هویت برند و ارزشهای موجود در آن یکی از اصلیترین عناصری است که به نگرش مشتریان از یک برند سر و شکل داده و کمک میکند تا در مشتریان دیدگاهی مثبت نسبت به یک برند شده که این موضوع به افزایش وفاداری مخاطبان و توسعه برند منجر میشود. برای ایجاد ذهنیتی مطلوب در مشتریان باید پیش از هر چیز بدانید هویت برند چیست و با عوامل موثر در تقویت آن آشنا شوید.
هویت برند چیست؟
هویت برند شامل تمامی مشخصهها، ویژگیها و ارزشهایی است که یک برند را تعریف کرده و آن را به شکلی مشخص از برندهای دیگر متمایز میکند. عناصر مختلفی میتواند به هویت یک برند شکل دهد که از جمله آن میتوان به: نام برند، لوگو، نمادها، رنگها، تگ لاین، شعار و ارزشهای برند اشاره کرد.
توجه داشته باشید که این عناصر به تنهایی نمیتوانند معرف مطلوبی برای هویت برند باشند؛ بلکه برای نمایان کردن هویت یک برند باید تمامی عناصر ذکر شده را در کنار یکدیگر قرار داده و مجموعه آنها تصویر کلی برند را شکل دهند.
هویت برند تنها به عناصر بصری مربوط نشده و عناصر دیگری نظیر تن صدا یا فرهنگ موجود در یک برند نیز میتواند در شکلدهی به هویت برند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. عناصر ذکر شده به صورت هماهنگ و یکپارچه در مواردی نظیر: تبلیغات، طراحی محصولات، وبسایت و شبکههای اجتماعی به کار رفته و نمادی واحد و قابل تشخیص را برای مخاطبان ایجاد میکند.
بررسی هدف هویت برند
شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شده باشد که هدف اصلی هویت برند چیست ؟ هویت برند اهداف مختلفی را دنبال میکند؛ اما هدف اصلی آن ایجاد شناخت، اعتماد و وفاداری مشتریان نسبت به برند است. با ایجاد هویتی مطلوب و منحصر به فرد توانایی جلب حداکثری توجه مخاطبان به ارمغان آمده و ارتباط عاطفی عمیقی با آنها برقرار میشود.
از دیگر اهداف هویت برند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
·تمایز
هویت برند کمک میکند تا کسب و کار شما از رقبا متمایز شده و در ذهن مشتریان تفاوت قابل توجهی شکل بگیرد. از طریق هویت برند مشتریان به آسانی میتوانند آن را از سایر گزینهها تشخیص داده و برند مد نظر خود را انتخاب کنند.
·شناخت
هویت برند به مشتریان کمک میکند تا برند مطلوب خود را شناسایی نموده و به سادگی گزینه مطلوب خود را انتخاب کنند. المانهای مختلفی نظیر: لوگو، شعار و رنگهای برند تاثیر مستقیمی بر ذهنیت مخاطب ایجاد کرده و موجب میشود تا مشتریان به سرعت برند را بشناسند.
·اعتماد
اعتماد اصلی مهم برای تضمین حضور بلند مدت مخاطب در برند به شمار میآید. هویت برند قوی، اعتماد مشتریان را افزایش داده و تعهد برند برای مشتریان به اثبات میرسد. جلب اعتماد موجب میشود تا مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات برند اطمینان خاطر داشته باشند.
مراحل طراحی هویت برند
برای طراحی هویت برند میتوان از گامهای زیر پیروی کرد:
·تحقیق
در اولین قدم برای طراحی هویت برند باید از طریق تحلیلی دقیق بر روند بازار و شناسایی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها آغاز کرده و تفاوتهای بارز برند خود با سایر برندهای مشابه را تشخیص دهید.
·تعیین اهداف
پس از تحلیل دقیق شرایط بر مبنای مزایا و نقاط قوت باید هدفی مطلوب و مناسب را برای برند مشخص کرده تا استراتژیها و برنامههای برندینگ بر مبنای آن طراحی شود. انتخاب هدف نقشی کلیدی را در آینده برند ایفا میکند، به همین دلیل باید توجه ویژهای به آن داشت.
·شناخت پرسونای مخاطب
برای آنکه بدانید هویت برند چیست باید به شکلی دقیق مخاطبان خود را شناسایی کنید. بررسی مخاطبان از طرق مختلفی امکان پذیر است و از جمله روشهای شناخت مخاطبان میتوان به بررسی نظرسنجیها، مصاحبه و تماس تلفنی با مشتری و بررسی فعالیت کاربران در شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
·تعیین پیام برند
پیام و شعار برند از اصلیترین عناصر هویت برند به شمار میآید. وجود پیغامی واحد که در طی مدت زمانی طولانی به مخاطب منتقل شود، برقراری ارتباط با مخاطبان را سادهتر کرده و برای ایجاد هویتی منسجم و همانگ با تمامی مولفههای برند کمک میکند.
·طراحی و اجرای استراتژی
در آخرین مرحله برای داشتن هویتی قدرتمند باید بر اساس تحلیلهای انجام گرفته و بررسیهای برند، استراتژی برندینگ مناسب توسط افراد متخصص در حوزه برندسازی طراحی شده و تمامی عناصر آن طبق برنامه توسط افراد و کارکنان برند اجرا شود.
هویت برند شکل دهنده ذهنیت مخاطبان
برندینگ حوزه بسیار گستردهای بوده و معانی و تعاریف مختلفی را در بر میگیرد که یکی از این تعاریف هویت برند است؛ اما هویت برند چیست و چه نقشی را در بهبود عملکرد آن ایفا میکند؟ هویت برند اصلیترین عنصر در شکلگیری ذهنیتی مطلوب برای مخاطبان محسوب میشود.
برای ایجاد هویتی قدرتمند و جذاب برای مخاطبان باید با تحلیلی مناسب و دقیق استراتژی برندینگ مطلوبی را متناسب با نیاز مخاطبان طراحی کرد. اگر شما نیز برای کسب و کار خود به دنبال تدوین استراتژی مناسب هستید، میتوانید با مشاوران آی مدیر تماس برقرار نموده و در مسیر موفقیت قدم بگذارید.
سوالات متداول
هویت برند چیست؟
هویت برند شامل تمامی مشخصهها، ویژگیها و ارزشهایی است که یک برند را تعریف کرده و آن را به شکلی مشخص از برندهای دیگر متمایز میکند. عناصر مختلفی میتواند به هویت یک برند شکل دهد که از جمله آن میتوان به: نام برند، لوگو، نمادها، رنگها، تگ لاین، شعار و ارزشهای برند اشاره کرد.
اولین قدم برای شکل دهی به هویت برند چیست؟
در اولین قدم برای طراحی هویت برند باید از طریق تحلیلی دقیق بر روند بازار و شناسایی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها آغاز کرده و تفاوتهای بارز برند خود با سایر برندهای مشابه را تشخیص دهید.
اصلیترین هدف هویت برند چیست؟
هدف اصلی هویت برند، ایجاد شناخت، اعتماد و وفاداری در مشتریان نسبت به برند است. با ایجاد هویتی مطلوب و منحصر به فرد توانایی جلب حداکثری توجه مخاطبان به ارمغان آمده و ارتباط عاطفی عمیقی با آنها برقرار میشود.