هر ساله شرکتهای مختلفی به دلیل شکست خوردن در اجرای صحیح استراتژیهای خود، با ضررهای عظیمی مواجه میشوند. برای اجرای هرچه بهتر استراتژیهای سازمان باید پیش از هرچیز بدانید برندینگ داخلی چیست و سپس میتوانید با استفاده از اصول آن و جذب مشارکت حداکثری کارکنان، برنامههای خود را عملی کنید
برندینگ داخلی چیست؟
«برندسازی داخلی» یا «Internal Branding» یکی از بهترین استراتژیهایی است که شرکتها میتوانند استفاده از آن را در برنامه خود قرار دهند. در واقع با استفاده از این استراتژی تلاش میشود تا تمامی کارکنان را با فرایند برندسازی درگیر کرده و آنها را با هدف برند همسو کنند.
در برندسازی داخلی مشارکت حداکثری کارکنان اصلیترین موضوع محسوب میشود. در این فرایند مدیر برند نقشی کلیدی را ایفا کرده و تلاش میکند تا با انگیزه دادن و حمایت از کارکنان، اشتیاق آنها را برای اجرای استراتژیهای برند افزایش دهند.
آشنایی با استراتژی اینترنال برندینگ
زمانی که کسب و کاری استفاده از برندینگ داخلی را در دستور کار خود قرار میدهد، باید بتواند با ایجاد انگیزه، استراتژی برند را به اولویت اصلی تمامی کارکنان تبدیل کند به گونهای که تمام بخشهای مختلف آن توسط کارکنان به درستی اجرا شود.
در استراتژی Internal Branding اصلیترین نکته آن است که کارکنان از همان ابتدا یعنی مرحله طراحی با استراتژی همراه شده و به درک مناسبی از آن برسند، در این صورت میتوان انتظار داشت که کارکنان تمایل بیشتری برای اجرای استراتژیهای برند داشته باشند.
توجه داشته باشید که هدف استراتژی برندینگ داخلی وادار کردن کارکنان به انجام رفتارهای مطلوب شغلی نیست؛ بلکه هدف هدایت کارکنان به سمت رفتارهای مطلوب برند است.
برندسازی درون سازمانی چه ارتباطی با بازاریابی پنهان دارد؟
رایجترین نوع بازاریابی زمانی است که کارکنان یک کسب و کار یا شرکت صرفاً برای انجام این وظیفه استخدام شده و به دلیل تعهد شغلی خود به بازاریابی میپردازند؛ اما نوع ارزشمندتری از بازاریابی نیز وجود دارد که اثرگذاری آن به مراتب بیشتر است و به آن بازاریابی پنهان گفته میشود.
کارکنان و مشتریان یک مجموعه به دلیل احساس و تعهدی که نسبت به برند پیدا کردهاند و به صورت غیر مستقیم اقدام به تبلیغ برند میکنند. در برندینگ داخلی تلاش میشود تا تمامی کارکنان ارتباط نزدیکی با برند برقرار کرده و به شکل کامل با فلسفه آن عجین شوند، در چنین شرایطی طبیعتاً بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی پنهان فراهم شده و کارکنان به بهترین شکل مزایای برند شما را برای سایرین نمایان خواهند کرد.
5 راه اصلی برای ساخت استراتژی برندینگ داخلی
در واقع اینترنال برندینگ تا حد زیادی با نحوه ارتباط برقرار کردن کارکنان با محیط خارجی و اهداف برند سر و کار دارد. پس از بررسی دقیق اینکه برندینگ داخلی چیست، میتوانید با طی کردن 5 گام زیر بهترین استراتژی را برای خود طراحی کنید:
· ارزش ها و برنامه های خود را مشخص کنید
بدون تعیین کردن ارزشها و برنامهها کسب و کار شما فاقد هرگونه هویت یا هدفی خواهد بود؛ در نتیجه پیش از هر چیز باید در یک بیانیه، فلسفهها و مأموریتهای سازمان مشخص شده و به دست تمامی کارکنان برسد.
داشتن مأموریت و ارزشهای مشخص به کارمندان میفهماند که نقش آنها در راستای هدف سازمان بوده و تأثیری اساسی در راهبرد فعالیتهای کسب و کار دارد. در واقع استراتژی برند داخلی ذهنیت کارمندان را از «من برای دریافت دستمزد کار انجام میدهم.» به «من برای رسیدن به هدفی بزرگتر مشارکت میکنم» تغییر میدهد.
· کارکنان را مشارکت دهید
استراتژی برند داخلی توسط کارکنان طراحی، تعریف و اجرا میشود؛ در نتیجه مشارکت حداکثری آنها امری ضروری است. برای افزایش مشارکت کارکنان باید پیش از هر چیز تلاش کنید تا درک آنها نسبت به فلسفه برند را به حداکثر برسانید.
استفاده از نظرات کارکنان و برگزاری جلسات گفت و گوی آزاد، موجب میشود تا حس مالکیت در آنها افزایش یافته و تمایل آنها برای افزایش تعامل با فعالیتهای برند بیشتر میشود. برای رسیدن به سطح بالای مشارکت انتخاب کارکنان متعهد که به ارزشهای برند پایبند باشند اهمیت بسیار بالایی دارد.
· هماهنگی برند داخلی با برند خارجی
برندینگ خارجی شامل مواردی نظیر: لوگو، فونت، رنگهای به کار رفته در المانهای مختلف، لحن، تگلاین، بیانیهها و موارد متعدد دیگر میشود. تکتک عناصر مختلف برند خارجی تلاش میکنند تا پیغامی را به مخاطب منتقل کنند؛ اما این پیام تنها زمانی میتواند به خوبی به دست مخاطب برسد که پیش از هر چیز کارکنان آن را درک کرده باشند.
وجود هماهنگی میان برندینگ داخلی و خارجی امری ضروری است؛ به عنوان مثال تصور کنید که پیامی نظیر:«رضات مشتری اولویت ماست.» را به مشتریان خود منتقل میکنید، سپس به کارکنان خود میگویید:«اولویت شماره یک ما افزایش حجم فروش است.» طبیعتاً چنین موقعیتی موجب سردرگمی و ناامیدی کارکنان شده و در نهایت فرایند برندسازی با شکست مواجه میشود.
· استراتژی برندسازی داخی خود را به اشتراک بگذارید
پس از آنکه به شکلی دقیق متوجه شدید استراتژی برندسازی درون سازمانی چیست لازم است تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارید. برای اشتراکگذاری آن باید بتوانید ارتباطی عاطفی بین کارمندان و برند ایجاد کنید.
این ارتباط با بیانیه و شعار ایجاد نمیشود؛ بلکه ایجاد آن تا حد زیادی به نحوه برقراری ارتباط مدیران با کارکنان بستگی دارد. برگزاری کارگاههای مختلف برای افزایش تعامل با کارکنان یکی از راههایی مؤثری است که میتواند منجر به اجرای استراتژی برندینگ داخلی شود.
· از افزایش انگیزه کارکنان غافل نشوید
یکی از اصلیترین دلایلی که استراتژی اینترنال برندینگ با شکست مواجه میشود، از بین رفتن تمرکز و انگیزه کارکنان است. برای طی شدن مسیر برندینگ داخلی به شکل صحیح تقویت انگیزه کارکنان از طریق مختلف نظیر: پاداش نقدی، افزایش حقوق، ترفیع شغلی و تشویق کلامی اهمیت بسیار بالایی دارد.
اصلی ترین مشکلات بر سر راه برندسازی درون سازمانی
اصلیترین مشکلی که در مورد Internal Branding وجود دارد، آن است که بسیاری از مدیران به شکل دقیق نمیدانند برندینگ داخلی چیست و چه مزایایی دارد. آنها معمولاً نمیتوانند دلایل قانعکنندهای برای جلب مشارکت حداکثری کارکنان بیاورند.
متاسفانه بسیاری از مدیران تصور میکنند که تنها پرداخت حقوق و مزایا برای ایجاد انگیزه کفایت میکند؛ در نتیجه برای افزایش روحیه و مشارکت کارکنان تلاشی نکرده و استراتژی برندینگ داخلی با شکست مواجه میشود.
برندسازی داخلی به موفقیت شما سرعت می دهد
مسیر موفقیت یک برند به تمامی ارکان آن وابسته است. بهترین روش برای آنکه بتوان مشارکت حداکثری اعضای یک برند را جلب کرد، استفاده از اصول برندینگ داخلی است. شما میتواند با اطلاع از آنکه برندینگ داخلی چیست رابطه نزدیکی بین کارکنان و مدیران برقرار کنید.
زمانی که اصول برندسازی درون سازمانی به شکل مناسبی اجرا شود، کارکنان به فعالیت خود در داخل برند، نگاهی فراتر از شغل داشته و این موضوع زمینه را برای اجرای هرچه بهتر استراتژیهای برندینگ فراهم میکند.
سوالات متداول
برندینگ داخلی چیست؟
برندینگ داخلی اهمیت بیشتری دارد یا برندینگ خارجی؟