اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ چیست و بهتر است از کدام رنگ استفاده کنیم؟

وقتی در مورد دیجی کالا صحبت می‌شود چه رنگی به ذهنتان خطور می‌کند؟ در مورد اسنپ چطور؟ اگر توجه کرده باشید تمامی برندهای موفق برای آن‌که بتوانند بهتر خود را در ذهن مخاطب ثبت کنند، از یک تم رنگی مشخص در لوگو و تمامی فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. این موضوع به بهترین شکل شما را از اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ مطلع می‌کند.

رنگ، ابزاری قدرتمند در برندسازی

رنگ یکی از قدرتمند‌ترین ابزارها در پرسونال برندینگ محسوب می‌شود. به خصوص در عصر فعلی که استفاده از ابزارهای دیجیتالی افزایش یافته، اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ نیز دوچندان شده است. اگر به تبلیغات و تصاویری که برندهای معروف در شبکه‌های مجازی قرار می‌دهند توجه کنید، متوجه خواهید شد که این برندها تلاش می‌کنند با استفاده از یک تم رنگی مشخص پیام خود را به مخاطبان منتقل کنند.

انتخاب رنگ برای یک برند توسط متخصصان پرسنال برندینگ و با استفاده از اصول روانشناسی رنگ انجام می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق آشنایی با این اصول طیف رنگی مناسب برای برند خود را انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، علمی است که به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و واکنش افراد می‌پردازد. در پرسونال برندینگ و به خصوص در فرایند بازاریابی، روانشناسی رنگ بر روی این تمرکز دارد که چگونه رنگ‌ها می‌توانند بر روی برداشت مصرف‌کنندگان از یک برند تاثیرگذار باشد.

روانشناسی رنگ

طبق تحقیقاتی که در مورد تاثیر رنگ بر انتخاب مخاطبین انجام گرفته‌، مشخص شده که 90 درصد تاثیر اولیه‌ای که یک برند بر روی عقیده مخاطب می‌گذارد، به رنگ‌هایی که در المان‌های مختلف آن برند استفاده شده بستگی دارد.

تاثیر رنگ های مختلف بر هویت برند

هر کدام از رنگ‌هایی که در ظاهر برند به کار می‌رود، می‌توانید پیغامی متفاوت را به مخاطب منتقل کند. علم روانشناسی رنگ‌ به شکلی دقیق مفهوم هر رنگ را مشخص کرده و اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ را برای شما نمایان می‌کند:

  • قرمز: رنگ قرمز نمادی از قدرت، ظرفیت، شوق، عشق، انرژی و اراده است. از مشهورترین برندهایی که رنگ قرمز را در المان‌های برند خود استفاده می‌کنند، می‌توان به: کوکاکولا، لگو، میتسوبیشی، نتفلیکس، یوتیوب و صلیب سرخ اشاره کرد.
  • آبی: هوش، اعتماد، وفاداری، صلح و حقیقت از معروف‌ترین پیام‌های رنگ آبی به شمار می‌آید. برندهای مشهوری نظیر: تلگرام، جت بلو، توییتر، فورد، اینتل و نوکیا از رنگ آبی استفاده می‌کنند.
  • زرد: اصلی‌ترین پیغام‌های رنگ زرد خوش‌بینی، روشنایی، شادی، انرژی و خلاقیت محسوب می‌شود. نشنال جئوگرافیک به عنوان مشهورترین برند تلوزیونی جهان در بسیاری از المان‌های خود از رنگ زرد استفاده می‌کند.
  • سبز: رشد؛ تولد دوباره، طبیعت، آرامش، خوش‌شانسی، محیط زیست و جوانی از اصلی‌ترین پیام‌هایی است که رنگ سبز به مخاطب منتقل می‌کند. استار باکس مشهورترین کسب و کاری است که در برند خود از رنگ سبز استفاده کرده است.
  • نارنجی: انرژی، سازندگی، شجاعت، قدرت، رقابت و نیرو پیام‌هایی است که رنگ نارنجی به مخاطب منتقل می‌کند. برندهای مشهوری مانند: فانتا، JBL، هارلی داویدسون و ING Banks رنگ‌ نارنجی را به عنوان نماد اصلی برند خود انتخاب کرده‌اند.
  • بنفش: شایستگی، ثروت، ارزش، جاه‌طلبی، معجزه، الهام و رقابت، تعابیر مختلفی هستند که می‌توان از رنگ بنفش برداشت کرد. بسیاری از متخصصان حوزه برندسازی استفاده از رنگ بنفش را از دلایل اصلی موفقیت یاهو می‌دانند.
همچنین بخوانید :  بهترین شعار برندینگ را چگونه بسازیم؟ بهترین روش ها برای ساخت شعار تبلیغات

3  گام کلیدی برای انتخاب رنگ مناسب

اگر می‌خواهید رنگی که برای برند خود انتخاب می‌کنید بیش‌ترین اثر را بر روی مخاطب بگذارد، تنها کافی است از سه اصل زیر پیروی کنید:

· رنگ برند خود را انتخاب کنید

قرمز، آبی، زرد، سبز، نارنجی و بنفش سه رنگ اصلی در پرسونال برندینگ محسوب می‌شوند که هر کدام مفهومی متفاوت را به مخاطب منتقل کرده و شما می‌توانید با توجه به هدفی که برای برند خود در نظر گرفته‌اید و نوع محصولات و خدمات خود، رنگ مناسب را انتخاب کنید.

رنگ برند

اگر به ترکیب رنگ لوگوی برندهای مختلف دقت کنید، متوجه‌ خواهید شد که همه آن‌ها تنها از یک رنگ در لوگوی خود استفاده می‌کنند و بر روی انتقال پیغام خاصی تمرکز دارند. از آن‌جایی که رنگ‌ها اولین تاثیر را بر ذهنیت مخاطب می‌گذارند، استفاده از بیش‌تر از یک رنگ موجب از بین رفتن تمرکز مخاطب شده و اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ را از بین می‌برد.

· رنگ انتخاب شده را در فعالیت های مجازی خود به کار ببرید

هنگامی که رنگ مناسب برند خود را شناختید، باید آن را در بسترهای مختلفی که برند شما در آن فعالیت دارد به کار ببرید. وب‌سایت، اینستاگرام، یوتیوب،لینکدین و بنرهای تبلیغاتی، اصلی‌ترین بسترهایی است که شما می‌توانید از رنگ کلیدی برند خود در آن استفاده کنید.

زمانی که به صورت مداوم از یک رنگ مشخص در فعالیت‌های خود استفاده کنید، به مرور زمان شخصیت شما و ذهنیت مخاطب از برند شما بر مبنای همان رنگ شکل گرفته و اثر مورد نظر شما بر ضمیر ناخوداگاه مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود.

همچنین بخوانید :  تاثیر عجیب و غریب لوگو بر برندینگ

پرسونال برندینگ

· استفاده از رنگ را به فضای حقیقی گسترش دهید

ممکن است رنگی که برای برند خود انتخاب می‌کند با پاسخی مناسبی از طرف مخاطبان همراه نشود، در این‌گونه مواقع شما می‌توانید با تغییر دادن رنگ در بسترهای مجازی خود از سلیقه مخاطب مطمئن شده و سپس آن رنگ را به تمامی فعالیت‌های خود منتقل کنید.

اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ در این مرحله نسبت به مراحل قبلی بسیار بیش‌تر است. شما می‌توانید از رنگ برند خود در بخش‌های مختلفی نظیر دفتر کار، جلد محصولات و پوشش کارکنان استفاده کنید. در این مرحله رنگ به هویت کسب و کار شما مبدل شده و شخصیت برند شما را مشخص می‌کند.

رنگ مناسب برند شما را از سایرین متمایز می‌کند

مطالعات نشان‌داده است که اولین محرکی که مغز انسان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد رنگ است که این موضوع به شکلی دقیق اهمیت رنگ در پرسونال برندینگ را نمایان می‌کند. ایجاد  تمایز یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های برندسازی شخصی محسوب می‌شود.

رنگ در برندینگ

استفاده از یک طیف رنگی مشخص یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند برند شما را از سایرین متمایز کند، البته این انتخاب رنگ باید بر اساس اصول روانشانسی رنگ و با در نظر گرفتن موقعیت کسب و کار، نوع محصولات، اهداف برند و سلیقه مخاطب انجام گرفته باشد.

سوالات متداول

چرا نباید بیش‌تر از یک رنگ را در المان‌های برند به کار برد؟

روانشانسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، علمی است که به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و واکنش افراد می‌پردازد. در پرسونال برندینگ و به خصوص در فرایند بازاریابی، روانشناسی رنگ بر روی این تمرکز دارد که چگونه رنگ‌ها می‌توانند بر روی برداشت مصرف‌کنندگان از یک برند تاثیرگذار باشد.

پر استفاده‌ترین رنگ در پرسونال برندینگ چیست و چه مفهومی را به مخاطب منتقل می‌کند؟

رنگ قرمز به عنوان محبوب‌ترین رنگ در برندسازی محسوب می‌شود و مفاهیمی نظیر: قدرت، ظرفیت، شوق، عشق، انرژی و اراده را به مخاطب منتقل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا