دیجیتال برندینگ چیست و چگونه باید برندینگ را انجام دهیم؟

دیجیتال برندینگ چیست و چگونه می‌توان تفاوت میان دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ را تشخیص داد؟ یافتن پاسخ این سوالات و اطلاع از اهمیت روی آوردن به دیجیتال برندینگ می‌تواند مسیر برندسازی شما را تغییر دهد.

دیجیتال برندینگ چیست؟

طراحی و ساخت برند بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایند برندسازی محسوب می‌شود. در فرایند برندینگ دیجیتال با استفاده از ابزارهای آنلاین نظیر: وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی ویدئو ، ابزار های برند سازی  و موارد دیگر تلاش می‌شود تا بخش عظیمی از فرایند توسعه برند در بستر آنلاین طی شده و مسیر موفقیت آن هموار شود.

دیجیتال برندینگ چیست

دیجیتال برندینگ در اصل تمام فعالیت‌های برند را به ساده‌ترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان برای مخاطبان نمایان کرده و زمینه بسیار مناسبی را برای برقراری ارتباط بین مخاطب و برند فراهم می‌کند. طبیعتاً هر اندازه که مخاطب احساس نزدیکی بیش‌تری به برند داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده و به مشتری وفادار برند تبدیل می‌شود.

اهمیت دیجیتال برندینگ

تا چند سال قبل هیچ‌‌کس نمی‌توانست تصور کند که فضای دیجیتال تا این حد زندگی افراد را با خود درگیر کند. امروزه بخش عظیمی از زندگی انسان‌ها به استفاده از تلفن‌های هوشمند و حضور در فضای مجازی محدود می‌شود؛ با توجه به این موضوع، حضور فعال برند در فضای دیجیتال ضرورتی انکارناپذیر است.

برای برقراری ارتباط مؤثر میان مخاطب و برند در فضای مجازی، بهترین راهی که می‌توان متصور شد پیروی کردن از استراتژی‌های برندسازی دیجیتال است. در صورتی که بتوانید به شکلی دقیق با مفهوم دیجیتال برندینگ چیست آشنا شوید، ارتباطی جدایی‌ناپذیر با مخاطبان خود برقرار خواهید کرد.

مزایای برندسازی دیجیتال

برقراری ارتباط مؤثر با مشتری بدون محدودیت مکانی و زمانی، مهم‌ترین مزیت برندسازی دیجیتال برای کسب و کارها به شمار می‌آید؛ اما علاوه بر این مورد می‌توان به مزایای دیگری نیز اشاره کرد که به آنها پرداخته می‌شود:

· کمک به شناخت مخاطب

یکی از مهم‌ترین نکات برای به موفقیت رسیدن هر کسب و کاری آشنا شدن با سلیقه مخاطب و پیش‌بینی نیازهای او است. برای شناخت مخاطب راه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما هیچ‌ راهی نمی‌تواند به اندازه تحلیل فعالیت مخاطبان در فضای مجازی کارآمد باشد. شما می‌توانید با بررسی آمار مطالبی که در فضای مجازی بارگذاری کرده‌اید، تا حد زیادی با سلیقه مخاطب خود آشنا شده و متوجه شوید که او به چه موضوعاتی بیش‌تر علاقه دارد.

همچنین بخوانید :  برنامه ریزی برای ارتباط برند | مراحل برقراری ارتباط در برند✔

· حداکثر سرعت در برندسازی

امروزه تبدیل شدن به یک برند شناخته شده بدون پیروی از اصول دیجیتال برندینگ غیر ممکن است. روش‌های بازاریابی سنتی تنها می‌توانند شما را در چارچوبی مشخص به مخاطبان معرفی کنند؛ اما با فعالیت حساب‌ شده و اصولی می‌توانید در مدت زمانی کوتاه به بازدهی بسیار مناسبی دست پیدا کرده و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

سرعت برندسازی

· کاهش در هزینه ها

تا پیش از به شهرت رسیدن برندینگ بازاریابی دیجیتال، اکثر کسب و کارها هزینه‌های قابل توجهی را در بخش بازاریابی صرف می‌کردند؛ اما امروزه این فرایند به فضای مجازی منتقل شده و هزینه‌های مربوط به بازاریابی حضوری به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

تفاوت های دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

زمانی که صحبت از برندسازی دیجیتال به میان می‌آید، بسیاری از افراد به دلیل اینکه دقیقا نمی‌دانند دیجیتال برندینگ چیست آن را با بازاریابی دیجیتال اشتباه می‌گیرند. میان دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ تفاوت‌های بارزی وجود دارد که به تعدادی از آن‌ها پرداخته می‌شود:

·اثرگذاری بر روی مشتری

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ در نحوه تاثیر آن‌ها بر روی مشتری است. در فرایند بازاریابی تنها بر روی جذب مخاطب تمرکز شده و تنها کسب درآمد از طریق آن اهمیت دارد؛ اما در دیجیتال برندینگ تلاش می‌شود تا نه‌تنها مخاطب به سمت برند جذب شود، بلکه در بلند مدت نیز مشتری وفادار کسب و کار شما باقی بماند.

·گستره فعالیت

دیجیتال مارکتینگ تنها بر روی بخش فروش محصولات تمرکز داشته و معمولا در سایر ارکان برند تاثیری ندارد؛ اما دیجیتال برندینگ تمامی عنصر یک برند را در بر گرفته و عنصری کلیدی برای راه‌برد استراتژی‌های برند محسوب می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت دیجیتال برندینگ بر دیجیتال مارکتینگ مقدم بوده و در اولویت قرار دارد.

همچنین بخوانید :  نکات جذابی که باید از برند لویی ویتون بدانید

هدفگذاری برندینگ

·شیوه بازاریابی

در هر دو مورد هدف نهایی افزایش مشتریان و گسترش سطح فروش است؛ اما شیوه‌ای که این دو برای رسیدن به مقصود خود استفاده می‌کنند تفاوت‌هایی دارد. در بازاریابی دیجیتال تماما بر روی مزایای یک محصول تمرکز می‌شود؛ اما در فرایند دیجیتال برندینگ به جای تاکید بر روی محصول، اثرگذاری بهتر هویت برند بر روی مخاطب اولویت قرار می‌گیرد.

دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ مکمل یکدیگرند

احتمالاً شما نیز در هنگام تماشای ویدئوهای یوتیوب با تبلیغات موجود در آن مواجه شده‌اید، در اکثر مواقع شما بدون توجه به محتوای تبلیغ از آن عبور کرده و تا توجهی به آن نخواهید داشت. برندینگ دیجیتال کمک می‌کند تا این اتفاق رخ نداده و مخاطب با تمایل بیش‌تری به مطالب شما توجه کرده و وقت خود را در اختیار برند شما قرار دهد.

با وجود تمام تفاوت‌های میان دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ؛ اما نقطه‌ای وجود دارد که این دو تعریف هم‌پوشانی داشته و بدون تکمیل یکدیگر نمی‌توانند حداکثر بازدهی خود را به دست بیاورند. بازاریابی دیجیتال ابزاری برای ایجاد و حفظ نام تجاری شما در فضای دیجیتال محسوب می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا هویت و ارزش‌های خود را در فضاهای مختلف نظیر: لینکدین، اینستاگرام و یوتیوب به نمایش بگذارید.

برای آنکه اثرگذاری بازاریابی دیجیتال به حداکثر برسد، باید پیش از هر چیز برند دیجیتال خود را ایجاد کنید. برندسازی دیجیتال به کسب و کار شما هویت بخشیده و شخصیت متمایزی برای آن ایجاد می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا هنگامی که مشتریان با مطالب شما در بسترهای مجازی مواجه می‌شوند، چیزی فراتر از یک پست تبلیغاتی را مشاهده کرده و به توانند ارتباطی عمیق با برند شما برقرار کنند.

همچنین بخوانید :  برندینگ تجهیزات پزشکی به همراه بازاریابی تجهیزات پزشکی🩺

جذب آسان مخاطب با استفاده از دیجیتال برندینگ

هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون داشتن مخاطب فعال و وفادار به فعالیت خود ادامه دهد. برای جذب مخاطب باید در فضایی فعالیت داشته باشید که مخاطب هدف شما حضور دارد. امروزه این فضا تا حد زیادی به بسترهای مجازی محدود می‌شود. با توجه به این موضوع استفاده از اصول دیجیتال برندینگ ضرورت هر کسب و کاری به شمار می‌آید.

جذب مخاطب با برندینگ

برای جذب حداکثری مخاطب باید پیش از هر چیز بدانید دیجیتال برندینگ چیست و سپس بر مبنای اصول و قوائد آن سلیقه مخاطب را شناسایی کرده و اثری پایدار در ذهن او ایجاد کنید.

اولین پلتفرم ساخت پروفایل شخصی آی مدیر
اگر شما نیز می‌خواهید از خدمات برندسازی شخصی با بهترین کیفیت و تحت نظر افراد متخصص بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا فرایند برندسازی را تحت نظر متخصصان مجموعه آی مدیر آغاز نمایید. برای ثبت نام در آی مدیر کافیست از طریق دکمه زیر در پلتفرم آی مدیر ثبت نام کنید و برند شخصی خود را رایگان بسازید.

 سوالات متداول

دیجیتال برندینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ در اصل تمام فعالیت‌های برند را به ساده‌ترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان برای مخاطبان نمایان کرده و زمینه بسیار مناسبی را برای برقراری ارتباط بین مخاطب و برند از طریق فضای مجازی را فراهم می‌کند.

دیجیتال برندینگ با دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به دنبال فروش محصول بوده؛ اما دیجتال برندینگ به دنبال جذب بلند مدت مخاطب است. از طرفی گستره اثرگذاری برندینگ دیجیتال بسیار بیش‌تر بوده و در بازاریابی نیز به جای تمرکز  بر معرفی محصول، به دنبال ارائه هویت برند به مخاطب است.

برندسازی دیجیتال چه مزایایی دارد؟

از اصلی‌ترین مزایای برندینگ دیجیتال می‌توان به: کمک به شناخت مخاطب، افزایش سرعت برندسازی و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا