در سال 1933 یکی از مشهورترین برندهای پوشاک جهان توسط رنه لاگوست (Rene Lacoste) و آندره ژیلر (Andre Zhylr) در کشور فرانسه فعالیت خود را آغاز کرد. تولیدات باکیفیت لاگوست در کنار جذابیت لوگو برند لاگوست موجب شده تا این برند به نمادی در دنیای مد مبدل شود.
نقطه آغاز لاگوست
لاگوست نام خود را از بنیانگذار این برند یعنی رنه لاگوست وام گرفته است. رنه لاگوست در دهه نود میلادی به عنوان یکی از موفقترین تنیسورهای جهان شناخته میشود و برای مدتی طولانی در این رشته ورزشی فعالیت میکرد.
پس از خداحافظی لاگوست از دنیای ورزش، تصمیم گرفت تا وارد دنیای تجارت شود. علاقه و تخصص او در رشته تنیس موجب شد تا تولید لباس و لوازم جانبی مخصوص تنیس را به عنوان حوزه تجاری خود انتخاب کند.
یکی از مسائلی که همواره لاگوست در طول دوران حرفهای خود آزار میداد، کیفیت پایین و طراحی نامناسب تیشرتهای مخصوص تنیسورها بود. در همین راستا او تصمیم گرفت با همراهی آندره ژیلر تحولی را در حوزه پوشاک مخصوص تنیس ایجاد کند.
لاگوست با تولید لباسهای خنک و یقهدار به تنیسورها کمک کرد تا بتوانند در گرمای سوزان آفتاب آزادانهتر حرکت کرده و به پوست خود کمتر آسیب وارد کنند. تیشرتهای یقهدار لاگوست به سرعت توانست در بین ورزشکاران شناخته شود و فروش بسیار بالایی را برای این برند به ارمغان آورد.
آشنایی با لوگو برند لاگوست
از لوگو برند لاگوست به عنوان یکی از خاصترین و جذابترین لوگوها در دنیای مد یاد میشود. در طرح این لوگو از یک تمساح استفاده شده است که به کار رفتن آن در لوگوی این برند روایت جالبی دارد.
رنه لاگوست در دوران اوج شهرت خود در یکی از معتبرترین رقابتهای تنیس جهان یعنی جام دیویس با کاپیتان تیم فرانسه به رقابت میپرداخت. او با یک روزنامهنگار آمریکایی بر سر چمدانی از جنس پوست کروکودیل شرط بست.
در این مسابقه بخت با لاگوست یار نبود و او شکست خورد؛ اما به دلیل روحیه سرسخت و جاهطلبانهای که داشت لقب کروکودیل بر روی لاگوست باقی ماند. این اتفاق موجب شد تا لاگوست در لوگوی برند خود از طرح تمساح استفاده کند.
در اوایل طراحی این لوگو، از طرح یک تمساح واقعی استفاده شده بود؛ اما به مرور زمان این طرح حالتی کارتونی پیدا کرد و تا به امروز با همان شمایل کارتونی بر روی تمامی محصولات لاگوست نقش بسته است.
تولیدات لاگوست تنها به تنیس محدود نمیشود
پس از آنکه لاگوست توانست در حوزه تولید محصولات ورزشی به موفقیت برسد، فعالیت خود را گسترش داد و به تولید محصولات مختلف روی آورد. اولین تولیدات غیر ورزشی لاگوست به لباسهای مردانه مربوط میشد.
پس از آن نیز تولیدات لاگوست به طراحی پوشاک کودکان گسترش یافت که آن نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. پس از دهه 70 کمپینهای تبلیغاتی بینالمللی لاگوست آغاز شد که این کمپینها شهرتی مثالزدنی را برای این برند به ارمغان آورد.
در حال حاضر تولیدات لاگوست طیف وسیعی از محصولات از جمله: پوشاک مردانه، زنانه، کفش، عینک، ساعت، عطر و کالاهای چرم را در بر میگیرد.
بررسی سبک طراحی لوگو لاگوست
در طراحی لوگو برند لاگوست، به مانند بسیاری از برندهای مشهور دیگر از سبک ترکیبی استفاده شده است. این سبک تلفیقی بوده و در آن از نماد بصری برند و همچنین لوگوتایپ به صورت همزمان استفاده میشود.
این سبک کاربردیترین روش برای طراحی لوگو بوده و موجب میشود تا مخاطب بتواند به صورت همزمان طرح لوگو و نام برند را به خاطر بسپارد. در طول سالهای فعالیت لاگوست، لوگوی این برند تغییراتی جزئی داشته است.
از قابل توجهترین تغییرات لاگوست میتوان به کوچکشدن المان بصری و بزرگشدن فونت قسمت تایپی لوگو اشاره کرد.
انتخاب شعار مناسب عاملی برای تغییر
بسیاری از افراد تصور میکنند که شعار یک برند تنها برای جلب توجه و دادن وعده به مخاطبین است؛ اما انتخاب شعار مناسب میتواند عاملی بسیار ارزشمند در برندینگ محسوب شده و مسیر یک برند را به کلی تغییر دهد.
یکی از بهترین نمونهها در انتخاب شعار مناسب را میتوانید در برند لاگوست مشاهده نمایید. پس از آغاز صادرات محصولات لاگوست به خارج از فرانسه، تبلیغات بینالمللی این برند نیز گسترش یافت که در تمامی این تبلیغات شعار «نماد موفقیت یک ورزشکار» به چشم میخورد.
این شعار به ظاهر ساده توانست بر روی مخاطبان هدف که ورزشکاران بود تاثیر بسیار مناسبی گذاشته و پس از انتخاب این شعار، افزایش چشمگیری در فروش محصولات لاگوست مشاهده شد.
اینترنت عنصری کلیدی در حفظ قدرت لاگوست
در اوایل سال 2007 میلادی و با اوج گرفتن استفاده از اینترنت، برند لاگوست به سرعت، خود را با شرایط محیطی تطبیق داد و با طراحی وب سایتی حرفهای توانست در این بستر حضوری فعال داشته و فروش آنلاین خود را در سرتاسر جهان گسترش داد.
بنا بر نظرات کارشناسان اصلیترین عاملی که موجب حفظ قدرت لاگوست شده، تطبیق یافتن این برند با تغییرات سلایق و شرایط در دورههای مختلف است که این موضوع را میتوانید به وضوح در لوگو برند لاگوست مشاهده کنید.
اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید که سودای به قدرت رساندن آن را دارید، میتوانید به سادگی با همراهی مشاورین متخصص آی مدیر و با ترسیم استراتژیهای برندینگ مناسب موفقیت را تجربه کنید.
سوالات متداول
دلیل استفاده از نماد تمساح در لوگو برند لاگوست چیست؟
استفاده از نماد تمساح در لوگوی لاگوست به لقب رنه لاگوست موسس این برند باز میگردد. این لقب در دورانی که او به صورت حرفهای به ورزش تنیس مشغول بود، به لاگوست تعلق یافت و در ادامه از آن در لوگو برند لاگوست نیز استفاده شد.
لاگوست چگونه توانست با تطبیق دادن خود با تغییرات دورههای مختلف به موفقیت برسد؟
در اوایل سال 2007 میلادی و با اوج گرفتن استفاده از اینترنت، برند لاگوست به سرعت خود را با شرایط محیطی تطبیق داد و با طراحی وب سایتی حرفهای توانست در این بستر حضوری فعال داشته و فروش آنلاین خود را در سرتاسر جهان گسترش داد.
در طراحی لوگو برند لاگوست از چه روشی استفاده شده است؟
در طراحی لوگو برند لاگوست، به مانند بسیاری از برندهای مشهور دیگر از سبک ترکیبی استفاده شده است. این سبک تلفیقی بوده و در آن از نماد بصری برند و همچنین لوگوتایپ به صورت همزمان استفاده میشود.