اسم برای ثبت برند + نکات مهم هنگام انتخاب اسم برند

برای تبدیل شدن به یک برند موفق باید تمامی مراحل مربوط به آن را گام به گام و به دقت طی کنید. اولین مرحله در مسیر برندیگ انتخاب اسم برای ثبت برند محسوب می‌شود. نامی که برای برند خود ثبت می‌کنید دهان به دهان در بین مشتریان خواهد چرخید و در نهایت می‌تواند موجب شهرت شما شود؛ در نتیجه باید در انتخاب نام حداکثر دقت را به کار ببرید.

قوائد انتخاب نام برند

برای انتخاب نام برند به دنبال یک فرمول معجزه‌آسا یا قائده مشخص نباشید. خلاقیت مهم‌ترین اصل در ثبت نشان تجاری محسوب می‌شود؛ در نتیجه بهتر است خود را به یک چارچوب مشخص محدود نکرده و از بررسی ایده‌های ریسکی و متفاوت ترسی نداشته باشید.

انتخاب نام برند

پیش از انتخاب نام برند خود بهتر است به برندهای مشهور داخلی و خارجی نیم‌نگاهی داشته باشید (به برندهای داخلی بیش‌تر توجه کنید) چه وجه اشتراکی بین آن‌ها مشاهده می‌کنید؟ تقریبا هیچ فرمول و قائده مشخصی در نام‌ برندهای مشهور نمی‌توانید پیدا کنید، هر کدام بر مبنای خلاقیت مدیران و اعضا نامی متمایز را انتخاب کرده‌اند.

انواع مختلف اسم برای ثبت برند

سبک‌های متنوعی برای انتخاب نام برند وجود دارد و نمی‌توان تنها به یک روش و قائده مشخص محدود شد. انتخاب بهترین روش تا حد زیادی به سلیقه اعضا و حوزه فعالیت برند بستگی دارد و شما می‌توانید در صورت صلاحدید یکی از روش‌های زیر را به کار بگیرید:

· نام توصیفی

در نام‌های توصیفی معمولا خلاقیت کمی مشاهده می‌شود. در این‌گونه نام‌ها با استفاده از حداکثر سه کلمه تلاش می‌شود تا در نام برند حوزه فعالیت آن برای مخاطب شرح داده شود. «مس سرچشمه»، «فولاد مبارکه سپاهان» و «ماشین سازی تبریز» از مشهورترین موارد در این زمینه به شمار می‌آیند.

· نام مخفف

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای انتخاب نام برند خود به کار ببرید استفاده از مخفف‌سازی است. این روش در بسیاری از برندهای تراز اول جهان به کار می‌رود؛ اما در برندهای داخلی کم‌تر مشاهده شده است. از برندهای مشهور که نام مخفف دارند می‌توان به: «BMW» و «KFC» اشاره کرد. مجموعه محک (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) نیز از روش مخفف سازی برای نام‌گذاری برند خود استفاده کرد است.

همچنین بخوانید :  اهمیت اخلاق در توسعه ی برند

· نام بنیان‌گذار

نام برخی از برندهای مشهور داخلی و خارجی از بنیان‌گذاران آن‌ها الهام گرفته است. استفاده از این روش برای برندهای تازه‌کار و کم‌تجربه آنقدر معقول به نظر نمی‌رسد؛ اما شما می‌توانید پس از پایان فرایند برندسازی شخصی و بر سر زبان انداختن نام خود این روش را به کار ببرید. «مک دونالد» و «لویی ویتون» نمونه‌های مناسبی از این روش نام‌گذاری محسوب می‌شوند.

نام بنیان گذار

· نام خلاقانه

استفاده از این روش نیز در بین برندهای داخلی بسیار مرسوم بوده و به بازدهی بسیار مناسبی نیز رسیده است. نام‌های خلاقانه به بهترین شکل می‌توانند شما را از سایرین متمایز کرده و در برند شدن کسب و کار شما کمک کننده باشند. «چاکلز» و «عالیس» دو برند مشهور داخلی هستند که این روش نام‌گذاری را به کار برده‌اند.

5 ویژگی نام برند که باید بدانید

اگر به دنبال اسم برای ثبت برند خود هستید، باید بتوانید نامی را انتخاب که حداکثر جذابیت را برای مخاطب ایجاد کرده و تا مدت‌ها در ذهن او باقی بماند. نام انتخابی شما بهتر است ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

· با معنا باشد

بسیاری از کسب و کارها از نام‌های خلاقانه و جدید برای اسم برند خود استفاده می‌کنند؛ اما این به کار بردن خلاقیت نباید موجب شود که شما از اسمی استفاده کنید که هیچ معنایی برای مخاطب نداشته و نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. نامی که بتواند با حوزه فعالیت برند شما ارتباط معنایی داشت و یک تصویر مثبت در ذهن مخاطب ایجاد کند، به برگ برنده برند شما تبدیل می‌شود.

· به دنبال نامی متفاوت باشید

بسیاری از برندهای نوپا در ابتدای فعالیت خود به بررسی برندهای موفق در حوزه خود می‌پردازند و در انتخاب اسم برند خود از آن‌ها تقلید می‌کنند. این موضوع می‌تواند آسیبی جدی به هویت برند شما وارد کند. زمانی که شما از نامی کپی یا نزدیک به نام برندهای مشهور استفاده کنید، تاثیری منفی در ذهن مخاطب ایجاد شده و اصالت کالا و خدمات شما زیر سوال می‌رود.

همچنین بخوانید :  خدمات مشاوره برندینگ تخصصی | آشنایی با وظایف مشاور برندینگ

· سخت نگیرید

سادگی نام برند و تلفظ آن تاثیری قابل توجه در ذهنیت مخاطب ایجاد می‌کند. بسیاری از برندها با مخاطب عام سر و کار داشته و بر روی قشر خاصی متمرکز نیستند، در چنین شرایطی انتخاب نامی طولانی یا دشوار می‌تواند آسیبی جدی به فرایند برندسازی شما وارد کند. در برندهای داخلی بهتر است از نام‌های مخفف استفاده نشود؛ زیرا این‌گونه نام‌ها به سختی می‌توانند شرط معناداری را رعایت کرده و از طرفی اکثرا تلفظ دشواری نیز دارند.

· آینده نگری

زمانی که می‌خواهید اسم برای برند خود ثبت کنید، بهتر است تنها به موقعیت فعلی و وضعیتی که در حال حاضر دارید، توجه نداشته باشید و چشم‌انداز آینده خود را نیز در نظر بگیرید. در هنگام ثبت برند بهتر است این سوالات را از خود بپرسید، آیا در آینده قصد گسترش حوزه فعالیت خود را دارید؟ آیا می‌خواهید در شهرهای مختلف خدمات خود را ارائه دهید؟ با پاسخ دادن به این سوالات انتخاب نامی آینده‌نگرانه برای شما آسان‌تر می‌شود.

نام خلاقانه

· در طرح های گرافیکی قابل اجرا باشد

یکی از مشکلات بزرگی که نام‌های طولانی در فرایند برندینگ ایجاد می‌کنند، دشوار بودن استفاده از آن‌ها در لوگو و سایر جنبه‌های بصری برند است. استفاده از حروف مناسب که قابلیت مناسبی برای پیاده‌سازی در لوگوی برند را داشته باشند، می‌تواند به طراحان قدرت مانور بیش‌تری برای پیاده‌سازی یک لوگوی جذاب را بدهد.

انتخاب نام برند را جدی بگیرید

اولین قدمی که در مسیر خود بر می‌دارید می‌تواند مقصد شما را مشخص کنید. در برندینگ نیز اولین گام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مرحله اول برندینگ، انتخاب اسم برای ثبت برند محسوب می‌شود. نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید تاثیر بسزایی در ذهنیت مخاطب درمورد برند شما داشته باشد؛ در نتیجه باید وقت زیادی را برای یافتن نام مناسب صرف کنید.

همچنین بخوانید :   اصول و قواعد برندسازی شخصی برای کارمندان راهنمایی کامل

طبیعتا ممکن است کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها در انتخاب نام مناسب و قانونی برای برند خود با مشکل مواجه باشند، برای رفع این موضوع تنها کافی است با یک مشاور متخصص در حوزه برندینگ ارتباط برقرار کنید. مشاوران آی مدیر با تجربه بالایی که در این حوزه دارند، به شما در انتخاب یک نام مخاطب‌پسند و به یادماندنی کمک می‌کنند.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

سوالات متداول

انتخاب اسم برای ثبت برند چه تاثیری در فرایند برندینگ دارد؟

انتخاب نام مناسب اولین گام در فرایند برندسازی محسوب شده و می‌تواند تاثیر به سزایی در آینده برند و ذهنیتی که مخاطبان از خدمات و محصولات شما دارند ایجاد کند.

یک نام اصولی برای برند، چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نام برند اصولی و جذاب باید: معنادار، تمایز، ساده، آینده‌نگرانه و قابل اجرا در جلوه‌های بصری برند باشد.

استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چگونه می‌توانند بهترین نام را برای برند خود انتخاب کنند؟

کسب و کارهای نوپا می‌توانند به سادگی با همراهی یک فرد متخصص در حوزه برندینگ نامی قانونی و مخاطب پسند را برای برند خود انتخاب کرده و مسیر برندینگ خود را هموار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا