توسعه برند و پیشرفت یکی از اهداف جداییناپذیر هر کسب و کاری به شمار میآید. برای رسیدن به این هدف باید پیش از هر چیز بدانید استراتژی برندسازی چیست و با انواع و بهترین استراتژی برندینگ آشنا شوید. با کسب اطلاعات در این زمینه میتوانید خود را از رقبا متمایز کرده و مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کنید. اگر میخواهید از رقبا خود پیشی بگیرید توصیه میکنیم تا انتهای این مقاله همرا بلاگ آی مدیر باشید.
استراتژی برندینگ چیست؟
در طی فرایند برندسازی اشخاص و کسب و کارها از یک برنامه بلند مدت برای متمایز شدن و رسیدن به اهداف خود استفاده میکنند که در نهایت به انتخاب برند توسط مخاطبان منجر میشود، این برنامههای بلند مدت همان استراتژیهایی هستند که در فرایند توسعه برند به کار میروند.
انتخاب استراتژی مناسب و برنامهریزی دقیق برای اجرای آن دو گام اصلی در استراتژی برندینگ (Branding Strategy) محسوب میشود. در صورت اجرای صحیح استراتژیهای برندینگ تحول بزرگی در زندگی شما ایجاد شده و برند شما برای مخاطبان ارزشی فراتر از یک نام تجاری خواهد داشت.
اشتباهی بزرگ در تعریف استراتژی برند
بسیاری از افرادی که برای اولین بار قصد ورود به حوزه برندسازی را دارند، تصور میکنند که استراتژی برندینگ تنها به انتخاب نام، لوگوی جذاب و شعارهای بلندپروازانه محدود میشود؛ اما دنیای استراتژی بسیار فراتر از این عناصر بوده و ریشهای عمیق در کسب و کار شما دارد.
استراتژی به مرور زمان موجب آگاهی افزایی، هویتیابی و تمایز برند شما شده و تحول بزرگی در کسب و کار شما ایجاد میکند؛ در نتیجه باید عمیقتر به مفهوم آن پرداخت و برای تدوین آن زمان زیادی را اختصاص داد.
طراحی استراتژی برندینگ مانند حل کردن معماست
از جنبههای متعددی میتوان استراتژی برند را به حل معما تشبیه کرد. برای حل کردن این معما به سه ابزار کلیدی نیاز دارید: دانش، تجربه و خلاقیت. با استفاده از این سه ابزار میتوانید به مانند یک معمار پایههای استراتژی خود را ایجاد کرده و با یک برنامهریزی مناسب برند خود را به ساختمانی مستحکم تبدیل کنید.
طبیعتاً در ابتدای مسیر برندسازی ممکن است از تجربه و دانش کافی برخوردار نباشید؛ اما میتوانید با استفاده از خلاقیت خود و به وسیله راهنماییهای افراد باتجربه در حوزه برندسازی میتوانید به بهترین شکل استراتژی برند مختص خود را طراحی کنید.
اگر در زمینه طراحی استراژی برندینگ نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید به مقاله زیر مرتجعه کنید.
7 نمونه از بهترین استراتژی ها در حوزه برندسازی
تمامی برندهای مشهور و موفق دنیا از استراتژیهای متفاوتی برای برند خود استفاده میکنند. تقلید کردن از این استراتژیها بزرگترین اشتباهی است که میتوان در حوزه برندسازی انجام داد؛ اما شما میتوانید با الهام گرفتن از اجزای کلیدی این استراتژیها چارچوب مشخصی برای برندسازی خود مشخص کنید.
5 مورد از موفقترین استراتژیها در حوزه برندسازی به شرح زیر هستند:
· تسلا، الگوی هدف
تسلا به عنوان یکی از بهترین الگوها در حوزه استراتژی برندینگ محسوب میشود. این برند در سال 2003 توسط گروهی از مهندسان با هدف تولید خودروهای الکتریکی و استفاده از انرژی پاک و حافظ محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد. هدف برند تسلا به این صورت بیان شده است: «سرعت بخشیدن به انتقال جهان به سمت انرژیهای پاک.»
این هدف به شکلی مناسب نشان دهنده نگاه تسلا به آینده و کمک به بهبود زندگی بشر است. دغدغهمند بودن تسلا و توجهی که به آینده بشر داشت موجب شد تا نام این برند بر سر زبانها بیفتد. با الگو گرفتن از تسلا میتوانید در بیانیه هدف برند خود بر روی توجه به آینده و بهبود زندگی مخاطبان خود تمرکز کنید. این روش یکی از بهترین راهها برای جلب کردن توجه مخاطب است.
· استارباکس، نمونه ای عالی از چشم انداز برند
چشماندازی که برای برند تعیین میشود، شما را به سمت مسیر درست هدایت کرده و خطاهای احتمالی را کاهش میدهد. استارباکس نمونهای عالی برای چشم انداز برند محسوب میشود. بیانیه چشم انداز استار باکس به این صورت تعریف شده است: «تأمین کننده برتر بهترین قهوه در جهان باشید.»
بسیاری از متخصصان حوزه برندسازی دلیل موفقیت استارباکس را چشمانداز آن میدانند. استارباکس از همان ابتدای کار چشم اندازی بلندپروازانه را تحت عنوان تبدیل شدن به بهترین برند فعال در حوزه فروش قهوه در جهان انتخاب کرد. شما میتوانید با الگو گرفتن از استارباکس برای مشتریان خود مسیری که در آینده قصد حرکت به سمت آن دارید را مشخص کنید.
· برند اپل، الگوی ارزش های برند
ارزشهای برند کمک میکنند تا نیروی محرکهای قوی برای مطرح شدن برند شما ایجاد شود. ارزشهای برند نشاندهنده چیستی برند شما هستند. ارزشهای مناسب فرهنگی قوی در فضای کاری شما ایجاد کرده و سرعت پیشرفت را افزایش میدهند.
کمپانی اپل به دلیل اهمیتی که برای ارزشهای برند خود قائل بود توانست به غول تکنولوژی جهان تبدیل شود. از اصلیترین ارزشهای برند اپل میتوان به: در دسترس بودن، آموزش، توجه به محیط زیست، تنوع، کیفیت بالا و اهمیت به حریم خصوصی مشتریان، اشاره کرد.
· آمازون، شناسایی موقعیت
هدف از شناسایی موقعیت، بررسی محیط و یافتن یک عامل برای ایجاد تمایز از سایر رقبا است. در واقع موقعیتیابی با محصولات سر و کار ندارد؛ بلکه فرایندی است که برای اثر گذاشتن بر ذهن مشتری انجام میگیرد. پیش از هرچیز ابتدا باید عامل متمایز کننده در بازار را پیدا کرد و سپس آن را به مشتری ارائه کرد.
برند آمازون یکی از بهترین نمونهها در حوزه ایجاد تمایز در استراتژی برندینگ محسوب میشود. این برند با تحویل سریع سفارشات و ارائه خدمات عالی به مشتریان توانست به عنوان اولین فروشگاهی اینترنتی در جهان نام خود را بر سر زبانها بیندازد.
· هارلی، شخصیت برند
شخصیت برند همان چیزی است که به کسب و کار شما به مانند یک موجود زنده جان میبخشد و از این طریق کمک میکند تا مشتریان بتوانند ارتباطی پایدار و مستحکم با برند شما برقرار کنند. برخی شخصیتها مخاطب را جذب کرده و برخی دیگر موجب دفع مخاطب میشود؛ در نتیجه باید تلاش کنید تا شخصیت برند شما موجب ایجاد ذهنیت منفی برای مخاطب نشود.
هارلی دیویدسون یکی از مشهورترین برندهای ساخت موتور در جهان است که به ایجاد شخصیتی خشن و ساختارشکنانه برای برند خود شناخته میشود. هارلی دیویدسون از طریق تبلیغات و استراتژیهای برندسازی خود شخصیتی شرکتش، میهن پرست و آزادی خواه را برای برند خود ایجاد کرده است.
· تیفانی، صدای برند
صدای برند به شما کمک میکند تا بتوانید خود را همان گونه که میخواهید به مخاطبانتان نشان دهید. کلماتی که در ارتباطات خود با سایرین به کار میبرید نشان دهنده صدای برند شما بوده و نموده از شخصیت برند را برای مخاطب نمایان میکند. صدا شخصیتی است که در کلمات محصور شده و روشی ثابت برای انتقال مؤثر پیام به مخاطب است.
برند تیفانی (برند مشهور در حوزه فروش جواهر) از گذشته به شوخ طبعی در تبلیغات و برندسازی خود شهرت داشته است. استراتژی تیفانی در استفاده از این لحن برای برندسازی بسیار کارساز بود و موجب شد تا مشتریان برای محصولات آن هزینههای بالایی را صرف کنند.
· نایک، تگ لاین
یکی از مهم ترین نکات در تدوین استراتژی برندینگ انتخاب تگ لاین است. هدف از تگلاین بیان کردن رسالت برند به شیواترین شکل ممکن با استفاده از کمترین کلمات است. شما باید پیام خود را با چند کلمه مختصر و به یاد ماندنی به مخاطب منتقل کرده و شعار خود را در ذهن او حک کنید. هدف تگلاین اثرگذاری بر روی مشتری است؛ در نتیجه در این استراتژی باید به شکل دقیقی با پرسونای مخاطب ارتباط برقرار نمود.
مشهورترین تگلاین جهان به برند نایکی تعلق دارد. احتمالاً اولین چیزی که با شنیدن نام نایکی به ذهن شما میرسد، شعار معروف این برند یعنی «Just Do It» است. این شعار الهامبخش بسیاری از برندها بوده و در طی سالها به یکی از اجزای جداییناپذیر نایکی تبدیل شده است.
استراتژی مناسب، راز موفقیت برندهای بزرگ
برندهای موفق جهان همواره استراتژی خود را به گونهای توسعه دادهاند که تمامی خدمات، محصولات، بازاریابی و فروش آنها متحول شود. تدوین استراتژی گامی مهم در ساخت برند محسوب شده و پایههای برند شما را مستحکم میکند.
الگو گرفتن از برندهای موفق راهی مناسب برای تدوین استراتژی برند است؛ اما باید بدانید که چیزی تحت عنوان بهترین استراتژی برندینگ وجود نداشته و شما باید تلاش کنید تا با استفاده از دانش، تجربه و خلاقیت برند خود را به موفقیت برسانید.
طراحی استراتژی برای برند
تصور کنید که میخواهید بین چند محصول مشابه یکی را انتخاب کنید، طبیعتا در این موقعیت برای انتخاب خود به نام برندها توجه خواهید کرد و محصولی را که برند آن از شهرت و محبوبیت بالاتری برخوردار باشد، انتخاب میکنید.
رسیدن به این سطح از شهرت و مقبولیت برای یک برند تنها با استفاده از استراتژیهای برندینگ امکانپذیر است. استراتژی برند برای موفقیت کسب و کارها ضروری است؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که نمیتوان برای موفقیت تمامی برندها یک استراتژی از پیش تعیین شده را انتخاب کرد.
روش هایی برای طراحی استراتژی برندینگ در نظر گرفته شده که هر کدام بر مبنای شرایط کسب و کار، سلیقه مخاطب و وضعیت رقبا قابل تغییر است. شما میتوانید با همراهی افراد باتجربه در حوزه برندینگ بهترین استراتژی را برای برند خود تدوین کنید.
9+1 مرحله برای طراحی استراتژی برندینگ
ممکن است مدتها از شروع فعالیت کسب و کار شما گذشته باشد؛ اما هم چنان فرایند برندسازی خود را آغاز نکرده باشید. برای آنکه بتوانید به برندی موفق تبدیل شوید باید استراتژی مناسب برند خود را طراحی کرده و آن را عملی کنید.
10 مرحله کلیدی برای طراحی و اجرای استراتژی برندینگ به شرح زیر است:
هر چقدر که مخاطبان هدف شما متنوعتر باشند، تدوین استراتژی دشوارتر شده و بازدهی بازاریابی نیز کاهش مییابد. پس از آنکه از انتخاب مخاطب هدف خود مطمئن شدید میتوانید به سوی گام بعدی در طراحی استراتژی برندینگ حرکت کنید.
· انتخاب مشتری پایان راه نیست
پس از آنکه مشتریان هدف خود را انتخاب کردید، باید تلاش کنید تا به شکلی دقیق آنها را بشناسید. شرکتهایی که تحقیقات دقیقی بر روی مشتریان خود انجام میدهند، همواره به سودآوری بالاتری میرسند.
انجام تحقیقات به شما کمک میکند تا با سلایق و اولویتهای مخاطب برند آشنا شده و از این طریق میتوانید نیازهای او را پیشبینی کرده و بر مبنای سلایق او به بازاریابی بپردازید. از روشهای رایج تحلیل سلایق مشتریان میتوان به: بررسی آمار فروش، نظرسنجی، بررسی بازدید مطالب در وبسایت و شبکههای اجتماعی و نظرات بازاریابان اشاره کرد.
· جایگاه برند خود را مشخص کنید
اکنون در مرحلهای قرار دارید که میتوانید جایگاه برند خود را در بازار و در میان رقبا تشخیص دهید. در واقع موقعیتیابی نحوه شکلگیری برند در ذهن مخاطب را نمایان میکند و هدف آن این است که مطمئن شوید میان نظرات مشتری نسبت به برند شما و مزیتهای برند تناسب برقرار است.
میان موقعیتیابی (جایگاهیابی) و تمایز ارتباط مستقیمی وجود دارد. پس از موقعیتیابی دقیق میتوانید مشخص کنید که برند شما چه تفاوتی با سایرین داشته و چرا باید مخاطبین بین برندهای مختلف شما را انتخاب کنند.
· برای انتقال پیام های خود استراتژی مشخصی تعریف کنید
در این مرحله میتوانید موقعیت برند خود را در قالب پیامهایی مشخص برای مخاطب هدف خود تعیین کنید. مخاطب هدف میتواند شامل مشتریان، کارمندان و تامینکنندگان منابع باشد. استراتژی شما برای پیامرسانی به مخاطبین باید به گونهای باشد که جایگاه اصلی برند شما را برای آنها نمایان کرده و دغدغههای مخاطب را برطرف میکند.
هر کدام از مخاطبین میتوانند دغدغههای متفاوتی داشته باشند؛ در نتیجه تدوین یک استراتژی جامع و کامل برای پیامرسانی بر اساس سلایق کلی افراد اهمیت بسیار بالایی دارد.
· لوگو و تگ لاین خود را تغییر دهید
بسیاری از تغییرات ایجاد شده در طی فرایند برندسازی، به صورت مستقیم توسط مخاطب احساس نمیشود؛ در نتیجه بهتر است با ایجاد تغییرات ملموس نظیر: تغییر لوگو و انتخاب تگلاین (شعار برند) تاثیرگذار، مخاطب را از توسعه برند خود آگاه کنید.
توجه داشته باشید که لوگو و تگ لاین بخش مهمی از هویت یک برند را تشکیل میدهند؛ لذا باید حساسیت بالایی در طراحی آنها به خرج دهید. در طراحی لوگو بهتر است تنها از یک طیف رنگی استفاده شود. در انتخاب تگ لاین نیز کوتاهی و بیان رسالت برند، دو اصل مهم محسوب میشوند.
· وب سایت خود را توسعه دهید
هیچ ابزاری نمیتواند از نظر اهمیت در پرسونال برندینگ با وبسایت رقابت کند. مشتریان، شرکت شما را صرفا بر اساس وبسایتی که دارید انتخاب نمیکنند؛ اما قطعا عدم استفاده از وبسایت منجر به از دست رفتن مخاطبان وفادار خواهد شد.
معمولا زمانی که مشتریان به دنبال خدمات یا محصول مورد نظر خود هستند، در اولین قدم به جستجو در اینترنت میپردازند؛ در نتیجه اگر وبسایت قدرتمندی نداشته باشید، نمیتوانید رقبای خود را پشت سر بگذارید.
· استراتژی بازاریابی محتوایی خود را توسعه دهید
به کار بردن اصول بازاریابی محتوایی در طراحی استراتژی برندینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که باید میان بازاریابی و بازاریابی محتوایی تمایز قائل شوید. بازاریابی محتوایی با استفاده از بسترهای مجازی، تمامی خدمات بازاریابی سنتی را با سرعت و کارایی بهتر به مشتریان ارائه میدهد.
یک برند تنها زمانی به قدرت میرسد که بتواند همزمان از اصل شهرت و دیدهشدن پیروی کند. در بازاریابی سنتی تنها بر دیدهشدن تمرکز میشود؛ اما در طی فرایند بازاریابی محتوایی، برند از طریق پلتفرمهای مختلف به مخاطبان در سرتاسر جهان معرفی شده و به شهرت مطلوبی میرسد.
· سایر ابزارهای بازاریابی خود را تکمیل کنید
بازاریابی محتوایی امری ضروری است؛ اما باید در کنار آن سایر بسترهای بازاریابی خود را نیز تکمیل کنید. از دیگر بسترهای کاربردی برای بازاریابی میتوان به: کاتالوگ، فیلمهای تبلیغاتی، پوستر، کتاب، محصولات رایگان و کلاسهای آموزشی اشاره کرد.
· پیاده سازی استراتژی و بررسی نتایج
بسیاری از کسب و کارها وقت زیادی را صرف طراحی استراتژی برندینگ خود میکنند؛ اما به دلیل ناکامی در اجرای دقیق آن نمیتوانند برند خود را به شکلی مناسب توسعه دهند. یکی از دلایل مهم این اتفاق آن است که در طراحی استراتژی شرایط آرمانی در نظر گرفته شده و نقاط ضعف و شرایط کارکنان در نظر گرفته نمیشود.
برای اصلاح خطاهای احتمالی در طراحی استراتژی باید به بررسی نتایج حاصل از اجرای آن پرداخت. بررسی همزمان نحوه اجرا و نتایج استراتژی، تاثیری قابل توجه در نتیجه برندسازی دارد. بهترین راه برای تحلیل نتایج حاصل از اجرای استراتژی، بررسی تعداد بازدیدکنندگان سایت و وضعیت ردهبندی مطالب سایت در موتورهای جستجو است.
پیروی از مراحل استراتژی برندینگ آینده شما را تضمین می کند
ممکن است سالها از فعالیت کسب و کار شما گذشته باشد؛ اما هنوز به موقعیت مطلوب خود نرسیده باشید. اولین گام برای ایجاد یک تحول موثر در کسب و کار، طراحی استراتژی برندینگ و آغاز فرایند برندسازی است.
هر برندی با توجه به شرایط خود به استراتژی متفاوتی احتیاج دارد. متخصصان پرسونال برندینگ میتوانند با تحلیل دقیق کسب و کار شما، استراتژی مناسب را طراحی کرده و بر نحوه اجرا و نتایج حاصل از آن نظارت داشته باشند.
شما برای این که برند کسب و کار خودتان را داشته باشید و از مشاوران تخصصی در این حوزه کمک بگیرید میتوانید از پلتفرم برندسازی آی مدیر استفاده کنید؛ چرا که برندسازی شما با مشاورین تخصصی در این حوزه شروع میشود و همچنین شما می توانید برند کسب و کار خود را به صورت رایگان و حرفه ای شروع کنید و مشتریان بسیاری را نیز به سمت خود جذب کنید.
· استراتژی کلی خود را انتخاب کنید
اولین گام در طراحی استراتژی برندینگ، انتخاب یک استراتژی کلی برند است. استراتژی کلی یعنی هدفی که برای آینده بلند مدت برند خود مد نظر دارید. تعیین این هدف کمک میکند تا یک جهتگیری کلی برای مسیر برندسازی مشخص شود.
· مخاطب خود را بشناسید
بسیاری از افراد کمتجربه تصور میکنند که باید تلاش کنند محصولات و خدمات خود را برای تمامی اقشار مختلف جامعه ارائه کنند. این تصور میتواند آسیبی جدی به فرایند برندسازی شما وارد کند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که تمامی شرکتها سودآور و توسعه یافته مشتریان هدف خود را مشخص و بر روی جذب آنها تمرکز کردهاند.
سوالات متداول
استراتژی برندینگ چیست؟
کدام استراتژی موجب به شهرت رسیدن برند آمازون شده است؟
تگ لاین چیست و مشهورترین تگ لاین جهان متعلق به کدام برند است؟
شما میتوانید در پلتفرم برندسازی آی مدیر برند نام خود را به آسانی ثبت کنید و اسم شما در گوگل بیچشد. همچنین با ثبت نام در آی مدیر و ساخت پروفایل شما میتوانید مشتریان بسیاری به سمت خود جذب کنید و با کارفرمایان بسیاری تعامل داشته باشید و باعث میشود شما از رقیب خود یک لول نیز جلوتر باشید.
اگر در زمینه طراحی استراتژی برندینگ نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.