ثبت علامت تجاری | چیز هایی که از ثبت قوانین علامت تجاری باید بدانید

ثبت علامت تجاری یکی از مهم ترین چیز هایی است که برندها برای فروش آسان تر محصولات و ارائه سریع خدمات خود به آن احتیاج دارند. ثبت نشان تجاری از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری کرده و اعتماد مشتریان را افزایش می‌دهند، به همین دلیل باید با مهم ترین قوانین ثبت علامت تجاری آشنا شوید تا بتوانید به آسانی برند خود را به ثبت برسانید.
اگر قصد دارید در عرصه حوزه مخصوص به خودتان برندسازی کنید یکی از کارهایی که باید درنظر داشته باشید ثبت علامت تجاری است.ثبت علامت تجاری یکی از مهم ترین چیز هایی است که برندها برای فروش آسان تر محصولات و ارائه سریع خدمات خود به آن احتیاج دارند.

علامت و نام تجاری یعنی چه؟

بنا بر ماده 30 قانون ثبت علائم تجاری، نام و نشان تجاری عبارت است از:

  1. هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را متمایز کند.
  2. هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان ثبت شده استفاده می‌کنند، متمایز سازد.
  3. نام تجاری یعنی عنوانی که معرف شخصی حقیقی یا حقوقی باشد.

ثبت علامت تجاری چه اهمیتی دارد؟

ثبت علامت تجاری برای یک شرکت یا محصول اهمیت بسیار بالایی داشته و می‌توانید تاثیر قابل توجهی را در فرایند جذب و جلب اعتماد مخاطبان ایفا کند. از جمله مهم‌ترین دلایل ارزشمند بودن ثبت علامت تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· انحصار

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بسیاری از برندها به ثبت علامت تجاری محصولات خود روی می‌آورند، ایجاد حق انحصاری است. این مورد به شما اجازه می‌دهد تا از نام، لوگو و سایر مشخصه‌های علامت تجاری خود استفاده کرده و در صورت استفاده سایر افراد می‌توانید به سادگی موضوع را پیگیری کرده و خسارت دریافت کنید.

همچنین بخوانید :  تاثیر شبکه سازی در پرسونال برندینگ چگونه است؟

انحصار

همچنین می توانیم برای بررسی تفاوت مفهوم بازاریابی و برندینگ به این مقاله مراجعه کنیم.

· شناخت محصول

ثبت نشان تجاری به شما کمک می‌کند نام و مشخصات محصول و خدمات خود را در بستری مشخص سازماندهی کرده و مشتریان و مخاطبان شما محصولاتتان را با نامی مشخص و ثبت شده به خاطر بسپارند. علامت تجاری ثبت شده به معنای یک تعریف منحصر به فرد برای شماست که باعث می‌شود بتوانید در بازار متمایز شوید.

· ارزش اقتصادی

علامت تجاری قوی و شناخته شده می‌تواند ارزش اقتصادی بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد. این امر به شما کمک می‌کند تا در فرایند بازاریابی و تبلیغات خود از نشان تجاری رسمی و انحصاری خود استفاده نموده و قدرت خود را در بازار افزایش دهید. علامت تجاری قوی به عنوان یک مزیت استراتژیک شناخته شده و به ارزش شرکت یا محصول شما افزوده شود.

ارزش اقتصادی

علائم تجاری غیر قابل ثبت

اگر قصد ثبت علامت تجاری برند یا محصول خود را دارید، باید پیش از هر چیز با نمادهایی که شرایط ثبت به صورت قانونی و رسمی را ندارند آشنا شوید که موارد آن به شرح زیر است:

  • نشان تجاری که نتواند کالا یا خدمت یک موسسه را از سایر موسسات متمایز کند.
  • در صورتی که نام انتخاب شده خلاف موازین شرعی و اخلاقی باشد.
  • نام انتنخابی نباید مراکز تجاری یا عمومی را در مورد مبدا جغرافیایی کالا و خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه کند.
  • تقلید از نشان‌های تجاری، پرچم یا سایر نمادهای مملکتی یا نام آن‌ها تنها در صورتی مجاز است که توسط تایید آن توسط مقام صلاحیت دار کشور به صادر شود.
  • عین یا شبیه یا ترجمه یک علامت تجاری که در کالا یا خدمات مشابهی قبلا در ایران به شهرت رسیده باشد.
  • عین علامتی که قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده و تاریخ تقاضای ثبت آن دارای حق تقدم برای همان کالا یا خدمات است.
همچنین بخوانید :  سفیر برند چیست و چه نقشی را در عملکرد یک سازمان ایفا می کند؟

قوانین ثبت علامت تجاری

بر اساس قوانین ثبت علامت تجاری اسم یا عنوانی که استفاده از آن خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی باشد یا موجب فریب مراکز تجاری و عامه مردم نسبت به ماهیت موسسه شود، نمی‌تواند به عنوان یک نام مورد تایید به ثبت برسد.

قوانین ثبت علامت تجاری

پس از ثبت علامت تجاری چه حقوقی به فرد تعلق می گیرد؟

از جمله امتیازاتی که پس از ثبت نشان تجاری به فرد تعلق می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از علامت ثبت شده، توسط هر شخص غیر مالک علامت مشروط به موافقت مالک بوده و در صورت استفاده غیر قانونی آن امکان پیگرد وجود دارد.
  • فرد مالک علامت می‌تواند علیه هر کدام از اشخاصی که به صورت غیر قانونی و بدون اطلاع قبلی از علامت وی استفاده کرده‌اند، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حق شامل علامتی که شبیه علامت ثبت شده باشد نیز می‌شود.
  • حقوق ناشی از ثبت، شامل کالاهایی که از خارج از ایران وارد کشور می‌گردد، نمی‌شود.
  • مدت اعتبار ثبت علامت ده سال پس از ثبت اظهارنامه بوده و در صورت پایان مهلت مقرر امکان تمدید آن به دوره‌های ده ساله نیز وجود دارد.
  • پس از پایان دوره ده ساله به مدت 6 ماه مهلت ارفاقی به مالک علامت تجاری اعطا می‌شود تا بتوانند برای پرداخت هزینه تمدید با در نظر گرفتن مبلغ جریمه اقدام کنند.

ثبت علامت تجاری گامی به سوی حرفه ای شدن

امروزه بسیاری از کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبا اقدام به تولید محصولات و ارائه خدمات منحصر به فرد می‌کنند. ارائه این‌گونه خدمات می‌تواند به بهترین شکل شما را از سایرین متمایز کند؛ اما در صورت عدم ثبت قانونی محصولات، رقبا این امکان را دارند تا به سادگی آن را تقلید کنند. به همین دلیل ثبت علامت تجاری به امری ضروری مبدل می‌شود.

همچنین بخوانید :  قدرت برند خود را بسنجید: راهنمای سنجش میزان اثربخشی برند

ثبت علامت تجاری گامی به سوی حرفه ای شدن

شما می‌توانید از طریق آشنایی با مهم ترین قوانین ثبت علامت تجاری، نماد خود را به ثبت برسانید؛ اما به دلیل مراحل پیچیده آن بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. مشاوران مجموعه آی مدیر با تجربه بالای خود در این زمینه شما را همراهی کرده و نشان تجاری برندتان را به ثبت می‌رسانند.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

ثبت علامت تجاری به چه دلیل اهمیت دارد؟

از جمله دلایل ثبت علامت تجاری می‌توان به: ایجاد انحصار، کمک به شناخت محصول و افزایش ارزش اقتصادی اشاره کرد.

تقلید از نشان تجاری ثبت شده در چه صورتی مجاز است؟

استفاده از علامت ثبت شده، توسط هر شخص غیر مالک علامت مشروط به موافقت مالک بوده و در صورت استفاده غیر قانونی آن امکان پیگرد وجود دارد.

فرد مالک چگونه می‌تواند از تقلید نام تجاری خود جلوگیری کند؟

فرد مالک علامت می‌تواند علیه هر کدام از اشخاصی که به صورت غیر قانونی و بدون اطلاع قبلی از علامت وی استفاده کرده‌اند، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حق شامل علامتی که شبیه علامت ثبت شده باشد نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا