انتهای مسیر بسیاری از استارتاپها به شکست منتهی میشود. یکی از اصلیترین دلایل این شکست ناکامی آنها در معرفی خود به مخاطب و جلب مشارکت حداکثری کارکنان است. بهترین راه برای پیشبینی وضعیت یک کسب و کار و ارائه هویت آن به مخاطب طراحی استراتژی برندینگ استارتاپ است. شما میتوانید از طریق آشنایی با این مفهوم موفقیت استارتاپ خود را تضمین کنید.
اهمیت برندینگ برای استارتاپ ها
اکثر استارتاپهای نوپا ترجیح میدهند تا بجای آنکه وقت و هزینه خود را صرف برندینگ و تبیین استراتژی کنند، الگوبرداری از رقبا و تقلید استراتژیهای آنها، تلاش میکنند تا مسیری که آنها طی کردهاند را تکرار نمایند.
اما یک قانون مهم در هر تجارتی آن است که تقلید به شکست منتهی میشود. مشتریان همواره به دنبال خرید محصولات و دریافت خدمات از مجموعهای هستند که از سایرین متمایز باشد، این تمایز میتواند در موارد مختلفی نظیر: قیمت، شیوه ارائه خدمات، پشتیبانی و کیفیت محصولات مشاهده شود.
با توجه به تمایل بالای مشتریان به دریافت خدمات متمایز، تقلید کردن از سایر برندهای میتواند تمامی تلاشهای شما برای رسیدن به موفقیت و کسب درآمد را از بین ببرد؛ در نتیجه اگر میخواهید مشتریان کسب و کار شما را به سایرین ترجیح دهند باید علاوه بر استفاده از تکنیکهای بازاریابی، پیروی از استراتژیهای برندینگ را نیز در دستور کار خود قرار دهید.
7 نکته مهم برای طراحی برندینگ استارتاپ ها
برند عنصری کلیدی در راهاندازی و بقای یک استارتاپ محسوب میشود. صاحبان استارتاپ تمایل دارند تا فعالیت خود را گسترش داده و ثبات و شهرت مناسب دست پیدا کنند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف پیروی از استراتژیهای مناسب برای طراحی برندینگ استارتاپ است.
از بهترین روشها برای طراحی استراتژی مناسب برای استارتاپ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· قدم اول را محکم بردارید
در هر زمینهای نحوه شروع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در مورد استارتاپها نیز این نکته صدق میکند. داشتن توان رقابت با کسب و کارهای باتجربهتر برای استارتاپها امری ضروری محسوب میشود؛ در نتیجه بهتر است برای شروع کار استارتاپ خود عجله نداشته باشید و زمانی که احساس کردید به قدرت کافی دست پیدا کردهاید وارد بازار شوید.
· انتخاب نام مناسب
شاید این نکته قدری عجیب به نظر برسد؛ اما بسیاری از استارتاپهای ناموفق به دلیل انتخاب نامهای دشوار و نامناسب با شکست مواجه شدهاند. در هنگام انتخاب نام استارتاپ، بازه بلند مدت را در نظر بگیرید و تصور کنید که مخاطبان در آینده چه واکنشی نسبت به نام برند شما خواهند داشت و چه ارتباطی میان این نام و حوزه فعالیت شما وجود دارد.
· میان مارکتینگ و برندینگ تمایز قائل شوید
بسیاری از استارتاپها نمیتوانند به درستی تفاوت برندینگ و بازاریابی را تشخیص دهند. فرایند بازاریابی تنها به معرفی محصولات و خدمات به مشتری محدود میشود؛ اما در برندینگ ابتدا پیش از هر چیز رسالت برند و مخاطب هدف به شکلی دقیق شناسایی شده، سپس هویت آن برای مخاطب نمایان و در نهایت مشتریانی وفادار برای برند به ارمغان میآید.
· به مخاطب عام نیز توجه داشته باشید
بسیاری از استارتاپها در حوزههای تخصصی فعالیت دارند و به همین دلیل فرایند طراحی برندینگ استارتاپ خود را بر مبنای تحت تأثیر قرار دادن این دسته از افراد تنظیم میکنند. این موضوع موجب میشود تا روند پیشرفت استارتاپ به کندی طی شود. شما میتوانید با تغییر روش برندینگ خود مخاطب عام را نیز تحت تأثیر قرار داده و برند خود را گسترش دهید.
· محصولات و خدمات خود را به شکلی متفاوت عرضه کنید
امروزه دیگر شیوههای قدیمی بازاریابی که اصطلاحا به آن بازاریابی دهان به دهان گفته میشد، کارایی خود را از دست داده است؛ در نتیجه شما باید به دنبال راههای خلاقانهتری برای عرضه محصولات خود به مصرفکنندگان باشید. شما میتوانید با استفاده از تبلیغات جذاب و متفاوت در بسترهای مجازی یا با تکنیکهای برندینگ داخلی محصولات خود را به شکلی موثرتر به مشتریان عرضه کنید.
· تولید محتوا کلید ارتباط با مخاطب
بسیاری از استارتاپها در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند، به همین دلیل حداقل توقع مخاطبان از این کسب و کارها داشتن یک وبسایت مفید و آموزنده است. ممکن است حوزه فعالیت شما برای بسیاری از افراد آشنایی نداشته باشد؛ در نتیجه میتوانید با تولید محتوای اصولی در وبسایت خود ابهامات موجود را برطرف کرده و با پاسخگویی دقیق به سؤالات احتمالاً مخاطبان، خدمات خود را به بهترین شکل به آنها عرضه کنید.
· از اغراق بی مورد پرهیز کنید
مخاطبان توقع بسیار زیادی از استارتاپها ندارند و میدانند که آنها در ابتدای راه خود قرار داشته و ممکن است در حال حاضر در اوج شهرت و قدرت نباشند؛ در نتیجه ضرورتی ندارد که بخواهید خود را با بزرگان عرصه تکنولوژی هم رده قرار داده و با شعارهای بزرگ سعی در فریب مخاطب داشته باشید. هر چقدر که بتوانید صادقانهتر خدمات خود را به مخاطب عرضه کنید، او نیز وفادارانهتر با برند شما همراه خواهد بود.
برند استارتاپ خود را بسازید
مسیرهای مختلفی برای طراحی برندینگ استارتاپ در نظر گرفته شده است. هنگام برندسازی یک استارتاپ شما میتوانید یک مسیر مشخص را انتخاب کرده یا ترکیبی از روشهای مختلف را به کار ببرید. یکی از شناخته شدهترین روشها در برندینگ استارتاپ به شرح زیر است:
· وظیفه کلیدی موسس در قدم اول برندینگ استارتاپ
مهمترین بخش در فرایند برندینگ استارتاپ نقطه آغازین آن است. در ابتدای مسیر اثر موسس یا مدیر استارتاپ بیشتر از هر فرد دیگری احساس میشود. برندسازی یک استارتاپ باید مواردی نظیر: ارزشها، باورها، اهداف و مأموریتها را شامل شود. در واقع شخصیت مدیر میتواند تا حد زیادی بر روی این موارد تأثیر گذاشته و هویتی منحصر به فرد را برای برند به ارمغان بیاورد.
شاید به دلیل کم بودن تجربه یا کاهش ریسک، تصمیم بگیرید که فرایند برندسازی استارتاپ خود را برون سپاری کنید. در این صورت نیز باید در فرایند برندسازی حضور فعال داشته باشید و تصمیمگیری نهایی را خودتان بر عهده بگیرید.
· از مشاوران برندینگ استارتاپ راهنمایی بگیرید
برخی از افراد معتقدند که استخدام افرادی از خارج برند برای تدوین استراتژی استارتاپ منطقی نیست؛ زیرا فرایند برندسازی شامل مواردی است که به داخل کسب و کار مربوط شده و برای طراحی و اجرایی کردن آن نیاز به ارتباطی عمیق با هویت استارتاپ وجود دارد.
با این حال مشاوران برندینگ در حوزه استارتاپ در سالهای اخیر توانستهاند تأثیری قابل توجه در تحول استارتاپها و گسترش آنها ایجاد کنند. شما میتوانید بر اساس نظر خود بخشهایی از فرایند برندسازی نظیر: طراحی لوگو، طراحی سایت و فعالیت در فضای اجتماعی را به مشاوران برندینگ واگذار کرده یا میتوانید صفر تا صد طراحی استراتژی استارتاپ را به این مجموعهها بسپارید. طبیعتاً در تمامی مراحل نظارت مدیر و اعمال نظر او امری ضروری محسوب میشود.
· استخدام فریلنسترها
متخصصان برندسازی میتوانند علاوه بر طراحی استراتژی برندینگ در حوزههای مختلفی نظیر: طراحی سایت، طراحی لوگو و فعالیت در فضای مجازی، به شما کمک کنند. شما میتوانید برای مواردی که به دنیای دیجیتال مربوط میشود از فریلنسرها کمک گرفته و هزینههای خود را کاهش دهید.
استفاده از افراد فریلسنر کمک میکند تا بتوانید بخش بیشتری از هزینههای خود را به طراحی استراتژی و آنالیز مخاطبان اختصاصی داده و به بازدهی بالاتری دست پیدا کنید.
با استراتژی برندینگ نیازی به آزمون و خطا ندارید
بسیاری از استارتاپهایی که استراتژیهای برندینگ برای تعیین مسیر خود استفاده نمیکنند، به دلیل تجربه پایینی که دارند در مسیرهای مختلفی قدم گذاشته و دست به آزمون و خطا میزنند. در مسیر کسب تجربه ممکن است مشکلات بزرگی در مسیر استارتاپها ایجاد شود که جبران آنها نیاز به صرف وقت و هزینه بالایی داشته باشد.
بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات بزرگ، داشتن یک استراتژی برندینگ اصولی و حرفهای است. استارتاپها میتوانند با مشاوره گرفتن از افراد متخصص در حوزه برندسازی و با طراحی برندینگ استارتاپ برای کسب و کار خود، مسیری مشخص را تعیین کرده و بر مبنای آن راه خود را ادامه دهند.