امروزه با افزایش تمایل افراد به خرید اینترنتی و گسترش بسترهای مجازی، فضای رقابتی شدیدی برای کسب و کارهای فروشگاهی به وجود آمده است، به همین دلیل ایجاد یک برند قوی و متمایز ضروریتر از هر زمان دیگری به نظر میرسد. شما میتوانید از طریق آموزش قدم به قدم برندینگ فروشگاه مسیری هموار را برای کسب و کار خود رقم زده و برندی قدرتمند را ایجاد کنید.
برندینگ فروشگاه چیست؟
پیش از هر چیز بهتر است به بررسی این موضوع پرداخته شود که ماهیت برندینگ در فروشگاه چیست و به کار بردن آن چه تاثیری در روند کسب و کارها ایجاد میکند؟ در واقع برندینگ فروشگاه راهکاری است برای ساختاردهی و القای شخصیتی متمایز در یک کسب و کار فروشگاهی.
با به کار بردن روشهای برندسازی فروشگاه، به مشتریان این اطمینان داده میشود که محصولات و خدمات ارائه شده، دارای کیفیتی برتر و ویژگیهای متمایز هستند. از طرفی دیگر در طی فرایند برندسازی، احساس تعهدی میان مشتریان و فروشگاه ایجاد شده و از طریق برندینگ عاطفی میتوان از جذب مشتریان برای مدت طولانی اطمینان حاصل کرد.
مزایای برندینگ فروشگاه
قدم گذاشتن در مسیر برندینگ برای فروشگاهها مزایای متعددی را به ارمغان میآورد که چه در کوتاهمدت و چه در بلند مدت در موفقیت آن تاثیرگذار است. از جمله مهمترین مزایای برندینگ فروشگاهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
·تمایز
در دورهای که اکثر کسب و کارها از روشهای یکسان و مشابه برای بازاریابی و معرفی خود به مخاطبان استفاده میکنند، برندنیگ فروشگاه بهترین راهی است که میان کسب و کار شما و رقبا تمایز ایجاد کردی و مزیت رقابتی قابل اتکایی را برای شما به ارمغان میآورد. از این طریق فروشگاه قادر است تجربهای مثبت را برای مخاطبان رقم زده و در رقابت با کسب و کارهای متعددی برتری کسب کند.
·اعتماد افزایی
تنها زمانی میتوان خریدار را به مشتری ثابت و وفادار تبدیل کرد که مشتریان شناختی قوی از کسب و و کار شما پیدا کرده و در نتیجه آن اعتماد آنها جلب شود. با استفاده از المانهایی نظیر: لوگو، نام مناسب، تگ لاین جذاب و طراحی سایت با کیفیت و اختصاصی میتوان اعتماد مشتریان را در کمترین زمان جلب کرد.
·ارتباط با مشتریان
برندینگ فروشگاه به شما این امکان را میدهد تا بتوانید به شکلی مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و مشتریان بتوانند از طریق بسترهایی نظیر وبسایت و شبکههای اجتماعی نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به شما انتقال دهند.
·ارزش افزوده متقابل
یک برندینگ قدرتمند کمک میکند تا مشتریان متوجه شوند که برای برند ارزشمند بوده و حضور آنها حائز اهمیت فراوانی است. ایجاد ارتباط عاطفی میان برند و مشتریان موجب شده تا ارزشهای مشترکی میان آنها برقرار شده و از این طریق فروشگاه نیز میتواند به درآمد مطلوبی دست پیدا کند.
5 قدم برای موفقیت در برندینگ فروشگاه
اگر قصد دارید تا قدم در مسیر برندسازی بگذارید، باید مراحل برندینگ فروشگاه را به شکلی دقیق طی کرده و از آن پیروی کنید. اصلیترین مراحل برندینگ در فروشگاه به شرح زیر است:
·تحلیل بازار و مشتریان
در اولین مرحله از برندسازی فروشگاه باید بازار هدف و مشتریان به شکلی اصولی توسط افراد متخصص شناسایی شده و پس از بررسی و آنالیز دقیق آن میتوان خصوصیات بازار و نیازهای مشتریان را تحلیل کرد. این مرحله نقشی کلیدی را در انتخاب استراتژی برندینگ ایفا میکند.
·هدف یابی و انتخاب ارزش ها
هر فروشگاهی با هدفی مشخص فعالیت خود را آغاز میکند؛ اما گاهی اوقات به دلیل انتخاب اشتباه هدف یا عدم شناسایی صحیح آن با مشکل مواجه میشوند، به همین دلیل بهتر است که ابتدا ارزشها تعیین شده و از طریق آن به شناسایی هدفهای کسب و کار پرداخته شود.
·طراحی لوگو و انتخاب تگ لاین
لوگو یکی از مهمترین عناصر در برندینگ محسوب میشود. یک کسب و کار تنها زمانی میتواند به صورت حرفهای وارد حوزه برندینگ شود که تمامی معیارهای آن را به شکلی مناسب رعایت کند. طراحی لوگوی جذاب متناسب با هویت و زمینه فروشگاه شما را یک قدم به حرفهای شدن نزدیک میکند.
·بازاریابی و اجرا
در این مرحله باید برنامههای بازاریابی را برای افزایش سرعت جذب مخاطبان و همچنین گسترش برند آغاز کرد. بازاریابی تنها به روشهای فیزیکی محدود نشده و از بسترهای مختلفی میتوان برای ارتباط با مخاطبان و جذب آنها استفاده کرد. استفاده از عناصر مختلف برند در تبلیغات، بنرها، شبکههای اجتماعی، وبسایت، بستهبندی محصولات و سایر مراحل بازاریابی در برقراری ارتباط موثر با مشتریان تاثیر بسیاری دارد.
·تحلیل نتایج
تنها زمانی میتوان از موفقیت استراتژیهای برندینگ به کار رفته اطمینان حاصل کرد که نتایج آن را به شیوهای اصولی و دقیق از طرق مختلف تحلیل نمود. یکی از بهترین روشها برای تحلیل استراتژی بررسی آمار وبسایتها و تعداد بازدید آن است. از طرفی میتوان با بررسی آمار بازخوردها در شبکههای اجتماعی نیز این موضوع را بررسی کرد. در صورتی که نتایج پیشرفت مطلوبی را نمایان نکند، باید در انتخاب استراتژی تجدید نظر کرده و ارزشهای جدیدی را تدوین نمود.
برندینگ روشی طلایی برای برای گسترش فروشگاه ها
با توجه به گسترش کسب و کارهای فروشگاهی و ایجاد فضای رقابتی شدید میان آنها هر کدام روشهای متفاوتی را برای پیشی گرفتن از یکدیگر به کار میگیرند. در این بین کارآمدترین روش برای رسیدن به موفقیت و ایجاد تمایز از رقبا، برندینگ فروشگاه است.
قدم گذاشتن در مسیر برندینگ نیاز به تدوین استراتژی برند صحیح و تجربه بالایی دارد، به همین دلیل فرایند آن باید به افراد متخصص سپرده شود. کارشناسان مجموعه آی مدیر با دانش و تخصصی که در این حوزه دارند مسیری هموار را برای کسب و کار شما تدوین کرده و رسیدن به موفقیت را به امری آسان تبدیل میکنند.