است که یک برند می‌تواند برای توسعه برند دنبال آن باشد. فراهم کردن این هدف نیاز به یک استراتژی هوشمندانه و منطقی دارد که این استراتژی در بستر مدیریت برند فراهم می‌شود.

مدیریت برند چیست؟

مدیریت برند اصطلاح گسترده‌ای بوده و طیف وسیعی از معانی و تعاریف مختلف را در بر می‌گیرد. در طی این فرایند برای ارائه محصولات، خدمات و تمامی اقدامات مختلف یک برند برنامه‌ریزی صورت گرفته و از طریق اداره و کنترل آن‌ها، ارزش برند بهینه‌سازی می‌شود.

مدیریت برند چیست؟

مدیریت برند چه اهمیتی دارد؟

مدیریت برند اصلی‌ترین نقش را در فرایند برندینگ احساسی ایفا می‌کند. آن‌ها از طریق بررسی کامل شرایط برند و تحلیل آن ارزش‌های کلیدی برند را تعیین کرده و بر مبنای آن بهترین و مناسب‌ترین استراتژی را برای رشد و ارتقای برند در نظر می‌گیرند.

مدیریت برندینگ وظیفه دارد تا بهترین تصویر از محصول یا خدمات برند را در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کرده و از این طریق زمینه را برای تبلیغات پنهان از طریق مشتریان پیشین فراهم کند. زمانی که مشتریان تجربه‌ای مطلوب از یک برند را بدست بیاورند، اقدام به معرفی آن برند به آشنایان و نزدیکان خود می‌کنند و از این طریق فرایند بازاریابی غیر مستقیم شکل می‌گیرد.

مزایای مدیریت برند

مدیریت برند مزایای متعددی را برای یک برند و تجارت به ارمغان می‌آورد که از جمله موارد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· تمایز

مدیریت برندینگ به شما کمک می‌کند تا برند خود را از رقبا متمایز کرده و مزایای محصولات خود را به شکلی موثر به مشتریان ارائه دهید. ایجاد تفاوت قابل تشخیص در بازار، مزیت رقابتی ارزشمندی محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید :  برنامه ریزی برای ارتباط برند | مراحل برقراری ارتباط در برند✔

·جلب اعتماد مشتری

از طریق مدیریت قدرتمند، مشتریان برند شما را به شکل کامل شناخته و پس از تشخیص مزایای آن به شما برای دریافت خدمات و خرید محصولات جدید اعتماد می‌کنند.  فرایند مدیریت وفادارای مشتریان را افزایش می‌دهد.

·ارزش افزوده

مدیریت صحیح برند به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در طول زمان ارزش افزوده بیش‌تری را به محصولات و خدمات خود بیفزایید و با ایجاد یک برند قوی بر روی کیفیت، نوآوری، تجربه مشتری و دیگر عوامل موثر در جلب رضایت مشتریان تمرکز کنید.

ارزش افزوده

·ارزش بازدهی

تدوین استراتژی مناسب، بازدهی برند را چه در حوزه مادی و سایر حوزه‌ها افزایش داده و زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید از مزیت رقابتی برند خود بهره‌برداری کرده و به طور مستقلی از طریق ارائه قیمت‌های رقابتی مشتریان را به سمت برند خود جذب کنید.

آشنایی با عناصر اصلی مدیریت برند

به طور کلی 5 عنصر استراتژی برند، طراحی برند، تجربه مشتری، ارتباطات و مانیتورینگ را می‌توان به عنوان عناصر اصلی مدیریت برند در نظر گرفت.

در ادامه به بررسی تعریف هر کدام از این عناصر پرداخته می‌شود:

·استراتژی برند

استراتژی تعریف گسترده‌ای داشته؛ اما به طور کلی می‌توان آن را به تعیین اهداف برند، تعریف دقیق موقعیت برند در بازار، شناسایی مشتریان و نیاز آن‌ها و تعیین پیام و هویت برند تعبیر کرد. استراتژی نقشی کلیدی را در عملکرد برند ایفا کرده و تعریف دقیق مراحل آن بر اساس اصول حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

·طراحی برند

به طور کلی در طی فرایند طراحی برند، عناصر بصری و پیام‌هایی که قصد انتقال آن‌ها به مخاطبان وجود دارد، طراحی شده و از این طریق توجه مخاطبان به ارکان مختلف برند جلب می‌شود. مواردی نظیر طراحی لوگو، تگ‌لاین، شعار برند، طراحی بسته‌بندی محصولات، طراحی سایت و انتخاب رنگ‌بندی مناسب جزئی از فرایند طراحی برند به شمار می‌آید.

همچنین بخوانید :  برند سازی برای زعفران | برندینگ طلای سرخ

·ارتباطات برند

ارتباطات برند شامل موارد مختلفی از جمله: تبلیغات، رویدادها، فعالیت‌های رسانه‌ای، روابط عمومی، بازاریابی و تعامل در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. ارتباطات عنصری کلیدی در مدیریت برند محسوب شده و نقش بسزایی را در شناخت مخاطبان، جلب اعتماد آن‌ها و ایجاد تمایز برای برند ایفا می‌کند.

·تجربه مشتری

طبیعتا یک مشتری تنها زمانی ارتباط موثری با یک برند برقرار می‌کند که در تجارب پیشین خود در استفاده از محصولات و خدمات برند، تجربه‌ای مثبت را احساس کرده و برند رضایت او را جلب کرده باشد. تجربه مشتری شامل تمامی تماس‌هایی است که مشتریان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با برند داشته‌اند. ایجاد تجربه مثبت می‌توان به ایجاد وفاداری در مشتریان کمک کند.

تجربه مشتری

·مانیتورینگ

میزان بازدهی استراتژی و موفقیت برنامه‌های برند تنها از طریق ارزیابی دقیق و نظارت مناسب حاصل می‌شود. این فرایند شامل جمع‌ آوری بازخورد مشتریان، اندازه‌گیری شاخص‌های عملکرد، مقایسه با رقبا و بررسی میزان سود و زیان برند در دوره‌های زمانی مختلف است. در پایان پس از ارزیابی عملکرد، در صورتی که نتیجه مطلوبی حاصل نشده باشد، باید در برنامه‌ها و استراتژی‌ها تجدید نظر شود.

مدیریت قلب تپنده برند

زمانی که صحبت از برندینگ و استراتژی به میان می‌آید، از مدیریت برند به عنوان اصلی‌ترین عنصر برای بهبود عملکرد کسب و کارها و تجارت‌ها یاد می‌شود. مدیریت برندینگ تمامی فعالیت‌ها را تحت نظر داشته و با آنالیز دقیق شرایط بهترین مسیر را برای توسعه برند طراحی می‌کند.

به دلیل اهمیت بالای فرایند مدیریت و تدوین استراتژی‌های برندینگ مناسب بهتر است فرایند آن را به افراد متخصص بسپارید. کارشناسان مجموعه آی مدیر با تجربه‌ای بالا در این حوزه مسیری مشخص را برای برند شما طراحی کرده و موفقیت را برای شما به ارمغان می‌آورند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

مدیریت برند چیست؟

مدیریت برند اصطلاح گسترده‌ای بوده و طیف وسیعی از معانی و تعاریف مختلف را در بر می‌گیرد. در طی این فرایند برای ارائه محصولات، خدمات و تمامی اقدامات مختلف یک برند برنامه‌ریزی صورت گرفته و از طریق اداره و کنترل آن‌ها، ارزش برند بهینه‌سازی می‌شود.

همچنین بخوانید :  از هوش مصنوعی چه کمکی میشود در برندینگ کرد؟

اصلی‌ترین عنصر در مدیریت برند چیست؟

استراتژی اصلی‌ترین عنصر در مدیریت برندینگ به شمار می‌آید. استراتژی نقشی کلیدی را در عملکرد برند ایفا کرده و تعریف دقیق مراحل آن بر اساس اصول حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیریت اصولی چه مزایایی را برای برند به ارمغان می‌آورد؟

از اصلی‌ترین مزایای مدیریت برند می‌توان به: ایجاد تمایز، جلب اعتماد مشتریان، ایجاد ارزش افزوده و امکان سرمایه‌گذاری بیش‌تر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا